BMW - Historia - Moda

BMW - Historia - Moda

BMW - potoryzacyjny gigant z Bawarii

Rozwinięcie nazwy BMW to Bayerische Motoren Werke. Jest to niemiecki koncern motoryzacyjny, który od 1916 r. ma w swoim dorobku samochody osobowe, motocykle, skutery i silniki.

Jako oficjalnych założycieli, BMW podaje Gustava Otto i Karla Rappa, którzy na początku XX wieku prowadzili niezależną działalność związaną z lotnictwem. Ważne nazwiska w historii marki to też Franz Josef Popp (pierwszy dyrektor naczelny), Max Friz (główny konstruktor i dyrektor techniczny) oraz Camillo Castiglioni (akcjonariusz i właściciel przedsiębiorstwa).

Szachownica w logo BMW to niezmienny symbol marki. Jest to stylizowany krąg śmigła w barwach Bawarii, czyli połączenie lotniczych korzeni BMW z alpejskim landem w Niemczech.

BMW zyskuje uznanie miłosników aut

Za początek samochodowej historii BMW można uznać rok 1918. W korespondencjach z tego okresu wspomina się o używaniu terminu samochód, ale niestety nic więcej nie wiadomo. Faktem jednak jest, że w latach 20. BMW produkowało silniki przeznaczone dla maszyn rolniczych.

Do grona producentów samochodów BMW weszło w 1928 r., kiedy to przejęło Fahrzeugfabrik Eisenach, producenta małych aut. Początkowo kontynuowano produkcję Dixi, ale już w 1929 r. z taśmy zjeżdża pierwszy samochód z logo BMW, 3/15 PS DA 2, zbudowany na licencji Austina Seven.

Pierwszą kompletnie własną konstrukcję BMW pokazało dopiero w 1933 r. BMW 303 miało 1,2-litrowy, 6-cylindrowy silnik konstrukcji Fritza Fiedlera. Później przyszła pora na modele 326, 327 i 328. Szczególnie ciekawy był ten ostatni sportowy roadster. Dzięki doskonałej konstrukcji i wielu sukcesom w zawodach, BMW zaczęło się jawić jako producent aut sportowych. Sport i BMW tak mocno wryło się w świadomość ludzi, że przetrwało wojnę.

BMW na sportowych torach

W 2005 r. koncern BMW kupił wyścigowy zespół Sauber. Od 2009 r. podczas wyścigów Formuły 1 można było śledzić losy teamu BMW Sauber. Od tego roku jeździł w nim Rober Kubica, pierwszy polski kierowca w F1. W 2010 r. BMW wycofało się z serii WTCC (wyścigów samochodów turystycznych), ale rok później wznowiło starty w DTM (najważniejsza seria wyścigowa samochodów w Niemczech).

Niemiecki koncern posiada siostrzaną spółkę BMW M (skrót od Motorsport, wcześniejszej nazwy firmy), która odpowiada za projekty i produkcję podrasowanych modeli BMW. Ulepszone wersje samochodów można rozpoznać pod znaczku M umieszczanym na samochodach.

Ważnym osiągnięciem spółki było BMW 3.0 CSL z 1972 r. Zwyciężono nim w sześciogodzinnym wyścigu modyfikowanych samochodów seryjnych na torze Nürburgring w Niemczech. Później samochód święcił triumfy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Był to najlepszy modyfikowany samochód lat 70.

Pierwszy właściwy samochód wyścigowy od spółki BMW M pojawił się w 1978 r., był to model M1. W 1979 r. zorganizowano serię wyścigów Procar-Serie wyłącznie dla tego samochodu. Udział w wyścigu wymagał od BMW istnienia cywilnych wersji M1. Powstało wówczas 450 sztuk BMW M1 z uliczną homologacją.

Obecnie do koncernu BMW należą też marki Rolls-Royce i Mini.

