Piotr R Frankowski
-
Wzlot i upadek Duesenberga. Los tej marki to lekcja dla przedsiębiorców
W historii przemysłu samochodowego wiele było firm, które pojawiały się na rynku na chwilę, by szybko zniknąć bez śladu. O niektórych zapomnia...
-
Skąd wziął się diesel w osobówkach? To wina dwóch firm z Niemiec
W latach dwudziestych minionego stulecia niewiele firm myślało o montowaniu silników Diesla do samochodów osobowych. O ile klekoczące,...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 3
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 2
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 1
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Lucy Schell zamówiła 12 egzemplarzy modelu 135. Historia marki Delahaye, cz. 2
Lucy O'Reilly Schell, dziedziczka ogromnej rodzinnej fortuny z Pensylwanii, dzieliła z mężem upodobanie do sportów motorowych. Mieszkała w...
-
Wdowa Desmarais miała rację. Historia Delahaye, cz. 1
Zaczęło się pięknie, a skończyło nagle. Historia francuskiej samochodowej marki Delahaye odzwierciedla nastrój epoki Art Deco, schyłek...
-
Marka z bocianem w logo była konkurentem Rolls-Royce'a. Później popadła w zapomnienie
Hiszpańska firma, szwajcarski konstruktor, samochody, silniki lotnicze, działka szybkostrzelne i bocian, namalowany na samolocie myśliwskiego...
-
Od triumfu do biedy: historia Louisa Delage
Louis Delage przyniósł światu wspaniałe samochody, zwyciężające w wyścigach Grand Prix, wyjątkowej doskonałości luksusowe limuzyny, uwielbiane...
-
BMW 2002tii przypomina, dlaczego marka przetrwała
Dzisiejsza typowa percepcja marki BMW wynika z niewiedzy. Ludziom wydaje się, że firma z Monachium zawsze odnosiła ogromne ekonomiczne sukcesy...
- Które auta mają dobrą blachę? Oto ranking. Są zaskoczenia
- Mieszkańcy Łomży odetchną. Ważna ekspresówka na finiszu
- Zacznij oszczędzać już dziś. Na emeryturze możesz spędzić nawet 20 latMATERIAŁ PROMOCYJNY
- Brat zawsze kieruje się zasadą 3P. Sposób najlepszych kierowców
- Chińczycy zbudują fabrykę samochodów w Polsce? Rozpoczęły się rozmowy
- W mieście lepszy niż tempomat. Jeden klik i mandaty nie będą straszne
- Jeżeli wiesz czym jest bicykl, masz już 1 punkt. W tym quizie pytamy o dawne pojazdy!
- Fiat stanął z produkcją we Włoszech. Powód? Nie ma klientów na elektryczny model
- 768 silników w jednym aucie. Oto McLaren P1 z klocków Lego
- Warszawa wdraża standard zielonego budynku. Nowe przepisy odczują też kierowcy
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część VI
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część V
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część IV
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część III
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część II
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część I
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Historia Robura, czyli zemsta Waltera Ulbrichta
Każdy kraj komunistyczny zbudowany jest na zestawie kłamstw. W przypadku Niemieckiej Republiki Demokratycznej były trzy główne kłamstwa:...
-
Historia Maserati Quattroporte. "Samochód czterodrzwiowy"
Tylko Włochom uchodzi nazywanie luksusowego auta o sportowym charakterze po prostu "czterodrzwiowym" zamiast jakiegoś dźwięcznego, poetyckiego...
-
Alfredo Vignale nie skorzystał z otrzymanej za firmę gotówki. Trzy dni później zginął w wypadku
Łatwo popaść w pułapkę rozpatrywania rozwoju cywilizacji ze znanej już starożytnym Grekom perspektywy "złotego wieku". Kiedyś było lepiej, win...
-
Hispano Suiza H6C na aukcji osiągnął cenę 9,3 mln dolarów. Andre Dubonnet startował nim w Targa Florio
Tym razem przyjrzymy się nietypowemu aliansowi marki luksusowych samochodów, dziedzica alkoholowej fortuny oraz producenta samolotów bojowych....
-
Po wojnie Voisin zamknął zakłady lotnicze. Czuł niesmak, bo jego samoloty niosły śmierć i zniszczenie
Na początku XX w. we Francji musiano chyba dodawać coś do wody, bo wielu konstruktorów lotniczych parało się także projektowaniem i budową...
-
Henri Farman. "Zwykły samochód się toczy, a Farman szybuje"
Zawsze fascynowały mnie związki lotnictwa z techniką samochodową. W początkach historii awiacji i automobilizmu dziedziny te przenikały się...
