Porsche - Historia - Modele

Porsche - Historia - Modele

Porsche - marka z wyjatkowymi samochodami

Porsche 911 – sylwetkę tego samochodu kojarzy każdy, kto nie mieszka od urodzenia w lesie i zdaje sobie sprawę, że część ludzi przemieszcza się na czterech kółkach.

Niewielu jednak wie, że nie kupuje się używanego Porsche. Jeśli już, to Porsche zyskuje nowego właściciela.

W ofercie Porsche znajdziemy sportowe i luksusowe samochody. Firmę założył w 1931 Ferdinand Porsche w Stuttgarcie. Obecnie spółka należy do koncernu Volkswagen. Charakterystyczny koń umieszczony w logo Porsche nawiązuje do herbu miasta w którym mieści się siedziba legendarnego producenta.

W 1948 zadebiutował pierwszy model ze wspomnianym logo - Porsche 356. Samochód miał wiele wspólnego z Volkswagenem Garbusem, między innymi silnik, amortyzatory, a nawet projektanta nadwozia. Po latach modernizacji Porsche dorobił się własnego silnika, który napędzał model 356.

Później Porsche skonstruowało wyścigowego Spydera 550. Dzięki sukcesom w motosporcie udało się wypromować markę. Postanowiono stworzyć wtedy cywilny odpowiednik wspomnianego bolidu.

Porsche 911, Cayenne Turbo S i Carrera GT - najbardziej docenione modele

Pierwsza 911ka, światowy przebój z którym Porsche jest kojarzone do dziś, opuściła fabrykę w 1963 roku. W tym sportowym samochodzie Porsche umieściło z tyłu silnik własnej konstrukcji, sześciocylindrową jednostkę chłodzoną powietrzem. Początkowo samochód miał być oznaczony symbolem 901, jednak „0” w środku było już zarezerwowane przez Peugeota. Przez kolejne lata pojawiały się mniej popularne modele Porsche jak 912, 914, 924, 928. Żaden z nich jednak nie dorównał kultowej 911.

Na bardziej rozpoznawalne modele Porsche trzeba było zaczekać aż do 2002 r. Wtedy pojawił się Cayenne Turbo S, a 2 lata później Carrera GT. Porsche Carrera GT miał wówczas najmocniejszy w historii marki silnik krzesający 612 koni mechanicznych. W 2013 r. wspomniany supersamochód został godnie zastąpiony przez Porsche 918. Ten dysponował łączną mocą 889 KM, na które pracował motor spalinowy i dwa silniki elektryczne. Co ciekawe powstało jedynie 918 sztuk tego supersamochodu.

Porsche jako spółka akcyjna

W 1972 r. Porsche stało się spółką akcyjną, a członkowie rodziny przestali pełnić funkcje kierownicze. Przedsiębiorstwo zaczęło wówczas wypuszczać pod swoją marką okulary słoneczne, zegarki, meble i inne luksusowe artykuły. W 2009 r. zdecydowano, że

Volkswagen przejmie 42 proc. akcji Porsche za 3,3 mld euro. Przejęcie marki nastąpiło w 2011 r., a do portfolio Volkswagena trafiła wówczas dziesiąta już marka.

Porsche prezentuje Panamerę

Oprócz wspomnianego Cayenne, Porsche eksperymentuje z innymi modelami. W 2009 r. na rynku pojawiła się pierwsza generacja Panamery. Było to pierwsze podejście firmy do czterodrzwiowego i czteromiejscowego coupe. Porsche weszło nawet w segment crossoverów z modelem Macan, który został pokazany w grudniu 2013 r. podczas targów w Los Angeles.

Porsche na torach wyścigowych

Do 2000 r. bolidy z stuttgarckim koniem w logo wygrały ponad 24 tys. rajdów i wyścigów. Porsche szczególnie umiłowało sobie wyścigi długodystansowe. Na najwyższym stopniu podium 24 godzinnego Le Mans kierowcy Porsche stali aż 16 razy. Co ciekawe, wspomniany na samym początku model 911 był pierwszy, nie terenowym samochodem, który wygrał rajd Paryż-Dakar.

Przeglądaj modele:

Porche Macan
Porsche Mission E
Porsche Pajun
Porsche Panamera
Porsche Cayman GT4


samochody niemieckie samochody sportowe samochody miejskie

porsche