Nowe Volvo XC60, czyli ulubione luksusowe auto Polaków

Volvo XC60 to najlepiej sprzedające się auto szwedzkiej marki, ulubione auto premium Polaków i lider sprzedaży w swojej klasie w Europie. Nowe - właśnie zaprezentowane w Genewie - XC60 to najważniejsza premiera Volvo ostatnich lat

Dlaczego premiera nowej generacji XC60 jest tak ważna? To wielki dzień dla Volvo (XC60 to bestseller szwedzkiej marki), ale i ważna chwila dla fanów motoryzacji z całej Europy. Również z Polski. Najmniejszy SUV Szwedów jest liderem sprzedaży w swojej klasie i na Starym Kontynencie, i w Polsce. Nad Wisłą to dodatkowo najczęściej kupowany samochód klasy premium na rynku. A segment aut luksusowych wciąż rośnie - Polacy kupują ich coraz więcej. Już dziś co dziesiąte auto wyjeżdżające z polskich salonów ma na masce logo marki premium.

Volvo jest obecnie numerem cztery wśród marek luksusowych w Polsce. Wyprzedzają go BMW, Mercedes i Audi. Ale niebawem może się to zmienić. Volvo szykuje premierę zupełnie nowego crossovera XC40 i wciąż rozkręca sprzedaż nowego V90. W podniesieniu słupków sprzedaży może też pomóc nowe XC60. Obecna generacja modelu dostępna jest na rynku od 2008 r. W motoryzacji to wieczność.

Volvo XC60 2017
Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Co się zmieniło w nowym Volvo XC60

Większe, lżejsze, pojemniejsze - tak w skrócie opisują nowe XC60 Szwedzi. SUV urósł o 4,4 cm i mierzy teraz 468,8 cm długości. Zwiększył się także rozstaw osi - dokładnie o 9 cm. Odczują to zwłaszcza pasażerowie na tylnej kanapie, którzy będą mieli znacznie więcej miejsca na nogi. Szerokość pozostała praktycznie bez zmian, ale auto jest niższe o 5 cm, dzięki czemu sylwetka Volvo stała się bardziej dynamiczna. Standardowo prześwit nadwozia wynosi 21,6 cm (w aktualnym XC60 to 23 cm). Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne daje możliwość regulacji prześwitu w zakresie od 21 cm do 25 cm w trybie off-road.

Volvo chwali się też bagażnikiem o pojemności 505 l (poprawa o 12 l) oraz dodatkowymi schowkami o pojemności 50 l. Szwedzkiego SUV-a zbudowano na modułowej platformie SPA, którą wcześniej wykorzystano w modelach serii 90. Dzięki niej udało się obniżyć masę auta o ok. 90 kg.

Volvo XC60 2017
Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Nowe XC60 podąża ścieżką wytyczoną przez większego starszego "brata", czyli XC90. Na drodze będzie się wyróżniało dzięki idealnym proporcjom, charakterystycznemu grillowi, przednim reflektorom z motywem a la młot Thora (jak określają go Szwedzi) i ciekawym tylnym lampom, nawiązującym do wspomnianego V90.

Eleganckie, minimalistyczne wnętrze z dużym tabletem wbudowanym w konsolę centralną również znamy z flagowych modeli producenta. XC60 dodaje od siebie dekoracyjną listwę biegnącą od zegarów przez środek kokpitu aż do kratki wentylacyjnej pasażera. Została wykonana z jednego litego kawałka matowego drewna. Do wykończenia kabiny wykorzystano skórę, drewno i metal.

Volvo XC60 2017
Volvo XC60 2017 fot. Volvo

System Sensus został zaktualizowany. Obsługuje Spotify, Apple CarPlay oraz Android Auto. Nowością jest samoczynne bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. O nagłośnienie wnętrza dba 15-głośnikowy system Bowers&Wilkins.

Pod maską same nowoczesne silniki

Pod maskę nowego Volvo XC60 trafią nowoczesne silniki z rodziny Drive-e. Charakteryzują się wysoką wydajnością, dobrymi osiągami i niskim apetytem na paliwo. Co ważne, XC60 zadebiutuje w Polsce z napędem 4x4, automatyczną skrzynią (8 biegów) i w najwyższych wersjach wyposażenia. Bazowe jednostki napędowe, wersje przednionapędowe, manualne skrzynie biegów i podstawowe pakiety wyposażenia będą dołączały do oferty w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu miesięcy.

W Polsce dostępne będą następujące silniki:

- Diesel D4 AWD (190 KM, 400 Nm), osiąga setkę w 8,4 s

- Diesel D5 AWD (235 KM, 480 Nm), osiąga setkę w 7,2 s

- Benzyna T5 AWD (254 KM, 350 Nm), osiąga setkę w 6,8 s

- Benzyna T6 AWD (320 KM, 400 Nm), osiąga setkę w 5,9 s

- Hybryda T8 Twin Engine (407 KM), osiąga setkę w 5,0 s

Volvo to Volvo - synonim bezpieczeństwa

Nowe Volvo XC60 będzie wyposażone w kilka nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego. To m.in. system City Safety, który włącza awaryjne hamowanie, jeśli wykryje ryzyko kolizji z pojazdem jadącym w tym samym kierunku. Reaguje także na ryzyko zderzenia czołowego przy skręcie w lewo. W sytuacjach krytycznych przejmie kontrolę nad autem i spróbuje ominąć przeszkodę. City Safety potrafi wykryć pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta. Reaguje przy różnicy prędkości pojazdów wynoszącej 60 km/h.

Volvo XC60 2017
Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Z kolei zaktualizowany system BLIS od teraz nie tylko ostrzeże kierowcę o pojeździe w martwym polu, ale także nie pozwoli nam zjechać na zajęty pas. Ciekawym rozwiązaniem jest również Pilot Assist wspomagający jazdę na prostych odcinkach dróg - to system, który jest już ostatnim krokiem do autonomicznej jazdy.

Kiedy w Polsce?

Volvo zapowiada, że nowe XC60 trafi nad Wisłę jeszcze w tym roku. Pierwszych egzemplarzy możemy się spodziewać w trzecim kwartale. Cena na razie pozostaje ściśle strzeżoną tajemnicą. Cennik aktualnej generacji otwiera 141 200 zł.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.