historia motoryzacji
-
Jaki samochód zmieści 48 studentów albo dwa słonie? Na pewno tego nie wiecie
Był produkowany w dawnej fabryce myśliwców Hurricane, policja zatrzymywała pojazd z dziwnym pytaniem do kierowcy, a model w salonie kosztował...
-
Przejechali świat 100 letnim Fordem. Szalona para podzieliła się swoimi przygodami
Para emerytów podróżuje dookoła świata 100-letnim samochodem marki Ford. Dirk i Trudy Regter podróżują od 2012 roku i od momentu wyruszenia z...
-
Brutsch Mopetta miał zdobyć rynek niczym Vespa. Wyprodukowano tylko 14 sztuk
Widzieliście kiedyś takie maleństwo? To projekt pochodzący z lat 50. XX wieku. Został zaprojektowany w RFN. Ten "samochód" był szykowany do...
-
Rycerze swastyki, cz. 29. Wojna wisi w powietrzu
Wyścigowy sezon 1939 roku w Europie w niczym nie przypominał poprzednich. Wojna wisiała w powietrzu, wiele wyścigów uległo odwołaniu z powodów...
-
Rycerze swastyki, cz. 28. Wyścig zbrojeń
Grand Prix na torze Donington opóźniono, czekając na wynik rozmów w Monachium. W 1938 roku chyba tylko brytyjski premier Neville Chamberlain...
-
Rycerze swastyki, cz. 27. Trzeci tytuł mistrza
Nowe wyścigowe auto Mercedesa nie wygrywało od samego początku sezonu 1938, ale szybko okazało się, że ma przewagę nad konkurentami podobną do...
-
Rycerze swastyki, cz. 26. Zmiana reguł
Już w październiku 1936 roku było wiadomo, że od sezonu 1938 zawody Grand Prix odbywać się będą pod dyktando nowego regulaminu technicznego....
-
Rycerze swastyki, cz. 25. Jeden z najlepszych kierowców III Rzeszy urodził się w Warszawie
Jednym z najbardziej znanych niemieckich kierowców wyczynowych Trzeciej Rzeszy był Hans Stuck. Świetnie znany w przedwojennej Polsce, był...
-
Rycerze swastyki, cz. 24. Brytyjski tłum wiwatuje na cześć niezwyciężonych Niemców
Jesteśmy na brytyjskim torze Donington Park, jest 2 października 1937 roku. Z pól startowych dobiega dudnienie silników Mercedesów, grzmot...
-
Rycerze swastyki, cz. 23. Początek wojny światów
W sezonie wyścigów Grand Prix 1937 niemieckie ekipy wystartowały w kilku wyścigach po zawodach w Monako. Raz wygrywał Mercedes, raz Auto Union...
-
Stalexport nie chce oddawać koncesji na A4. Nadal będzie płatna?
-
Ucieczka ciężarówki w Niemczech. Nie dała się zatrzymać przez 120 km
-
Tesla wyrzucona z międzynarodowych targów motoryzacyjnych. Powód?
-
Nowa Łada zastępuje służbowe Audi, BMW i Mercedesy urzędników. Już wiadomo, jak się sprzedaje
-
Dwie nowe trasy ekspresowe na wschodzie Polski
- Kierowcy mają swój kod. Policja zna sygnały i karze mandatami
- W tym quizie pytamy o samochody z czasów PRL-u. Sprawdzisz się?
- W tym quizie pytamy o samochody z czasów PRL-u. Sprawdzisz się?
- Ta limuzyna pali 5 l na 100 km. Teraz Lexus sprzedaje ją z rabatem blisko 70 tys. zł
- Nowa chińska marka samochodów wchodzi do Polski. Co oferuje? Z kim będzie konkurować?
-
Rycerze swastyki, cz. 22. Podchody, donosy i intrygi
W interesie aparatu propagandy hitlerowskich Niemiec było przedstawianie rodzimych zespołów wyścigowych Grand Prix jako monolitów, w których...
-
Rycerze swastyki, cz. 21. Anglik, który kłaniał się hitlerowcom
Tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej jedną z gwiazd wyścigowego teamu Mercedesa w wyścigach Grand Prix stał się Anglik, Richard Seaman....
-
Rycerze swastyki, cz. 20. Mowę na jego pogrzebie wygłosił sam Adolf Hitler
Na firmamencie niemieckich gwiazd sportu samochodowego lat trzydziestych Bernd Rosemeyer świecił wyjątkowym blaskiem. W ówczesnych mediach...
-
Rycerze swastyki, cz. 19. Tych, którzy nie zabili się na Nurburgringu wysyłano na północną pętlę
Kierownictwo teamów wyścigowych koncernów Auto Union i Mercedes stale znajdowało się pod presją, aby angażować kierowców niemieckich. Kierowcy...
-
Rycerze swastyki, cz. 18. Niemiecki blond idol
Czerwiec 1937 roku. Ekipy ze Stuttgartu i Zwickau spotykają się ponownie na Nurburgringu podczas zawodów Eifelrennen, wydarzenia o ogromnej...
-
Rycerze swastyki, cz. 17. Złapał młotek i ruszył do boksu Mercedesa wymierzyć sprawiedliwość
Po kiepskim sezonie 1936 ekipa Mercedesa szykowała zmiany wśród kierowców oraz zmiany w samochodach. W wyścigu o państwowe subsydia koncern ze...
-
Rycerze swastyki, cz. 16. Genialny Rudolf był w Mercedesie półbogiem
W poprzednim odcinku serii o wspieranych przez reżim hitlerowski wyścigach samochodowych wspomniałem o wyjątkowym inżynierze Mercedesa, Rudolf...
