Piotr R Frankowski
-
Rycerze swastyki, cz. 12. Zakulisowe rozgrywki
Sezon 1935 zapowiadał się bardzo ciekawie. Dyrekcje koncernów Mercedes-Benz i Auto Union ostrzyły sobie zęby na państwowe premie za wygrane...
-
Rycerze swastyki, cz. 11. Dojenie skarbu państwa
Dziękczynne listy do hitlerowskiego kierownictwa napływały z dyrekcji koncernów Mercedes-Benz i Auto Union. Uniżenie sformułowane pisma wyraźn...
-
Rycerze swastyki, cz. 10. Czas dominacji
Po klęsce na torze we Francji sponsorowanych przez nazistowskie władze zespołów Mercedesa i Auto Uniona niektórym komentatorom wydawało się, ż...
-
Rycerze swastyki, cz.9. Grand Prix Francji 1934 r.
Po występie na torze Nurburgring Srebrne Strzały, z których nikt nie zdrapywał lakieru, miały pojechać do Francji, na szybki i nierówny tor...
-
Rycerze swastyki, cz. 8. Mit srebrnych strzał
Pierwszy wyścig sezonu 1934, w którym miały wziąć udział sowicie dofinansowane przez nazistowskie władze zespoły Mercedesa i Auto Uniona, czyl...
-
Rycerze swastyki, cz.7. Auto Union kontra Mercedes
Które samochody jeździły szybciej, nowatorskie Auto Uniony profesora Porsche z centralnie umieszczonymi silnikami, czy może bardziej tradycyjn...
-
Rycerze swastyki, cz. 6. Skąd się wzięła nazwa P-Wagen?
Publiczne środki na rozwój samochodów wyścigowych hitlerowski reżim przyznał dwójce firm: Mercedes i Auto Union. Pierwsza postawiła na...
-
Rycerze swastyki, cz.5. Narodowosocjalistyczny Korpus Motorowy
W całej sponsorowanej przez państwo hitlerowskie rywalizacji marek Mercedes-Benz i Auto Union ważną rolę odgrywała organizacja znana jako NSKK...
-
Rycerze swastyki, cz. 4. Auto bez trudu przekraczało prędkość 250 km/h
Dyrekcja Mercedesa, gdy tylko dopchała się do subwencji obiecanych przez Adolfa Hitlera, od razu zleciła budowę pierwszego od lat naprawdę...
-
Rycerze swastyki cz. 3. Tajemnicze początki firmy Porsche
Jednym z istotnych graczy w nowym rozdaniu publicznych dotacji na rozwój sportów motorowych w III Rzeszy stał się inżynier Ferdynand Porsche,...
-
Od poniedziałku nowe ceny paliw. Czeka nas zaskoczenie
-
Zupełnie nowa droga w Polsce. "Kręgosłup województwa"
-
Brudne naczynia mogą być groźne. Zwykłe zmywanie może nie wystarczyćMATERIAŁ PROMOCYJNY
-
Kierowca Tesli: "Oszczędzajcie. Pieniądze mogą się przydać"
-
Tank 700 Hi4-T to cos więcej, niż chińska klasa G
- Potrącenie 45-latki na przejściu dla pieszych w Kraśniku. Policja pokazała nagranie
- Volkswagen wraca do korzeni. Wyprodukuje prawdziwe auto dla ludu...
- Jeździł tą samą ciężarówką przez 62 lata. Bob Spooner pokonał prawie 14 mln km
- Jeździł firmowym SUV-em, jak swoim. Wpadł podczas kontroli drogowej
- BMW i5 - piękna limuzyna klasy premium. To przełom w historii motoryzacji!
-
Rycerze swastyki, cz. 2. Za swojego mercedesa Hitler zapłacił barterem
Plany wobec niemieckiego przemysłu samochodowego i jego roli w sporcie motorowym od razu miały wysoką rangę w III Rzeszy, ale początki...
