Citroen - Historia - Modele

Citroen - Historia - Modele

Citroen - marka popularna na polskich drogach

Citroen produkuje samochody w których kręgosłupy podróżujących nie odczuwają mankamentów polskich dróg. Wszystko dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu z którego znana jest ta francuska marka.

Obecnie Citroen jest częścią koncernu PSA, który stworzył wspólnie z Peugeotem. Logo Citroena prezentuje zazębienie daszkowe, które wiąże się z twórcą marki. André Gustave Citroën podróżując przez Polskę wszedł w posiadanie patentu, który pozwolił mu produkować maszyny do obróbki właśnie kół zębatych daszkowych.

André na początku XX wieku założył Engrenages Citroën i wytwarzał koła zębate. W tym czasie rozwijała się motoryzacja, więc Citroen mógł się zająć zaspokajaniem sporego popytu na koła zębate i inne części do samochodów. Przekładnie Citroena można było znaleźć w większości francuskich samochodów, a nawet w Rolls-Royce’ach. Jedna znalazła się również w sterze Titanica.

Citroen Typu A i Typu B

Młody Citroen w 1908 r. porzucił przekładnie i przejął fabrykę Mors, która produkowała samochody. Francuz dzięki swojemu doświadczeniu mocno rozkręcił fabrykę. W 1913 r. wyjeżdżało z niej ponad 100 aut miesięcznie.

Po tym jak Citroen wybrał się do Stanów Zjednoczonych spotkał się z Henry Fordem. Zobaczył tam linię montażową i dostrzegł w niej potencjał. Po I wojnie światowej zainwestował w motoryzację.

Pierwszy Citroen Typ A zaczął być produkowany w 1919 r. Dzięki kampanii marketingowej w ciągu pół miesiąca zebrano aż 16 tysięcy zamówień na ten automobil. Zwieńczeniem kampanii był ogromny napis na wieży Eiffla. 250 tys. żarówek ułożyło się w napis Citroen.

Citroen oprócz produkcji samochodów zajmował się finansowaniem ich zakupów, ubezpieczeniem, a nawet sprzedawaniem resoraków.

Model B ujrzał światło dzienne w 1921 r. Ten mały i tani samochód był napędzany silnikiem 1,45 l. Wkrótce pojawił się jeszcze mniejszy Citroen, model C przeznaczony dla kobiet. Ten samochodzik dysponował mocą 11 koni mechanicznych i tylko hamulcami na tylne koła.

W tamtym czasie większość marek reklamowała się przez sport. Ale nie Citroen, który stwierdził, że najlepszą reklamą będzie jakość i niezawodność jego samochodów. Na potwierdzenie swoich słów w 1933 r. losowo wybrany Citroen z taśmy jadąc non stop 133 dni pokonał 300 tys. km.

André Citroen zmarł w 1935 r. Przedsiębiorstwo przejął Édouard Michelin ratując 250 tys. miejsc pracy.

Citroen rozwija ofertę

W 1949 r. Citroen pokazuje brzydkie kaczątko. 2CV miał dwucylindrowego boksera chłodzonego powietrzem. Wyróżniał się zawieszeniem opartym na wahaczach i sprężynach. Produkowano go aż do 1990 r.

Inny legendarny samochód Citroen pokazał w 1974 r. CX charakteryzował się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. W 1975 r. Citroen CX zdobył tytuł samochodu roku.

W XXI wieku pojawił się Citroen C5, na którego długo czekano po Xantii. Samochód miał zawieszenie hydropneumatyczne nowej generacji. Za rok pojawia się Citroen C3, następca Saxo, który nawiązywał stylistyką do wspomnianego wcześniej 2CV. Później przyszła kolej na mniejsze C2 i jeszcze mniejsze C1. Pojawia się też następca Xsary, Citroen C4 w którym nie kręci się kierownica. Kręciło się tylko koło kierownicy, a jej centralna część była nieruchoma.

