naziści
-
Rycerze swastyki, cz. 24. Brytyjski tłum wiwatuje na cześć niezwyciężonych Niemców
Jesteśmy na brytyjskim torze Donington Park, jest 2 października 1937 roku. Z pól startowych dobiega dudnienie silników Mercedesów, grzmot...
-
Rycerze swastyki, cz. 22. Podchody, donosy i intrygi
W interesie aparatu propagandy hitlerowskich Niemiec było przedstawianie rodzimych zespołów wyścigowych Grand Prix jako monolitów, w których...
-
Rycerze swastyki, cz. 20. Mowę na jego pogrzebie wygłosił sam Adolf Hitler
Na firmamencie niemieckich gwiazd sportu samochodowego lat trzydziestych Bernd Rosemeyer świecił wyjątkowym blaskiem. W ówczesnych mediach...
-
Rycerze swastyki, cz. 19. Tych, którzy nie zabili się na Nurburgringu wysyłano na północną pętlę
Kierownictwo teamów wyścigowych koncernów Auto Union i Mercedes stale znajdowało się pod presją, aby angażować kierowców niemieckich. Kierowcy...
-
Rycerze swastyki, cz. 17. Złapał młotek i ruszył do boksu Mercedesa wymierzyć sprawiedliwość
Po kiepskim sezonie 1936 ekipa Mercedesa szykowała zmiany wśród kierowców oraz zmiany w samochodach. W wyścigu o państwowe subsydia koncern ze...
-
Rycerze swastyki, cz. 16. Genialny Rudolf był w Mercedesie półbogiem
W poprzednim odcinku serii o wspieranych przez reżim hitlerowski wyścigach samochodowych wspomniałem o wyjątkowym inżynierze Mercedesa, Rudolf...
-
Rycerze swastyki, cz. 15. Gasnący blask trójramiennej gwiazdy
Sezon 1936 w wyścigach Grand Prix miał przynieść wymierne zyski dla koncernów Mercedes-Benz oraz Auto Union, a także przydać splendoru całemu...
-
Rycerze swastyki, cz. 14. Nietykalny Manfred
Podczas zimowej przerwy przed sezonem wyścigowym 1936 zespoły firm Mercedes i Auto Union szykowały nowe samochody, a kierowcy wypoczywali....
-
Rycerze swastyki, cz. 13. Skrzynia w Alfie Romeo Nuvolariego wytrzymała, bo używał tylko najwyższego biegu
Publiczne wspominanie o państwowym dofinansowaniu dla wyścigowych teamów koncernów Mercedes-Benz i Auto Union było w III Rzeszy całkowicie...
-
Rycerze swastyki, cz. 8. Mit srebrnych strzał
Pierwszy wyścig sezonu 1934, w którym miały wziąć udział sowicie dofinansowane przez nazistowskie władze zespoły Mercedesa i Auto Uniona, czyl...
- Teraz już wiecie skąd tak kontrowersyjne decyzje. Tavares i Volkswagen
- Ustawa Kamilka w OSK i WORD. Co zmieni się podczas kursu na prawo jazdy?
- Na emeryturze chcesz podróżować, bawić się i korzystać z życia? Pomyśl terazMATERIAŁ PROMOCYJNY
- Co jest najlepsze na parujące szyby w aucie? Z pomocą przyjdzie warzywo
- Audi RS 7 po tuningu Niemców przebija mocą Lamborghini Revuelto
- Jak uratować wycieraczki samochodowe? Wystarczy produkt z apteki
- Premierka Włoch: unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych to "samobójstwo"
- Jaki mandat za jazdę rowerem po pijanemu? Kary są wysokie
- Ceny paliw pójdą w górę. Jeździsz takim autem? Oberwiesz po kieszeni
- Tak się woziliśmy w PRL-u! Nostalgiczny quiz wiedzy dla samochodziarzy
-
Rycerze swastyki, cz.5. Narodowosocjalistyczny Korpus Motorowy
W całej sponsorowanej przez państwo hitlerowskie rywalizacji marek Mercedes-Benz i Auto Union ważną rolę odgrywała organizacja znana jako NSKK...
-
Rycerze swastyki, cz. 4. Auto bez trudu przekraczało prędkość 250 km/h
Dyrekcja Mercedesa, gdy tylko dopchała się do subwencji obiecanych przez Adolfa Hitlera, od razu zleciła budowę pierwszego od lat naprawdę...
-
Rycerze swastyki cz. 3. Tajemnicze początki firmy Porsche
Jednym z istotnych graczy w nowym rozdaniu publicznych dotacji na rozwój sportów motorowych w III Rzeszy stał się inżynier Ferdynand Porsche,...
-
Rycerze swastyki, cz. 2. Za swojego mercedesa Hitler zapłacił barterem
Plany wobec niemieckiego przemysłu samochodowego i jego roli w sporcie motorowym od razu miały wysoką rangę w III Rzeszy, ale początki...
-
Rycerze swastyki, cz.1. Jak hitlerowski reżim wspierał motorsport
W niniejszym cyklu zajmę się kwestią wspierania przez reżim hitlerowski sportów motorowych, legendą "Srebrnych strzał" tudzież postaciami...