Zobacz inne modele BMW:

BMW Serii 8 BMW x4 BMW Serii 7 BMW M3 BMW m5

bmw

Więcej o:

bmw

  • BMW 3.0 CSL: lżejszy i szybszy cz. 1

    , która dziś wydaje się nam czymś oczywistym, działała dobrze w praktyce. Tak dobrze, że po dwóch latach dominacji Fordów Capri na europejskich torach (a także udanego poszukiwania talentów takich jak Jochen Mass, Hans Stuck czy Klaus Ludwig) dyrekcja BMW wreszcie namówiła Neerpascha, by ten porzucił

  • BMW 3.0 CSL: prawdziwy Batmobil, cz. 2. Za karę trzeba kupować hamburgery

    Wygrały w 1973 roku Mistrzostwa Europy Samochodów Turystycznych, wygrały klasę w Le Mans w tym samym roku, wygrywały w 1975 roku wyścigi w amerykańskich zawodach IMSA i radziły sobie świetnie na torach całego świata. Jako nastolatek miałem modelik Batmobila BMW, wyprodukowany przez francuską firmę

  • Nowy elektryk BMW. CE 04 ma nudną nazwę i tylko dwa koła

    luksusowy skuter. Oczywiście z napędem elektrycznym. Taki właśnie jest nowy model BMW CE 04. Jego elektryczny silnik osiąga moc 42,5 KM, co pozwoli na rozpędzenie się do 120 km/h i pokonanie dystansu do 130 km. Do prędkości 50 km/h skuter przyspiesza w zaledwie 2,6 sekundy, dlatego radzimy mocno trzymać się

  • BMW serii 3 E46 vs Audi A4 B6. Pełnokrwiste premium za cztery wypłaty

    BMW E46 Czwarte wcielenie popularnej trójki produkowane było od 1998 do 2005. Do wyboru mamy sedana, niezbyt funkcjonalne kombi, coupe, cobriolet i trzydrzwiowy Compact. Obecnie, E46 przejęło rolę taniego auta dla młodych amatorów niemieckiej marki, co mocno odbija się na kondycji wielu egzemplarzy

  • Nowe BMW serii 2 Coupe w odmianie M. Nie będzie manualnej skrzyni

    Nowe BMW serii 2 Coupe jest ewolucją tego, co mogliśmy zobaczyć w poprzedniej odsłonie. Wbrew nowej modzie u Bawarczyków, 2 Coupe nie posiada dużych nerek, natomiast są to zgrabnie wkomponowane kratki ze światłami lekko wgłębionymi po ich bokach. Idąc do tyłu zauważymy poszerzone nadkola i bardziej

  • Odświeżone BMW X3 i X4 już są. Co się zmieniło?

    BMW zaprezentowało odświeżone modele X3 i X4. Pierwsze, co się rzuci w oczy to powiększone nerki. Co prawda nie są tak duże jak w serii 4 czy M3 i M4, ale wyraźnie zostały zmienione w stosunku, co było dotychczas. Co najważniejsze X4 przejmuje wygląd przodu z modelu niższego. Nerki w obydwu

  • Już wiemy ile będzie kosztowało BMW i4. Nie będzie tanie

    BMW rozwija swój dział aut bezemisyjnych. Jakiś czas temu zaprezentował model i4, który jest po prostu serią 4 Gran Coupe. Dzieli z nią nawet duże nerki. Teraz producent podał polskie ceny dwóch wariantów tego modelu. Nie będzie tanio BMW i4 poza tym, że stylistycznie przypomina typowe auta marki

  • Nowe BMW serii 4 Gran Coupe. Większe od poprzednika

    doskonale znana deska rozdzielcza i oprzyrządowanie znane z innych modeli. Bardzo klasyczna i zachowawcza forma, nie ma wodotrysków jak w modelu i4. Znajdziemy sporych rozmiarów ekran odpowiedzialny za multimedia i funkcje pojazdu, a przed kierowcą w opcji znajdziemy BMW Live Cockpit Professional