Oprócz samochodów osobowych Citroen produkuje również dostawczaki.

Citroen w nowym stuleciu

W XXI wieku pojawił się Citroen C5, na którego długo czekano po Xantii. Samochód miał zawieszenie hydropneumatyczne nowej generacji. Za rok pojawia się Citroen C3, następca Saxo, który nawiązywał stylistyką do wspomnianego wcześniej 2CV. Później przyszła kolej na mniejsze C2 i jeszcze mniejsze C1. Pojawia się też następca Xsary, Citroen C4 w którym nie kręci się kierownica. Kręciło się tylko koło kierownicy, a jej centralna część była nieruchoma.

Oprócz samochodów osobowych Citroen produkuje również dostawczaki.

Zobacz inne modele Citroen:

Citroen c3 aircross
Citroen Berlingo
Citroen C3
Citroen C4
Citroen C4 Picasso

samochody sportowe samochody miejskie samochody francuskie

citroen

Więcej o:

citroen

  • Opinie Moto.pl: Jeździłem trzema nowymi Citroenami C4. I wiem jedno

    Wcześniej, podczas jednodniowych pierwszych jazd, miałem okazję testować Citroena C4 z benzynowym silnikiem o mocy 130 KM i automatem, którego cennik otwiera 96 100 zł. Ostatnie dwa tygodnie spędziłem jednak za kierownicą dwóch kolejnych wersji - bardzo rozsądnie skonfigurowanej z ręczną skrzynią

  • Słodziak do jazdy w terenie. Citroen Ami jako "terenówka"

    Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl Gdy patrzy się na Citroena Ami ma się wrażenie, że patrzy się na małe dziecko, które udaje dorosłego. Teraz Citroen wypuścił My Ami Buggy Concept, który jest słodziakiem i ma udawać auto gotowe do jazdy w

  • Historia Citroena zaczęła się w Polsce

    Więcej o historii motoryzacji możesz przeczytać na gazeta.pl Citroen kupił od Polaka patent na takie szczególne koła zębate, i na jego bazie stworzył własny patent, dzięki któremu mógł rozpocząć produkcję zębatych kół stalowych. Jego koła zębate stosowali francuscy producenci automobili, używano

  • Jeździłem tydzień Citroenem e-C4 i nie chcę z niego wysiadać

    trudno wyobrazić sobie powrót do klasycznego auta. Dlaczego? O tym wszystkim opowiadamy w poniższym filmie. Citroen e-C4, czyli bohater naszego felietonu W nagraniu towarzyszył nam nowy Citroen e-C4. Idealny przykład nowoczesnego elektryka. Po pierwsze, to samochód kompaktowy, a więc praktyczny i

  • Historia Citroena zaczęła się w Polsce, cz. 2

    Przed druga wojną światową Citroen pracował nad przełomowymi samochodami. Jednym z nich był TPV (skrót od "Toute Petite Voiture"), testowany już w roku 1938, z którego potem powstał sławny Citroen 2CV, drugim TUB, czyli nowatorski samochód dostawczy z rozwiązaniami technicznymi, które do

  • Opinie Moto.pl: Citroen C4. Komfort odmieniany przez wszystkie przypadki

    Żeby zrozumieć strategię stylistyczną Citroena, trzeba przyjrzeć się szerokiemu portfolio produktów, jakimi dysponuje grupa Stellantis w Europie. Opel celuje w coraz młodszego, choć dość konserwatywnego odbiorcę, który ceni sobie klasyczne kształty. Peugeoty mają być nowoczesne i eleganckie

  • Pustynny Citroen

    Zarówno wielkość, jak i kształty wskazują wyraźnie, że Citroen C-Cactus jest zapowiedzią następcy leciwego już modelu C3. O tym jak dokładnie będzie wyglądała C-trójka drugiej generacji świadczy także nowy minivan C3 Picasso . Połączenie