BMW - Historia - Moda

BMW - Historia - Moda

BMW - potoryzacyjny gigant z Bawarii

Rozwinięcie nazwy BMW to Bayerische Motoren Werke. Jest to niemiecki koncern motoryzacyjny, który od 1916 r. ma w swoim dorobku samochody osobowe, motocykle, skutery i silniki.

Jako oficjalnych założycieli, BMW podaje Gustava Otto i Karla Rappa, którzy na początku XX wieku prowadzili niezależną działalność związaną z lotnictwem. Ważne nazwiska w historii marki to też Franz Josef Popp (pierwszy dyrektor naczelny), Max Friz (główny konstruktor i dyrektor techniczny) oraz Camillo Castiglioni (akcjonariusz i właściciel przedsiębiorstwa).

Szachownica w logo BMW to niezmienny symbol marki. Jest to stylizowany krąg śmigła w barwach Bawarii, czyli połączenie lotniczych korzeni BMW z alpejskim landem w Niemczech.

BMW zyskuje uznanie miłosników aut

Za początek samochodowej historii BMW można uznać rok 1918. W korespondencjach z tego okresu wspomina się o używaniu terminu samochód, ale niestety nic więcej nie wiadomo. Faktem jednak jest, że w latach 20. BMW produkowało silniki przeznaczone dla maszyn rolniczych.

Do grona producentów samochodów BMW weszło w 1928 r., kiedy to przejęło Fahrzeugfabrik Eisenach, producenta małych aut. Początkowo kontynuowano produkcję Dixi, ale już w 1929 r. z taśmy zjeżdża pierwszy samochód z logo BMW, 3/15 PS DA 2, zbudowany na licencji Austina Seven.

Pierwszą kompletnie własną konstrukcję BMW pokazało dopiero w 1933 r. BMW 303 miało 1,2-litrowy, 6-cylindrowy silnik konstrukcji Fritza Fiedlera. Później przyszła pora na modele 326, 327 i 328. Szczególnie ciekawy był ten ostatni sportowy roadster. Dzięki doskonałej konstrukcji i wielu sukcesom w zawodach, BMW zaczęło się jawić jako producent aut sportowych. Sport i BMW tak mocno wryło się w świadomość ludzi, że przetrwało wojnę.

BMW na sportowych torach

W 2005 r. koncern BMW kupił wyścigowy zespół Sauber. Od 2009 r. podczas wyścigów Formuły 1 można było śledzić losy teamu BMW Sauber. Od tego roku jeździł w nim Rober Kubica, pierwszy polski kierowca w F1. W 2010 r. BMW wycofało się z serii WTCC (wyścigów samochodów turystycznych), ale rok później wznowiło starty w DTM (najważniejsza seria wyścigowa samochodów w Niemczech).

Niemiecki koncern posiada siostrzaną spółkę BMW M (skrót od Motorsport, wcześniejszej nazwy firmy), która odpowiada za projekty i produkcję podrasowanych modeli BMW. Ulepszone wersje samochodów można rozpoznać pod znaczku M umieszczanym na samochodach.

Ważnym osiągnięciem spółki było BMW 3.0 CSL z 1972 r. Zwyciężono nim w sześciogodzinnym wyścigu modyfikowanych samochodów seryjnych na torze Nürburgring w Niemczech. Później samochód święcił triumfy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Był to najlepszy modyfikowany samochód lat 70.

Pierwszy właściwy samochód wyścigowy od spółki BMW M pojawił się w 1978 r., był to model M1. W 1979 r. zorganizowano serię wyścigów Procar-Serie wyłącznie dla tego samochodu. Udział w wyścigu wymagał od BMW istnienia cywilnych wersji M1. Powstało wówczas 450 sztuk BMW M1 z uliczną homologacją.

Obecnie do koncernu BMW należą też marki Rolls-Royce i Mini.

Zobacz inne modele BMW:

BMW Serii 8 BMW x4 BMW Serii 7 BMW M3 BMW m5

bmw