-
Rycerze swastyki, cz.1. Jak hitlerowski reżim wspierał motorsport
W niniejszym cyklu zajmę się kwestią wspierania przez reżim hitlerowski sportów motorowych, legendą "Srebrnych strzał" tudzież postaciami...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 8. Steve McQueen miał rację
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 7. Nocna jazda
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 6. Jestem pierwszym Polakiem, który tam wystartował
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 5
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 4
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 3
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 2
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Moja przygoda z wyścigiem 24h Le Mans, cz. 1
Tegoroczną, jubileuszową edycję wyścigu 24h Le Mans oglądałem w telewizji i triumf polskiego zespołu w klasie LMP2 przywołał liczne wspomnieni...
-
Renesans Maybacha po raz pierwszy, cz.2
W 1995 roku w Stuttgarcie zdecydowano, że marka Mercedes potrzebuje okrętu flagowego, samochodu pozycjonowanego powyżej klasy S. Poprzednim...
-
Renesans Maybacha po raz pierwszy, cz.1
W 1997 roku na salonie samochodowym w Tokio pokazano zbudowany z włókna węglowego prototyp flagowego pojazdu marki Mercedes, modelu Maybach....
-
Fritz Nallinger. Członka zarządu Daimler-Benz po wojnie zatrudnił polski Żyd
Istotną rolę w powojennej historii marki Mercedes odegrał inżynier, który pierwsze lata po kapitulacji hitlerowskich Niemiec spędził, pracując...
-
Wzlot i upadek Duesenberga. Los tej marki to lekcja dla przedsiębiorców
W historii przemysłu samochodowego wiele było firm, które pojawiały się na rynku na chwilę, by szybko zniknąć bez śladu. O niektórych zapomnia...
-
Skąd wziął się diesel w osobówkach? To wina dwóch firm z Niemiec
W latach dwudziestych minionego stulecia niewiele firm myślało o montowaniu silników Diesla do samochodów osobowych. O ile klekoczące,...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 3
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 2
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Pierwszy w świecie silnik V-8 nie był wynalazkiem żadnej amerykańskiej firmy, cz. 1
Bez militaryzacji Niemiec we wczesnych latach 30. XX wieku i bez garstki ponadprzeciętnie utalentowanych inżynierów od silników lotniczych nie...
-
Lucy Schell zamówiła 12 egzemplarzy modelu 135. Historia marki Delahaye, cz. 2
Lucy O'Reilly Schell, dziedziczka ogromnej rodzinnej fortuny z Pensylwanii, dzieliła z mężem upodobanie do sportów motorowych. Mieszkała w...
-
Wdowa Desmarais miała rację. Historia Delahaye, cz. 1
Zaczęło się pięknie, a skończyło nagle. Historia francuskiej samochodowej marki Delahaye odzwierciedla nastrój epoki Art Deco, schyłek...
-
Marka z bocianem w logo była konkurentem Rolls-Royce'a. Później popadła w zapomnienie
Hiszpańska firma, szwajcarski konstruktor, samochody, silniki lotnicze, działka szybkostrzelne i bocian, namalowany na samolocie myśliwskiego...
-
Od triumfu do biedy: historia Louisa Delage
Louis Delage przyniósł światu wspaniałe samochody, zwyciężające w wyścigach Grand Prix, wyjątkowej doskonałości luksusowe limuzyny, uwielbiane...
-
BMW 2002tii przypomina, dlaczego marka przetrwała
Dzisiejsza typowa percepcja marki BMW wynika z niewiedzy. Ludziom wydaje się, że firma z Monachium zawsze odnosiła ogromne ekonomiczne sukcesy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część VI
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część V
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część IV
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część III
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część II
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Bezpieczne wyścigi? Krwawe igrzyska! Część I
Przyzwyczajeni do dzisiejszego wizerunku kierowców Formuły 1, nie myślimy o tym, jak wyglądała przeszłość bezpieczeństwa w sporcie samochodowy...
-
Historia Robura, czyli zemsta Waltera Ulbrichta
Każdy kraj komunistyczny zbudowany jest na zestawie kłamstw. W przypadku Niemieckiej Republiki Demokratycznej były trzy główne kłamstwa:...