oldtimery
-
Obiecał remont klasyka i znikał. Mechanik ukradł auta i części o wartości 8 mln
Ofiary nie tylko oddawały mu auta z kluczykami, ale także wpłacały pokaźne sumy na poczet części i przyszłych prac. Mechanik jednak po czasie...
-
Fritz Nallinger. Członka zarządu Daimler-Benz po wojnie zatrudnił polski Żyd
Istotną rolę w powojennej historii marki Mercedes odegrał inżynier, który pierwsze lata po kapitulacji hitlerowskich Niemiec spędził, pracując...
-
Holender przez 40 lat zgromadził w magazynach i kościele 230 klasyków. Teraz wszystkie trafiły na sprzedaż
Zaczęło się od żółtej Lancii B20 40 lat temu. Takie były początki imponującej kolekcji Palmena, ekscentrycznego Holendra, który zgromadził w t...
-
Alfredo Vignale nie skorzystał z otrzymanej za firmę gotówki. Trzy dni później zginął w wypadku
Łatwo popaść w pułapkę rozpatrywania rozwoju cywilizacji ze znanej już starożytnym Grekom perspektywy "złotego wieku". Kiedyś było lepiej, win...
-
Najśmieszniejszy wyścig na świecie. Nie dla wszystkich skończył się dobrze [WIDEO]
W dziwacznym wyścigu na dystansie 400 metrów wzięło udział aż pięć przedziwnych trójkołowców. Od początku szanse nie były wyrównane, ale mimo ...
-
15 najciekawszych samochodów, jakimi jeździłem, cz. 2
Piszę o samochodach od ponad 30 lat i miałem okazję jeździć naprawdę wyjątkowymi pojazdami. Postanowiłem zupełnie arbitralnie wybrać 15...
-
Samochodowe ekspedycje XX-lecia. Z grupy usunięto Jana Ławę, bo zaczął przypinać do odzieży odznaczenia, do których noszenia nie był uprawniony
Duch powszechnego optymizmu, który zapanował w odrodzonej Polsce po 1918 roku, przekładał się także na pragnienie eksploracji świata. Entuzjaś...
-
Faliste furgonetki stały się elementem francuskiego krajobrazu. Historia Citroena Type H, cz. 2
Niemal każdy Europejczyk wie, jak wygląda furgonetka Citroen Type H. Mało kto jednakże rozumie, jak ważny ten pojazd jest dla rozwoju segmentu...
-
W wersji dla Niemców nacięcie na bagnecie oleju przesunięto w dół. Historia Citroena Type H, cz. 1
Niemal każdy Europejczyk wie, jak wygląda furgonetka Citroen Type H. Mało kto jednakże rozumie, jak ważny ten pojazd jest dla rozwoju segmentu...
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 3
Bracia Stoewer w obliczu światowego kryzysu, który skurczył rynek samochodów klasy wyższej, decydowali się na nowatorską drogę: wozy...
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 2
Pierwszy trójkołowy samochód konstrukcji Bernharda juniora i Emila Stoewerów z 1897 roku przypominał znane w Europie trójkołowce De Dion-Bouto...
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 1
Stalin wydał rozkaz, by na przejętych od Niemiec ziemiach, przekazanych Polsce, "zostawić Polakom gołą ziemię". Polecenie wykonano. Kompletne...
-
Wojna i samochody, cz. 5. Dlaczego Jaguar XK120 i Land Rover miały poszycia z aluminium?
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
W Arkansas niszczeje ponad 10 tys. aut. Czy to największe cmentarzysko klasyków na świecie?
Wszystko wskazuje na to, że tak. Tajemniczy Eddy, mieszkaniec Lincoln w USA od wielu lat gromadzi klasyczne auta na działce, która ma ponad...
-
Wojna i samochody, cz. 4. Od połowy lat 30. koncern Fiata miał zakłady produkujące materiały wybuchowe
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 3. Ugo Gobbato został zastrzelony przez nieznanych sprawców na początku 1945 roku
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 2. Dzięki wiszącym cylindrom płomienie nie oślepiały pilota nocą
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 1. 4-tonowy, 28-cylindrowy silnik BMW osiągał moc 4000 KM
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Enzo Ferrari i jego Scuderia. Nikt w Modenie nie spodziewał się, że największe zagrożenie przyjdzie z Niemiec
Gdy rodził się Alfredo, zwany Dino, pierwszy syn Enzo, Ferrari nie miał dla swojego dziecka zbyt wiele czasu. Pochłaniało go przygotowanie flo...
-
Enzo Ferrari i jego Scuderia. "Zawodnik, który daje z siebie wszystko, wie, że może wrócić w drewnianym pudle!"
Scuderia Ferrari różniła się od podobnych zespołów, których sporo wówczas zakładali majętni entuzjaści motorsportu. Po pierwsze w nazwie miała...
-
Wysokoprężne rekordy Opla. "Głowa dziennikarza została na szlabanie"
Owalny tor o dużym pochyleniu, służący do prób samochodów przy stałej, wysokiej prędkości, to tylko jeden z elementów wielkiego kompleksu...