-
15 najciekawszych samochodów, jakimi jeździłem, cz. 2
Piszę o samochodach od ponad 30 lat i miałem okazję jeździć naprawdę wyjątkowymi pojazdami. Postanowiłem zupełnie arbitralnie wybrać 15...
-
15 najciekawszych samochodów, jakimi jeździłem, cz. 1
Piszę o samochodach od ponad 30 lat i miałem okazję jeździć naprawdę wyjątkowymi pojazdami. Postanowiłem zupełnie arbitralnie wybrać 15...
-
Samochodowe ekspedycje XX-lecia. Z grupy usunięto Jana Ławę, bo zaczął przypinać do odzieży odznaczenia, do których noszenia nie był uprawniony
Duch powszechnego optymizmu, który zapanował w odrodzonej Polsce po 1918 roku, przekładał się także na pragnienie eksploracji świata. Entuzjaś...
-
Faliste furgonetki stały się elementem francuskiego krajobrazu. Historia Citroena Type H, cz. 2
Niemal każdy Europejczyk wie, jak wygląda furgonetka Citroen Type H. Mało kto jednakże rozumie, jak ważny ten pojazd jest dla rozwoju segmentu...
-
W wersji dla Niemców nacięcie na bagnecie oleju przesunięto w dół. Historia Citroena Type H, cz. 1
Niemal każdy Europejczyk wie, jak wygląda furgonetka Citroen Type H. Mało kto jednakże rozumie, jak ważny ten pojazd jest dla rozwoju segmentu...
-
Szampan i gąsienice. Historia Adolphe'a Kegresse, cz. 2
Rewolucja bolszewicka w Rosji zatarła wspomnienia źródeł pochodzenia rozmaitych innowacji, które narodziły się pod panowaniem carów i przetrwa...
-
Szampan i gąsienice. Historia Adolphe'a Kegresse
Rewolucja bolszewicka w Rosji zatarła wspomnienia źródeł pochodzenia rozmaitych innowacji, które narodziły się pod panowaniem carów i przetrwa...
-
Dziewięćsetjedenastka na szczudłach. Porsche 953 jest protoplastą nowego 911 Dakar
Mało brakowało, a Porsche 953 pozostałoby jedynie przypisem w grubej księdze historii marki z Zuffenhausen. Pokazany niedawno oficjalnie w Los...
-
Głowa Czaykowskiego osłonięta płócienną czapką trafiła w kamień. Pękła mu czaszka
Hrabia Czaykowski to postać absolutnie wyjątkowa, a jednak całkowicie zapomniana. Skuteczny kierowca najszybszych wyczynowych Bugatti, uczestn...
-
Zapomniany hrabia Stanisław Czaykowski, cz. 2
Jest w historii europejskich sportów motorowych postać absolutnie wyjątkowa, a jednak całkowicie zapomniana. To hrabia Stanisław Czaykowski.
-
Zapomniany hrabia Stanisław Czaykowski, cz. 1
Jest w historii europejskich sportów motorowych postać absolutnie wyjątkowa, a jednak całkowicie zapomniana. To hrabia Stanisław Czaykowski.
-
Uderzył w budkę chronometrażystów i jednego pozbawił kilku palców u dłoni. Historia toru w Brooklands
Na początku XX w. wyścigowa gorączka ogarnęła pionierów automobilizmu. Kolebką długodystansowych wyścigów stała się Francja, gdzie organizowan...
-
Historia rekordów prędkości z silnikami Mercedesa w tle
Zbyt łatwo ulegamy mitom i stereotypom, zatracając szansę na poznanie prawdziwego historycznego tła istotnych wydarzeń. To bardzo ludzkie i z...
-
Wojciech Kołaczkowski: bohater dwóch żywiołów
Mamy porę roku, która skłania do wspomnień i do składania hołdu bohaterom, którzy odeszli. Postanowiłem przypomnieć sylwetkę niezwykłego...
-
Jan Anderle przez 5 lat w straszliwych warunkach wydobywał uran do radzieckich bomb atomowych
Polacy lubią śmiać się z Czechów. Z języka, z upodobania do piwa, z dziwnych komedii filmowych, z rzekomego braku odwagi. Ale jednocześnie...
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 4
Czy może być lepszy finał tej historii od przejażdżki dwoma muzealnymi egzemplarzami samochodów Stoewer po ulicach Szczecina? Wraz z fotografe...
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 3
Bracia Stoewer w obliczu światowego kryzysu, który skurczył rynek samochodów klasy wyższej, decydowali się na nowatorską drogę: wozy...
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 2
Pierwszy trójkołowy samochód konstrukcji Bernharda juniora i Emila Stoewerów z 1897 roku przypominał znane w Europie trójkołowce De Dion-Bouto...