Porsche - Historia - Modele

Porsche - Historia - Modele

Porsche - marka z wyjatkowymi samochodami

Porsche 911 – sylwetkę tego samochodu kojarzy każdy, kto nie mieszka od urodzenia w lesie i zdaje sobie sprawę, że część ludzi przemieszcza się na czterech kółkach.

Niewielu jednak wie, że nie kupuje się używanego Porsche. Jeśli już, to Porsche zyskuje nowego właściciela.

W ofercie Porsche znajdziemy sportowe i luksusowe samochody. Firmę założył w 1931 Ferdinand Porsche w Stuttgarcie. Obecnie spółka należy do koncernu Volkswagen. Charakterystyczny koń umieszczony w logo Porsche nawiązuje do herbu miasta w którym mieści się siedziba legendarnego producenta.

W 1948 zadebiutował pierwszy model ze wspomnianym logo - Porsche 356. Samochód miał wiele wspólnego z Volkswagenem Garbusem, między innymi silnik, amortyzatory, a nawet projektanta nadwozia. Po latach modernizacji Porsche dorobił się własnego silnika, który napędzał model 356.

Później Porsche skonstruowało wyścigowego Spydera 550. Dzięki sukcesom w motosporcie udało się wypromować markę. Postanowiono stworzyć wtedy cywilny odpowiednik wspomnianego bolidu.

Porsche 911, Cayenne Turbo S i Carrera GT - najbardziej docenione modele

Pierwsza 911ka, światowy przebój z którym Porsche jest kojarzone do dziś, opuściła fabrykę w 1963 roku. W tym sportowym samochodzie Porsche umieściło z tyłu silnik własnej konstrukcji, sześciocylindrową jednostkę chłodzoną powietrzem. Początkowo samochód miał być oznaczony symbolem 901, jednak „0” w środku było już zarezerwowane przez Peugeota. Przez kolejne lata pojawiały się mniej popularne modele Porsche jak 912, 914, 924, 928. Żaden z nich jednak nie dorównał kultowej 911.

Na bardziej rozpoznawalne modele Porsche trzeba było zaczekać aż do 2002 r. Wtedy pojawił się Cayenne Turbo S, a 2 lata później Carrera GT. Porsche Carrera GT miał wówczas najmocniejszy w historii marki silnik krzesający 612 koni mechanicznych. W 2013 r. wspomniany supersamochód został godnie zastąpiony przez Porsche 918. Ten dysponował łączną mocą 889 KM, na które pracował motor spalinowy i dwa silniki elektryczne. Co ciekawe powstało jedynie 918 sztuk tego supersamochodu.

Porsche jako spółka akcyjna

W 1972 r. Porsche stało się spółką akcyjną, a członkowie rodziny przestali pełnić funkcje kierownicze. Przedsiębiorstwo zaczęło wówczas wypuszczać pod swoją marką okulary słoneczne, zegarki, meble i inne luksusowe artykuły. W 2009 r. zdecydowano, że

Volkswagen przejmie 42 proc. akcji Porsche za 3,3 mld euro. Przejęcie marki nastąpiło w 2011 r., a do portfolio Volkswagena trafiła wówczas dziesiąta już marka.

Porsche prezentuje Panamerę

Oprócz wspomnianego Cayenne, Porsche eksperymentuje z innymi modelami. W 2009 r. na rynku pojawiła się pierwsza generacja Panamery. Było to pierwsze podejście firmy do czterodrzwiowego i czteromiejscowego coupe. Porsche weszło nawet w segment crossoverów z modelem Macan, który został pokazany w grudniu 2013 r. podczas targów w Los Angeles.

Porsche na torach wyścigowych

Do 2000 r. bolidy z stuttgarckim koniem w logo wygrały ponad 24 tys. rajdów i wyścigów. Porsche szczególnie umiłowało sobie wyścigi długodystansowe. Na najwyższym stopniu podium 24 godzinnego Le Mans kierowcy Porsche stali aż 16 razy. Co ciekawe, wspomniany na samym początku model 911 był pierwszy, nie terenowym samochodem, który wygrał rajd Paryż-Dakar.

Przeglądaj modele:

Porche Macan
Porsche Mission E
Porsche Pajun
Porsche Panamera
Porsche Cayman GT4


samochody niemieckie samochody sportowe samochody miejskie

porsche

Więcej o:

porsche

  • Porsche znów przesuwa granice. Pokazali najmocniejszego SUV-a, jakiego mają

    Porsche postanowiło uzupełnić gamę swojego flagowego SUV-a, modelu Cayenne, o Supermana wśród samochodów. Do oferty właśnie dołączył Cayenne Turbo GT, które ma połączyć maksymalne osiągi i sportowe prowadzenie na asfalcie, z użytecznością i praktycznością SUV-a. Więcej mocy i rekord na Nurburgingu

  • Porsche Cayenne z nowym rekordem na torze Nürburgring

    Lekko zakamuflowana nowa wersja Porsche Cayenne pobiła ostatnio rekord północnej pętli toru Nürburgring. Za kierownicą siedział fabryczny kierowca producenta Lars Kern, który pokonał trasę w 7:38,925 min. Czas ten został poświadczony przez notariusza i oficjalnie wpisany w kategorii „SUV

  • Dzięki temu pakietowi Porsche 911 GT3 jest mniej obcesowe

    Pakiet Touring w Porsche nawiązuje do Porsche 911 Carrera RS z 1973 roku. Było to purystyczne 911 z klasycznym wyglądem wnętrza. Niemiecki producent powrócił do tej idei w 2017 roku przy okazji poprzedniej generacji GT3, a teraz ponownie na nią stawia. Porsche 911 GT3 z pakietem Touring &ndash

  • Porsche 928 GTS. Miało zastąpić model 911

    Post factum wszyscy są mądrzy i z dzisiejszego punktu widzenia jest oczywiste, że model 911 to rdzeń marki. Bez niego istnienie Porsche ma tyle sensu, co kopalnia bez węgla. Ale nie zawsze tak myślano i dlatego narodził się pomysł nowego flagowego modelu Porsche. Ferdinand Piech nalegał, żeby

  • NEONET licytuje dla WOŚP - road tour Porsche 718 za nami

    W styczniu 2021 pan Bartosz z Wrześni wygrał licytację organizowaną przez NEONET na rzecz 29. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której przedmiotem była jazda testowa sportowym Porsche 718 Cayman. Sieć NEONET w swoich działaniach regularnie od lat wspiera Fundację WOŚP. Podczas finału

  • Opinie Moto.pl: Porsche Taycan Cross Turismo. Puryści będą zachwyceni

    Porsche od lat kojarzone są ze sportowymi autami. Kultowa 911-ka jest marzeniem wielu fanów motoryzacji. Nie ma się co dziwić. Jest to perfekcyjny pojazd, który na przestrzeni lat został dopracowany nieledwie do perfekcji. Co więcej model ten nie zmienia swojej rangi nawet w dobie rządów SUVów

  • Sentymentalna podróż Porsche. 924 Carrera GTS jak nowy

    Walter Röhrl w 1981 roku zajął drugie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec. Jeździł wtedy czarno-złotym Porsche 924 Carrera GTS ze specjalną homologacją. Powstało jedynie 50 stuk dostosowanych do wymogów wyścigów Grupy 4. Ponadto powstało 9 prototypów, a auto Röhrla było 5 z nich