Objawy uszkodzenia zaworu EGR. Czy warto go zaślepiać?

Jakie są objawy uszkodzenia zaworu EGR? Jeśli zauważysz, że na wolnych obrotach silnik twojego samochodu gaśnie, często traci moc, z rury wydobywa się czarny dym, a na desce rozdzielczej świeci kontrolka "Check Engine", możesz mieć problem z zaworem EGR. Co to oznacza?

W jakim celu montowany jest zawór recyrkulacji spalin (EGR) i jakie spełnia zadanie?

Mechanizm działania zaworu recyrkulacji gazów wylotowych (EGR) jest dość prosty.
Do sprawnej pracy jednoski napędowej niezbędne jest obniżanie temperatury w komorze spalania. Można to zrobić poprzez ponowne wpuszczenie spalin do cylindrów, prowadzące jednocześnie do ograniczenia emisji szkodliwych tlenków azotu o kilkadziesiąt procent. Sprawny zawór EGR umożliwia skutecznie kontrolowanie i sterowanie ilością spalin zawracanych do silnika.

Objawy uszkodzenia zaworu EGR

Prawidłowo działający EGR dostarcza spaliny jedynie w trakcie jazdy z jednostajną prędkością – wówczas nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Na biegu jałowym lub po wciśnięciu gazu do podłogi, zawór powinien znajdować się w pozycji zamkniętej.

Zdaniem mechaników, w samochodach eksploatowanych przez osoby preferujące dynamiczny styl jazdy, do zawieszenia działania lub zapchania zaworu EGR dochodzi rzadko. Jeśli system pracuje prawidłowo, moment wpuszczania spalin do cylindrów jest niezauważalny – kierowca nie odczuwa spadków mocy.

Zobacz także: Koniec aut spalinowych w Paryżu. Znamy datę zakazu - już za 7 lat!

W przypadku samochodu z niesprawnym zaworem EGR, podczas jazdy, dają o sobie znać utrudniające życie przypadłości.

Na przykład, dawkowanie spalin do cylindrów na biegu jałowym przekłada się na nierówną pracę jednostki napędowej – obroty silnika falują, a w skrajnej sytuacji silnik zgaśnie.

Natomiast w trakcie jazdy, kierowca odczuje wyraźne niedobory dostępnej mocy (permanentne lub w postaci nagłych spadków). Ponadto, w silnikach Diesla, gdzie EGR ma trudniejsze warunki pracy, z rury mogą wydobywać się kłęby czarnego dymu.

Niezależnie od rodzaju sterowania (podciśnieniem lub elektronicznie), najczęściej dochodzi do zablokowania zaworu EGR w pozycji otwartej.

Jak ustrzec się przed usterką zaworu EGR?

W zależności od modelu samochodu, warunków eksploatacji, a przede wszystkim stylu jazdy kierowcy, zawór EGR nie powinien generować problemów przez ok 100-150 tysięcy kilometrów.

W teorii, bez względu na rok produkcji samochodu, proces naprawy i usuwania usterki jest identyczny. W rzeczywistości jednak, zarówno koszty jak i skomplikowanie usługi wyraźnie różnią się pomiędzy starszymi, a nowoczesnymi konstrukcjami.

Większość specjalitów zajmujących się autami napędzanymi przez proste w budowie jednostki napędowe jest zgodna – w tym przypadku, w razie usterki EGR, wymiana zaworu niemal nigdy nie jest konieczna. Zazwyczaj wystarczy wykręcić kłopotliwy zawór i dokładnie go wyczyścić. Po ponownym montażu będzie działał tak samo jak nowa część, a operacja pochłonie kilkaset złotych.

Zobacz także: Czy można w Polsce zarejestrować auto z kierownicą po prawej stronie? Można, ale czy to się opłaca?

Ile kosztuje naprawa uszkodzonego zaworu EGR?

W przypadku nowoczesnych silników, sprawa jest bardziej skomplikowana, a samo oczyszczenie zaworu EGR rzadko przynosi pożądany rezultat. Według opinii wielu specjalistów, na utrudnienie ewentualnej naprawy mają wpływ stosowanie gorszych jakościowo komponentów do produkcji zaworów, a także skomplikowanie konstrukcji i trudny dostęp do urządzenia.

