Nowe Volvo XC60, czyli ulubione luksusowe auto Polaków

Volvo XC60 to najlepiej sprzedające się auto szwedzkiej marki, ulubione auto premium Polaków i lider sprzedaży w swojej klasie w Europie. Nowe - właśnie zaprezentowane w Genewie - XC60 to najważniejsza premiera Volvo ostatnich lat

Dlaczego premiera nowej generacji XC60 jest tak ważna? To wielki dzień dla Volvo (XC60 to bestseller szwedzkiej marki), ale i ważna chwila dla fanów motoryzacji z całej Europy. Również z Polski. Najmniejszy SUV Szwedów jest liderem sprzedaży w swojej klasie i na Starym Kontynencie, i w Polsce. Nad Wisłą to dodatkowo najczęściej kupowany samochód klasy premium na rynku. A segment aut luksusowych wciąż rośnie - Polacy kupują ich coraz więcej. Już dziś co dziesiąte auto wyjeżdżające z polskich salonów ma na masce logo marki premium.

Volvo jest obecnie numerem cztery wśród marek luksusowych w Polsce. Wyprzedzają go BMW, Mercedes i Audi. Ale niebawem może się to zmienić. Volvo szykuje premierę zupełnie nowego crossovera XC40 i wciąż rozkręca sprzedaż nowego V90. W podniesieniu słupków sprzedaży może też pomóc nowe XC60. Obecna generacja modelu dostępna jest na rynku od 2008 r. W motoryzacji to wieczność.

Volvo XC60 2017Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Co się zmieniło w nowym Volvo XC60

Większe, lżejsze, pojemniejsze - tak w skrócie opisują nowe XC60 Szwedzi. SUV urósł o 4,4 cm i mierzy teraz 468,8 cm długości. Zwiększył się także rozstaw osi - dokładnie o 9 cm. Odczują to zwłaszcza pasażerowie na tylnej kanapie, którzy będą mieli znacznie więcej miejsca na nogi. Szerokość pozostała praktycznie bez zmian, ale auto jest niższe o 5 cm, dzięki czemu sylwetka Volvo stała się bardziej dynamiczna. Standardowo prześwit nadwozia wynosi 21,6 cm (w aktualnym XC60 to 23 cm). Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne daje możliwość regulacji prześwitu w zakresie od 21 cm do 25 cm w trybie off-road.

Volvo chwali się też bagażnikiem o pojemności 505 l (poprawa o 12 l) oraz dodatkowymi schowkami o pojemności 50 l. Szwedzkiego SUV-a zbudowano na modułowej platformie SPA, którą wcześniej wykorzystano w modelach serii 90. Dzięki niej udało się obniżyć masę auta o ok. 90 kg.

Volvo XC60 2017Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Nowe XC60 podąża ścieżką wytyczoną przez większego starszego "brata", czyli XC90. Na drodze będzie się wyróżniało dzięki idealnym proporcjom, charakterystycznemu grillowi, przednim reflektorom z motywem a la młot Thora (jak określają go Szwedzi) i ciekawym tylnym lampom, nawiązującym do wspomnianego V90.

Eleganckie, minimalistyczne wnętrze z dużym tabletem wbudowanym w konsolę centralną również znamy z flagowych modeli producenta. XC60 dodaje od siebie dekoracyjną listwę biegnącą od zegarów przez środek kokpitu aż do kratki wentylacyjnej pasażera. Została wykonana z jednego litego kawałka matowego drewna. Do wykończenia kabiny wykorzystano skórę, drewno i metal.

Volvo XC60 2017Volvo XC60 2017 fot. Volvo

System Sensus został zaktualizowany. Obsługuje Spotify, Apple CarPlay oraz Android Auto. Nowością jest samoczynne bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. O nagłośnienie wnętrza dba 15-głośnikowy system Bowers&Wilkins.

Pod maską same nowoczesne silniki

Pod maskę nowego Volvo XC60 trafią nowoczesne silniki z rodziny Drive-e. Charakteryzują się wysoką wydajnością, dobrymi osiągami i niskim apetytem na paliwo. Co ważne, XC60 zadebiutuje w Polsce z napędem 4x4, automatyczną skrzynią (8 biegów) i w najwyższych wersjach wyposażenia. Bazowe jednostki napędowe, wersje przednionapędowe, manualne skrzynie biegów i podstawowe pakiety wyposażenia będą dołączały do oferty w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu miesięcy.

W Polsce dostępne będą następujące silniki:

- Diesel D4 AWD (190 KM, 400 Nm), osiąga setkę w 8,4 s

- Diesel D5 AWD (235 KM, 480 Nm), osiąga setkę w 7,2 s

- Benzyna T5 AWD (254 KM, 350 Nm), osiąga setkę w 6,8 s

- Benzyna T6 AWD (320 KM, 400 Nm), osiąga setkę w 5,9 s

- Hybryda T8 Twin Engine (407 KM), osiąga setkę w 5,0 s

Volvo to Volvo - synonim bezpieczeństwa

Nowe Volvo XC60 będzie wyposażone w kilka nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego. To m.in. system City Safety, który włącza awaryjne hamowanie, jeśli wykryje ryzyko kolizji z pojazdem jadącym w tym samym kierunku. Reaguje także na ryzyko zderzenia czołowego przy skręcie w lewo. W sytuacjach krytycznych przejmie kontrolę nad autem i spróbuje ominąć przeszkodę. City Safety potrafi wykryć pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta. Reaguje przy różnicy prędkości pojazdów wynoszącej 60 km/h.

Volvo XC60 2017Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Z kolei zaktualizowany system BLIS od teraz nie tylko ostrzeże kierowcę o pojeździe w martwym polu, ale także nie pozwoli nam zjechać na zajęty pas. Ciekawym rozwiązaniem jest również Pilot Assist wspomagający jazdę na prostych odcinkach dróg - to system, który jest już ostatnim krokiem do autonomicznej jazdy.

Kiedy w Polsce?

Volvo zapowiada, że nowe XC60 trafi nad Wisłę jeszcze w tym roku. Pierwszych egzemplarzy możemy się spodziewać w trzecim kwartale. Cena na razie pozostaje ściśle strzeżoną tajemnicą. Cennik aktualnej generacji otwiera 141 200 zł.

Czy Twoim zdaniem nowe Volvo XC60 odniesie sukces na polskim rynku?