Piotr R Frankowski
-
Rycerze swastyki, cz. 29. Wojna wisi w powietrzu
Wyścigowy sezon 1939 roku w Europie w niczym nie przypominał poprzednich. Wojna wisiała w powietrzu, wiele wyścigów uległo odwołaniu z powodów...
-
Rycerze swastyki, cz. 28. Wyścig zbrojeń
Grand Prix na torze Donington opóźniono, czekając na wynik rozmów w Monachium. W 1938 roku chyba tylko brytyjski premier Neville Chamberlain...
-
Rycerze swastyki, cz. 27. Trzeci tytuł mistrza
Nowe wyścigowe auto Mercedesa nie wygrywało od samego początku sezonu 1938, ale szybko okazało się, że ma przewagę nad konkurentami podobną do...
-
Rycerze swastyki, cz. 26. Zmiana reguł
Już w październiku 1936 roku było wiadomo, że od sezonu 1938 zawody Grand Prix odbywać się będą pod dyktando nowego regulaminu technicznego....
-
Rycerze swastyki, cz. 25. Jeden z najlepszych kierowców III Rzeszy urodził się w Warszawie
Jednym z najbardziej znanych niemieckich kierowców wyczynowych Trzeciej Rzeszy był Hans Stuck. Świetnie znany w przedwojennej Polsce, był...
-
Rycerze swastyki, cz. 24. Brytyjski tłum wiwatuje na cześć niezwyciężonych Niemców
Jesteśmy na brytyjskim torze Donington Park, jest 2 października 1937 roku. Z pól startowych dobiega dudnienie silników Mercedesów, grzmot...
-
Rycerze swastyki, cz. 23. Początek wojny światów
W sezonie wyścigów Grand Prix 1937 niemieckie ekipy wystartowały w kilku wyścigach po zawodach w Monako. Raz wygrywał Mercedes, raz Auto Union...
-
Rycerze swastyki, cz. 22. Podchody, donosy i intrygi
W interesie aparatu propagandy hitlerowskich Niemiec było przedstawianie rodzimych zespołów wyścigowych Grand Prix jako monolitów, w których...
-
Rycerze swastyki, cz. 21. Anglik, który kłaniał się hitlerowcom
Tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej jedną z gwiazd wyścigowego teamu Mercedesa w wyścigach Grand Prix stał się Anglik, Richard Seaman....
-
Rycerze swastyki, cz. 20. Mowę na jego pogrzebie wygłosił sam Adolf Hitler
Na firmamencie niemieckich gwiazd sportu samochodowego lat trzydziestych Bernd Rosemeyer świecił wyjątkowym blaskiem. W ówczesnych mediach...
- Ponad 300 tys. km na motocyklu. Domyślasz się o jaki model chodzi?
- Ekspresówka ciągnąca się przez całą Polskę prowadzi donikąd
- Gra o zdrowie. Jak dzieci i młodzież przyciągnąć do sportu?MATERIAŁ PROMOCYJNY
- Chiny chciały sprzedawać swoje auta za 30 tys. euro. Ostra reakcja UE
- Europa pod butem Chin? To początek końca przemysłu, jakiego znamy
- Ważne dofinansowanie dla osób niepełnosprawnych. Te środki potrafią odmienić życie
- Opona zimowa obchodzi 90. urodziny. Do dziś działa firma, która ją wynalazła
- W którym momencie zmieniać biegi? Wielu popełnia błędy i później płacą
- Tegoroczną galę The Best of Moto poprowadzi wyjątkowa osoba. Jej wybór nie jest przypadkowy
- Co się stanie, jak się nie zapłaci OC? Rekordzista musi oddać 2,3 mln zł
-
Rycerze swastyki, cz. 19. Tych, którzy nie zabili się na Nurburgringu wysyłano na północną pętlę
Kierownictwo teamów wyścigowych koncernów Auto Union i Mercedes stale znajdowało się pod presją, aby angażować kierowców niemieckich. Kierowcy...
-
Rycerze swastyki, cz. 18. Niemiecki blond idol
Czerwiec 1937 roku. Ekipy ze Stuttgartu i Zwickau spotykają się ponownie na Nurburgringu podczas zawodów Eifelrennen, wydarzenia o ogromnej...
-
Rycerze swastyki, cz. 17. Złapał młotek i ruszył do boksu Mercedesa wymierzyć sprawiedliwość
Po kiepskim sezonie 1936 ekipa Mercedesa szykowała zmiany wśród kierowców oraz zmiany w samochodach. W wyścigu o państwowe subsydia koncern ze...
-
Rycerze swastyki, cz. 16. Genialny Rudolf był w Mercedesie półbogiem
W poprzednim odcinku serii o wspieranych przez reżim hitlerowski wyścigach samochodowych wspomniałem o wyjątkowym inżynierze Mercedesa, Rudolf...
