Niezmiennie ogromną popularnością wśród polskich kierowców i klientów flotowych cieszy się Skoda Octavia. 30 tysięcy złotych pozwoli na kupno wzorowo utrzymanego przedstawiciela II generacji z końcowego okresu produkcji. Czeski, technologiczny bliźniak Volkswagena Golfa V, produkowany był od 2004 do 2013. Wybór sprowadzał się do liftbacka i przepastnego kombi. Estetyczne nadwozie nie ma większych problemów z korozją. Wnętrze po ostatnim liftingu wyraźnie zyskało na jakości wykonania. Jak przystało na auto koncernu VAG, tapicerka i plastiki są wytrzymałe i solidnie spasowane. Lista dodatków sprowadza się do „pełnej elektryki”, klimatyzacji, skórzanej tapicerki, komputera pokładowego i innych drobiazgów.
Mechanicy polecają wyłącznie wolnossący benzynowy silnik 1.6 MPI 102 KM i wysokoprężne 1.9 TDI oraz 1.6 TDI o mocy 105 KM. Pozostałe jednostki zmagają się z licznymi wadami technicznymi, generując tym samym spore wydatki serwisowe.
Zgoła odmienny charakter ma Peugeot 308 drugiej generacji. Francuski kompakt produkowany od 2013 roku dostępny jest jako pięciodrzwiowy hatchback i funkcjonalne kombi. Agresywny design nadal przyciąga wzrok, a nadwozie nie ma problemów z korozją. Futurystycznie zaprojektowane wnętrze zapewnia wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób, dla których przeważnie przewidziano bogaty pakiet wyposażenia: automatyczną klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, centrum multimedialne z nawigacją, komputer pokładowy i czasem skórzaną tapicerkę.
W przypadku 308, nie warto interesować się jednostkami benzynowymi. Okazują się problematyczne i niezbyt trwałe. Wzorem wytrzymałości i oszczędności są natomiast czterocylindrowe diesle 1.6 i 2.0 HDI korzystające z bezpośredniego wtrysku common-rail. Dysponują mocą 92-120 KM i 150 KM.
Kolejną propozycją z Francji jest trzecie wcielenie Renault Megane. Kompaktowy konkurent VW Golfa produkowany był od 2008 do 2015. Dostępny był jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Nadwozie jest wzorowo zabezpieczone przed korozją. Bez względu na rok produkcji rdza się nie pojawia. Kabina pasażerska mieści cztery dorosłe osoby w komfortowych warunkach. Podobnie jak w przypadku Peugeota, tutaj także zyskujemy bogate wyposażenie.
Megane III oferowano z szeregiem dopracowanych jednostek napędowych. Silniki benzynowe to 1.2 TCe 115 KM, 1.4 TCe 130 KM, 1.6 110 KM oraz 2.0 TCe 180-220 KM. Mechanicy polecają również diesla 2.0 dCI 150-160 KM.
Z całą pewnością, propozycją godną polecenia, lecz zapomnianą przez kierowców, jest drugie wcielenie Fiata Bravo. Włoski kompakt dostępny jest tylko jako pięciodrzwiowy hatchback produkowany w latach 2007-2014. Model bazuje na dopracowanym poprzedniku - Stilo, z którym dzieli architekturę podwozia i układ jezdny. Obłe nadwozie nie boryka się z problemem korozji, jak to miało miejsce w starszych modelach Fiata. Wyraźnie gorszą jakość od konkurentów prezentuje wnętrze. Plastiki są przeciętne, ale solidnie spasowane. W zamian dostajemy przyzwoite wyposażenie i wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób.
Bravo przekonuje do siebie dopracowanymi silnikami. Do wyboru mamy benzynowe 1.4 90 KM, 1.4 T-Jet 120-150 KM i diesle 1.6 MultiJet 90-120 KM, 1.9 MultiJet 120-150 KM i 2.0 MultiJet 165 KM.