W efekcie czas pracy mechanika się znacznie wydłuża, co skutecznie podnosi cenę naprawy i poddaje w wątpliwość sens całej operacji. Często okazuje się, że bardziej opłacalna staje się wymiana elementu.

W zależności od rodzaju jednostki napędowej, koszt naprawy usterki zaworu EGR, waha się w przedziale od 100 do nawet 2500 złotych. Najczęściej awarii ulega zawór sterujący. Kupno nowego pochłonie od 200 do 800 złotych. Nie polecamy stosować elementów regenerowanych i niewiadomego pochodzenia. Ich trwałość jest dyskusyjna.

Zobacz także:Indywidualne tablice rejestracyjne. Koszty i zasady wyrabiania

Usterkę zaworu EGR można usunąć samemu

Jeśli okaże się, że zawór EGR został zablokowany w pozycji otwartej, czego przyczyną jest nadmierna ilość nagaru, a dostęp do urządzenia jest łatwy, warto spróbować naprawić usterkę samodzielnie. W takim przypadku, wystarczy przeczyścić urządzenie. Jak to zrobić?

Konieczny będzie demontaż zaworu, który na szczęście nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. W silnikach Diesla zawór zazwyczaj jest połączony z przepustnicą. Po odkręceniu elementu, należy w pierwszej kolejności usunąć szlam olejowy – efekt przedostawania się oleju z odmy i turbosprężarki. Następnie spryskać preparatem czyszczącym (od 18 złotych za puszkę), a pędzlem pozbyć się zanieczyszczeń.

Może się też okazać, że do wymiany kwalifikują się uszczelki i opaski zaciskowe – w tym przypadku koszt za element nie przekroczy kilkunastu złotych. Chcąc uniknąć wymiany systemu recyrkulacji spalin w przyszłości, warto czyścić EGR co 60-80 tysięcy kilometrów. Niezależne warsztaty wyceniają tę usługę na 300-600 złotych.

Zobacz wideo

Czy warto zaślepić zawór EGR?

Wielu użytkowników, w razie usterki zaworu EGR decyduje się na jego zaślepienie. Wszystko po to, by spaliny nie były wprowadzane do kolektora dolotowego. W efekcie, przekłada się to na wyraźny przyrost mocy i powrót parametrów silnika sprzed awarii.

Część użytkowników widzi poprawę po takim zabiegu, ale nie wszyscy. Konsekwencje zaślepiania zaworu EGR mogą być poważne, nawet w przypadku, gdy wtyczka zaworu jest wpięta, a sam mechanizm funkcjonuje bez zarzutu. Jednostka sterująca pracą silnika może pobierać dane o EGR także z przepływomierza.
Zazwyczaj w takim przypadku informacje nie są zgodne z normami producenta, bowiem większy jest wydatek czystego powietrza niezbędnego do uzyskania prawidłowej mieszanki do spalania.

Zobacz także: Zmiany w CEPiK 2.0. Straż graniczna odbierze dowód rejestracyjny, ale zyskamy dostęp do nowych informacji

Możliwe także jest zaświecenie się kontrolki „Check Engine" lub wskaźnika dotyczącego nieprawidłowości w systemie oczyszczania spalin. Błędu nie skasujemy, a w niektórych sytuacjach wzrośnie zużycie paliwa.

Układ można oszukać ingerencją programową w sterownik (obniżenie czasu otwarcia EGR-u) lub montażem przekaźnika. W wielu sytuacjach to działanie jedynie doraźne wystarczające na kilkanaście, bądź kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Profilaktyka i sprawdzony warsztat

Zawór recyrkulacji spalin jest instalowany w większości samochodów produkowanych od połowy lat 80. Odpowiednio serwisowany – regularnie czyszczony, nie sprawia większych trudności w trakcie użytkowania.

Profilaktyczne spryskanie go dedykowanym preparatem pozwoli usunąć twarde osady i nagary. Warto pamiętać, aby w razie konieczności wymiany EGR-u, nie stosować regenerowanych elementów i zlecać naprawę sprawdzonemu warsztatowi.

Więcej o:
Copyright © Agora SA