Jakie są przyczyny szarpania podczas ruszania samochodem? Usunięcie usterki może być bardzo kosztowne

Jeśli podczas ruszania samochodem pojawia się niepokojące szarpanie niebędące skutkiem błędów w technice jazdy, może to zwiastować kosztowną awarię.

Najczęstszą przyczyną szarpania podczas ruszania samochodem jest usterka sprzęgła. Ten stosunkowo trwały element odpowiedzialny za przenoszenie napędu, ma swoje granice wytrzymałości. Zazwyczaj kwalifikuje się do wymiany po przejechaniu około 150-200 tysięcy kilometrów. Zdarza się jednak, że jego awaria przychodzi znacznie wcześniej.

Zazwyczaj najszybciej poddaje się tarcza sprzęgła na skutek pęknięcia lub skrzywienia. Szarpanie wywołuje też obluzowany bądź uszkodzony docisk sprzęgła, jak również wyeksploatowana płaszczyzna koła zamachowego w miejscu stykowym ze sprzęgłem.

Przyczyn szarpania należy też szukać w hydraulicznym i mechanicznym układzie sterowania sprzęgłem. Brak płynności w pracy tego mechanizmu wywołuje także awaria pompy bądź siłownika. Zapowietrzenie układu przeniesienia napędu oraz zacinanie się linki może wpłynąć na uślizgi. Dokładnej analizy podejmie się doświadczony mechanik po rozbiórce elementu.

Zobacz także: Jaka jest przyczyna drgań na kierownicy? Może być ich wiele, wskazujemy na najczęstsze

Wysokie koszty wymiany sprzęgła w dieslu

W zależności od modelu, silnika i dostępności części zamiennych, wymiana całego sprzęgła może sporo kosztować. W popularnych jednostkach napędowych kompletne sprzęgło kosztuje około 600-800 złotych. W nowszych dieslach trzeba doliczyć do ceny wymianę dwumasowego koła zamachowego wycenianego na 1000-2500 zł. Kompleksowa usługa zamknie się w kwocie 2500-5000 złotych.

Zobacz także: Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu?

Nieco taniej w silnikach benzynowych

Proste motory benzynowe są zdecydowanie tańsze w obsłudze. Za komponent odpowiedzialny za przeniesienie mocy i momentu obrotowego na koła trzeba zapłacić od 300 do 600 złotych i doliczyć do tego 300-400 zł tytułem robocizny mechanika.

W stosunkowo młodych, turbodoładowanych silnikach, gdzie występują większe przeciążenia i bardziej skomplikowana budowa (dwumasowe koło zamachowe, centralny wysprzęgnik), koszt operacji drastycznie rośnie.

W volkswagenowskich 1.4 TSI wymiana sprzęgła na zamiennikach zamknie się kwotą rzędu 2500-3000 złotych. Podobny rachunek wystawi warsztat w przypadku 1.8 TSI.

W niektórych przypadkach (np. silnik VR6 konstrukcji VW), podniesienie ceny naprawy usterki wynika z konieczności wyjęcia całego zespołu napędowego. Im mocniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym finalny rachunek jest wyższy. W skrajnych przypadkach, koszt serwisu sprzęgła przekroczy pułap 15 tysięcy złotych.

Zobacz także: Raport TUV 2018 - które samochody są najmniej awaryjne?

Nie tylko sprzęgło odpowiada za szarpanie

W przypadku zauważenia zjawiska szarpania podczas ruszania samochodem, pierwsze podejrzenie podczas poszukiwania przyczyny usterki zazwyczaj pada na sprzęgło. Ale to nie ono musi być odpowiedzialne za szarpanie podczas ruszania.

Problem może tkwić w odbiegającej od normy pracy silnika. Wystarczy źle wyregulowany kąt wyprzedzenia lub wtrysku paliwa, by auto zachowywało się nienaturalnie przy starcie.

Dodatkowe problemy generuje powietrze przedostające się do kolektora ssącego z pominięciem gaźnika, niedostateczne ciśnienie wtrysku przy wolnych obrotach lub za mały odstęp elektrod w świecach zapłonowych.

Usterka jednego z wtryskiwaczy też może doprowadzić do wyczuwalnego szarpania, podobnie jak nieszczelność układu wydechowego w okolicy sondy lambda. Większość z powyższych usterek mechanik wyeliminuje za kilkaset złotych.

Zobacz także: Na które turbodoładowane jednostki benzynowe warto zwrócić uwagę?

Jakie są przyczyny szarpania podczas ruszania samochodem? Przyczyną może być nie tylko sprzęgło

Warto pamiętać, by nie zwlekać z naprawą, gdy poczujemy, że coś jest nie tak. Stosunkowo niewielkie usterki szybko przeradzają się w w lawinę awarii, która skutecznie nadszarpnie domowy budżet. Jeżeli kierowca wychwyci nienaturalne drgania, niepokojące dźwięki lub wyraźne szarpanie, powinien czym prędzej udać się do mechanika. Lepiej zapłacić za naprawę kilkaset, niż kilka bądź kilkanaście tysięcy złotych.

Czy wiesz jak prawidłowo włączać się do ruchu? Dzięki tym zasadom, każdemu będzie jeździć się wygodniej

Więcej o:
Copyright © Agora SA