30 tysięcy złotych wystarczy również chociażby na czwartą generację Opla Astry - produkowaną między innymi w polskich zakładach marki. W zależności od wersji nadwoziowej, produkcja trwała od 2009 aż do 2021. Klienci wybierać mogą między trzy i pięciodrzwiowym hatchbackiem, kombi a sedanem. Tym razem Opel przyłożył się do należytego zabezpieczenia antykorozyjnego karoserii. Wnętrze to klasowy przeciętniak. Cztery dorosłe osoby nie będą narzekać na deficyt przestrzeni. Astra IV oferować może między innymi klimatyzację automatyczną , nawigację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, sportowe fotele, zawieszenie o zmiennej charakterystyce i rozbudowane nagłośnienie.
Mechanicy szczególnie polecają benzynowy silnik 1.4 Turbo o mocy 120-140 KM i 1.6 Turbo 180 KM. Wśród diesli natomiast poszukiwane są jednostki 1.7 CDTI 125 KM i 2.0 CDTI 160-165 KM. Wszystkie dysponują bezpośrednim wtryskiem common-rail.
Kia Cee’d II
W przeciągu ostatnich kilkunastu lat koreańscy producenci, na czele z Kią, dokonali niebywałego skoku jakościowego. Najlepszym tego przykładem jest kompaktowy Cee'd dzielący technologię z bliźniaczym Hyundaiem i30. Druga generacja kompaktu Kii produkowana była w słowackich zakładach marki w latach 2012-2018 jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, a także kombi. Ciekawie zaprojektowane nadwozie to dzieło europejskich stylistów. Kia zadbała również o odpowiednią jakość wykonania. We wnętrzu skrojonym dla czterech osób nie znajdziemy tandetnych plastików - wszystko spełnia wymagania europejskiego klienta. Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje między innymi automatyczną klimatyzację, komputer
pokładowy, przyzwoite nagłośnienie, podstawowe systemy bezpieczeństwa i nawigację.
Najniższe koszty serwisowania generuje wolnossący benzyniak 1.4 o mocy 100 KM, korzystający z pośredniego wtrysku paliwa. Pozostałe jednostki otrzymały wtrysk bezpośredni: 1.6 GDI 135 KM, 1.6 T-GDI 204 KM. Diesle 1.4 i 1.6 CRDi generują wystarczające 90 i 110-128 KM.
Bezwzględnym liderem rankingów niezawodności w klasie kompaktowej pozostaje Toyota Auris. Założony budżet wystarczy na egzemplarz pierwszej generacji oferowany w latach 2006-2013. Na potrzeby europejskich rynków, produkcję ulokowano w brytyjskich zakładach, co wbrew pozorom nie odbiło się na jakości. Wnętrze nie zachwyca przestronnością. Tworzywa i tekstylia nie są wyszukane. Okazują się jednak bardzo wytrzymałe. Lista wyposażenia to miedzy innymi klimatyzacja, fabryczne nagłośnienie, elektrycznie sterowane szyby i lusterka i systemy wsparcia kierowcy.
Mechanicy polecają tylko benzynowe lub hybrydowe warianty. Wolnossące to 1.33 101 KM, 1.4 97 KM i 1.6 124-132 KM. Hybryda dysponuje mocą 136 KM i okazuje się wyjątkowo oszczędna w mieście.
Modelem dla bardzo wąskiej grupy odbiorców jest Subaru XV. Japoński kompakt produkowany od 2011 do 2017 wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback, stanowi margines rynku. Klienci w salonie mieli bardzo niewielkie możliwości konfiguracji. Sytuacji nie ratowała wysoka cena zakupu - model produkowano w Japonii. Wnętrze złożono z twardych plastików i wytrzymałych tekstyliów. Przy odrobinie kompromisu, cztery dorosłe osoby z łatwością wytrzymają kilkugodzinną podróż. Subaru XV przeważnie oferuje automatyczną klimatyzację, prosty komputer pokładowy, radio i nierzadko skórzaną tapicerkę.
Do napędu przewidziano wolnossące benzyniaki typu bokser: 1.6 114 KM i 2.0 150 KM. Stały napęd na cztery koła istotnie poprawia trakcję w każdych warunkach.