-
Mille Miglia 1940: triumf BMW, cz. 1
Był rok 1940. Na Zachodzie Europy trwała "Dziwna wojna", sporty motorowe zamarły. Planowany wyścig Berlin-Rzym nie odbył się, ale propagandyśc...
-
Alfa Romeo Giulia TI Super. Dwa wałki rozrządu i królowa Bona
Dobrze pamiętam stare włoskie kryminały, w których świetnie ubranych złoczyńców ścigali funkcjonariusze formacji o nazwie Polizia tudzież...
-
Opel GT. "Tylko latanie jest piękniejsze"
Gdy pierwszy w historii samochód o nazwie Opel GT trafił w Niemczech do sprzedaży w 1968 roku, towarzyszył temu wydarzeniu slogan reklamowy...
-
Alfa Romeo Giulia TZ, czyli Tubolare Zagato
Lubię porównywać sportowe auta z przełomu lat 50. i 60. zbudowane w Niemczech z tymi, które powstawały na Półwyspie Apenińskim. Gdy Niemcy...
-
Alfa Romeo Giulietta SZ Zagato Coda Tronca. Waga piórkowa
W złotym wieku motoryzacji istniał prosty przepis na sukces w sportach motorowych. Ręcznie wykonane opływowe aluminiowe ciało, charakterny...
-
Historia Citroena zaczęła się w Polsce, cz. 2
Historia marki Citroen po drugiej wojnie światowej obfituje w ryzykowne przedsięwzięcia, mniej lub bardziej sensowne innowacje, a także w...
-
Historia Citroena zaczęła się w Polsce
Trudno znaleźć w historii automobilizmu innego dużego producenta samochodów, który odważył się być tak innowacyjny jak Citroen. Niesamowita...
-
BMW 328. Praszczur wszystkich zacnych BMW, cz. 2
Stary slogan koncernu BMW, "Freude am Fahren", czyli "radość z jazdy", tak naprawdę pasował już do samochodu, który firma produkowała wiele...
-
BMW 328. Praszczur wszystkich zacnych BMW
BMW nie zawsze była tym odnoszącym sukcesy handlowe gigantem. Parę razy nad marką wisiała groźba bankructwa, parę razy popełniła poważne błędy...
-
Agromobil, Trekka i inne. Wszystko czego nie wiecie o terenowych Skodach
Polacy często myślą, że Skoda to firma, która dopiero po przejęciu przez Volkswagena zaczęła robić ciekawe samochody. To nieprawda. Przed wojn...
-
Nie stać cię na Ferrari 250 GTO? Jest 16 razy tańsze wyjście
Chodzi tylko o milion dolarów. To i tak okazja, bo za oryginalne Ferrari 250 California Spyder trzeba zapłacić co najmniej 16 milionów. Chyba ...
-
Kate Moss lubi klasyki. Supermodelka musiała porzucić auto na poboczu
Brytyjska supermodelka Kate Moss zawsze się wyróżniała stylem i zachowaniem, nawet na tle koleżanek z pracy. Tak jest do tej pory. Moss uwielb...
-
Historia rodu Zborowskich. Serial "The Crown" to przy niej igraszka, cz. 2
Dwaj hrabiowie Zborowscy, ojciec i syn, odegrali bardzo istotne role w historii światowych sportów motorowych, ale niewiele osób zna ich...
-
Historia rodu Zborowskich. Serial "The Crown" to przy niej igraszka, cz. 1
Dwaj hrabiowie Zborowscy, ojciec i syn, odegrali bardzo istotne role w historii światowych sportów motorowych, ale niewiele osób zna ich...
-
Charlie Watts kolekcjonował auta, ale ich nie używał. Dlaczego? Nie miał prawa jazdy
We wtorek zmarł perkusista Rolling Stones. Pozostawił po sobie tajemniczą kolekcję aut. Nie jeździł nimi, bo nigdy nie nauczył się prowadzić...
-
BMW 507. Bądź jak Elvis cz. 1
Większość miłośników samochodów kojarzy ikoniczne BMW 507 z Elvisem Presleyem, który miał takie auto. Zresztą ostatnio zostało odrestaurowane ...
-
Tadeusz Marek: tego o nim nie wiecie. Historia prawdziwa konstruktora silników Aston Martin, cz. 2
Gdy wojna się zakończyła i w Polsce oraz reszcie Wschodniej Europy u władzy zakotwiczyli przysłani z Moskwy komuniści, Marek pogodził się z...
-
Szybki Opel Moonlight Roadster i mit niemieckich autostrad
Kiedyś udało mi się pojeździć wyjątkowym samochodem z muzealnej kolekcji Opla w Russelsheim, takim, którego nie sposób zobaczyć gdziekolwiek...
-
Oleje Motul do klasyków. Nawet opakowania są retro
Firma olejowa Motul wprowadza do sprzedaży produkty do oldtimerów i youngtimerów. Na razie na rynku amerykańskim. Nie wiemy, czy są dobre, ale...