-
Rycerze swastyki, cz. 15. Gasnący blask trójramiennej gwiazdy
Sezon 1936 w wyścigach Grand Prix miał przynieść wymierne zyski dla koncernów Mercedes-Benz oraz Auto Union, a także przydać splendoru całemu...
-
Rycerze swastyki, cz. 14. Nietykalny Manfred
Podczas zimowej przerwy przed sezonem wyścigowym 1936 zespoły firm Mercedes i Auto Union szykowały nowe samochody, a kierowcy wypoczywali....
-
Rycerze swastyki, cz. 13. Skrzynia w Alfie Romeo Nuvolariego wytrzymała, bo używał tylko najwyższego biegu
Publiczne wspominanie o państwowym dofinansowaniu dla wyścigowych teamów koncernów Mercedes-Benz i Auto Union było w III Rzeszy całkowicie...
-
Rycerze swastyki, cz. 12. Zakulisowe rozgrywki
Sezon 1935 zapowiadał się bardzo ciekawie. Dyrekcje koncernów Mercedes-Benz i Auto Union ostrzyły sobie zęby na państwowe premie za wygrane...
-
Rycerze swastyki, cz. 11. Dojenie skarbu państwa
Dziękczynne listy do hitlerowskiego kierownictwa napływały z dyrekcji koncernów Mercedes-Benz i Auto Union. Uniżenie sformułowane pisma wyraźn...
-
Rycerze swastyki, cz. 10. Czas dominacji
Po klęsce na torze we Francji sponsorowanych przez nazistowskie władze zespołów Mercedesa i Auto Uniona niektórym komentatorom wydawało się, ż...
-
Rycerze swastyki, cz.9. Grand Prix Francji 1934 r.
Po występie na torze Nurburgring Srebrne Strzały, z których nikt nie zdrapywał lakieru, miały pojechać do Francji, na szybki i nierówny tor...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 1
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Ostatnia taka Škoda... Droga była "długa i pełna nieoczekiwanych zwrotów"
Droga samochodów Škoda nowej generacji, wprowadzonych na rynek po wojnie, była długa i pełna nieoczekiwanych zwrotów. Firma, będąca potentatem...
-
MINI pudełeczko, które pokochali wszyscy. Od dworu królewskiego i Beatlesów po Jasia Fasolę
Autko, która ma 300 cm długości, koła dziesięciocalowe jak w rowerku dziecięcym i ogólnie wygląda jak mała zabawka, zachwyciło wszystkich....
-
Bolidy Skody? Były, ale mało kto pamięta o tej historii... Dwa coupe i dwa roadstery
Patrząc na bolidy pędzące po torach, widzimy nazwy Audi, Porsche, Toyota, Ferrari, Mercedes, czy McLaren. Czy wyobrażacie sobie wśród nich bol...
-
Škoda 1000MB - krok w kierunku dawnej sławy Škody
Škoda, potężny gracz na samochodowym rynku przez II Wojną Światową, po wojnie trafiła do strefy wpływów myśli radzieckiej. Tam zaś intensywnie...
-
Węgierski wizjoner, który zbudował podstawy bezpiecznego samochodu
Z czym kojarzymy Węgry? Z wodami termalnymi, pikantnym jedzeniem, dobrym winem i... tyle. Czy Węgry mają coś wspólnego z motoryzacją? Okazuje...
-
Urokliwy jak cegła, czyli wspaniałe Volvo 240
Volvo 240 długo pracowało na swój kultowy status. Przez dziesiątki lat te kanciaste auta można było spotkać na drogach całego świata. Modele z...
-
Volvo Amazon - tak zaczęła się legenda współczesnego Volvo
Volvo Amazon, który zaprezentowano w roku 1956, swoją nazwę zawdzięcza mitologicznym Amazonkom. Był on całkowicie inny niż dotychczasowe model...
-
Audi 45 lat temu, czyli trzy wydarzenia, które zmieniły historię firmy
Przed 45 laty miały miejsce trzy ważne wydarzenia w historii Audi, Ich znaczenie było istotne nie tylko dla rozwoju samej marki, ale dla całej...
-
Dwie gwiazdy w St Tropez, czyli Brigitte Bardot i Renault Floride
Kabriolet i coupé nie były w, odbudowującej się po wojnie, Europie koniecznością. Jednakże pojazdy tego typu tworzą pozytywny wizerunek firmy,...
-
Mercedes Klasy S - historia narodziła się pół wieku temu
Pięćdziesiąt la temu, jesienią 1972 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, Mercedes-Benz zaprezentował nową generację flagowej...
-
65 lat temu ruszyła produkcja Zemsty Honeckera i Mydelniczki. Historia Trabanta
Trabant w momencie wprowadzenia do produkcji był uważany za nowoczesny mały samochód z napędem na przednie koła i... pozostał wierny tym czaso...
-
Jazda autonomiczna i obawy ludzi, czyli... historia zatacza koło
Gdy pojawiły się pierwsze samochody, były traktowane jako "moce nieczyste". Gdy zaczęła się era telefonii komórkowej, straszono nowotworem...
-
Car of the Year sprzed lat, czyli "Czy mnie jeszcze pamiętasz"
Konkurs Car of the Year ma wiele wspólnego z konkursami filmowymi. Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku najlepszych wybiera jury. W obu...
-
Epitafium dla Ursusa, który był darem dla Brata Chłopa. Zaczęło się od posagów
Po wielu latach walki o przetrwanie Ursus pożegnał się z nami definitywnie w 2022 r. Czy jeszcze wróci? Mamy taką nadzieję. Wszystkich Świętyc...
-
Przełom w silnikach, czyli TDI łamie stereotyp Diesla muła pociągowego
Pod koniec lat osiemdziesiątych silniki wysokoprężne były uważane wprawdzie za ekonomiczne i trwałe, lecz za całkowicie pozbawione temperament...