-
Rycerze swastyki, cz. 15. Gasnący blask trójramiennej gwiazdy
Sezon 1936 w wyścigach Grand Prix miał przynieść wymierne zyski dla koncernów Mercedes-Benz oraz Auto Union, a także przydać splendoru całemu...
-
Rycerze swastyki, cz. 14. Nietykalny Manfred
Podczas zimowej przerwy przed sezonem wyścigowym 1936 zespoły firm Mercedes i Auto Union szykowały nowe samochody, a kierowcy wypoczywali....
-
Rycerze swastyki, cz. 13. Skrzynia w Alfie Romeo Nuvolariego wytrzymała, bo używał tylko najwyższego biegu
Publiczne wspominanie o państwowym dofinansowaniu dla wyścigowych teamów koncernów Mercedes-Benz i Auto Union było w III Rzeszy całkowicie...
-
Rycerze swastyki, cz. 12. Zakulisowe rozgrywki
Sezon 1935 zapowiadał się bardzo ciekawie. Dyrekcje koncernów Mercedes-Benz i Auto Union ostrzyły sobie zęby na państwowe premie za wygrane...
-
Rycerze swastyki, cz. 11. Dojenie skarbu państwa
Dziękczynne listy do hitlerowskiego kierownictwa napływały z dyrekcji koncernów Mercedes-Benz i Auto Union. Uniżenie sformułowane pisma wyraźn...
-
Rycerze swastyki, cz. 10. Czas dominacji
Po klęsce na torze we Francji sponsorowanych przez nazistowskie władze zespołów Mercedesa i Auto Uniona niektórym komentatorom wydawało się, ż...
-
Rycerze swastyki, cz.9. Grand Prix Francji 1934 r.
Po występie na torze Nurburgring Srebrne Strzały, z których nikt nie zdrapywał lakieru, miały pojechać do Francji, na szybki i nierówny tor...
-
Rycerze swastyki, cz. 8. Mit srebrnych strzał
Pierwszy wyścig sezonu 1934, w którym miały wziąć udział sowicie dofinansowane przez nazistowskie władze zespoły Mercedesa i Auto Uniona, czyl...
-
Rycerze swastyki, cz.7. Auto Union kontra Mercedes
Które samochody jeździły szybciej, nowatorskie Auto Uniony profesora Porsche z centralnie umieszczonymi silnikami, czy może bardziej tradycyjn...
-
Rycerze swastyki, cz. 6. Skąd się wzięła nazwa P-Wagen?
Publiczne środki na rozwój samochodów wyścigowych hitlerowski reżim przyznał dwójce firm: Mercedes i Auto Union. Pierwsza postawiła na...
-
Rycerze swastyki, cz.5. Narodowosocjalistyczny Korpus Motorowy
W całej sponsorowanej przez państwo hitlerowskie rywalizacji marek Mercedes-Benz i Auto Union ważną rolę odgrywała organizacja znana jako NSKK...
-
Rycerze swastyki, cz. 4. Auto bez trudu przekraczało prędkość 250 km/h
Dyrekcja Mercedesa, gdy tylko dopchała się do subwencji obiecanych przez Adolfa Hitlera, od razu zleciła budowę pierwszego od lat naprawdę...
-
Rycerze swastyki cz. 3. Tajemnicze początki firmy Porsche
Jednym z istotnych graczy w nowym rozdaniu publicznych dotacji na rozwój sportów motorowych w III Rzeszy stał się inżynier Ferdynand Porsche,...
-
Rycerze swastyki, cz. 2. Za swojego mercedesa Hitler zapłacił barterem
Plany wobec niemieckiego przemysłu samochodowego i jego roli w sporcie motorowym od razu miały wysoką rangę w III Rzeszy, ale początki...
-
Rycerze swastyki, cz.1. Jak hitlerowski reżim wspierał motorsport
W niniejszym cyklu zajmę się kwestią wspierania przez reżim hitlerowski sportów motorowych, legendą "Srebrnych strzał" tudzież postaciami...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 8. Steve McQueen miał rację
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 7. Nocna jazda
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 6. Jestem pierwszym Polakiem, który tam wystartował
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 5
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 4
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 3
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 2
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 1
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Renesans Maybacha po raz pierwszy, cz.2
W 1995 roku w Stuttgarcie zdecydowano, że marka Mercedes potrzebuje okrętu flagowego, samochodu pozycjonowanego powyżej klasy S. Poprzednim...
-
Renesans Maybacha po raz pierwszy, cz.1
W 1997 roku na salonie samochodowym w Tokio pokazano zbudowany z włókna węglowego prototyp flagowego pojazdu marki Mercedes, modelu Maybach....
-
Fritz Nallinger. Członka zarządu Daimler-Benz po wojnie zatrudnił polski Żyd
Istotną rolę w powojennej historii marki Mercedes odegrał inżynier, który pierwsze lata po kapitulacji hitlerowskich Niemiec spędził, pracując...