Audi - Historia - Modele

Audi - Historia - Modele

Audi - niemiecki producent z długą historią

Audi to po łacińsku "słuchaj". Po nieniecku "słuchaj" to "horch", tak jak nazwisko założyciela koncernu Augusta Horcha.

Audi to niemiecki producent samochodów należący obecnie do koncernu Volkswagena. Siedziba Audi znajduje się w Ingolstadt w Bawarii.

Początki Audi sięgają roku 1899, kiedy August Horch z Carlem Benzem założyli przedsiębiorstwo Horch, gdzie produkowali luksusowe samochody. Przez kłopoty finansowe i problemy w zarządzie Horch odszedł ze spółki w 1909 r. zakładając swoje przedsiębiorstwo. Chciał je nazwać August Horch Automobilwerke GmbH, ale sąd zakazał mu ponownie użyć swojego nazwiska w nazwie. Horch przetłumaczył swoje nazwisko na łacinę i ostatecznie nazwał firmę Audi Automobilwerke GmbH.

Audi i jego pierwsze modele

Pierwsze Audi wyjechało z fabryki w Zwickau w 1910 r. W tym okresie najbardziej popularne były Audi Typ A i jego następca Typ B. Audi produkowało też wiele silników rzędowych o pojemnościach od 2,6 do 5,7l. Silniki od Audi świetnie sprawdzały się w samochodach wyścigowych i rajdowych. Już w 2024 r. firma pokazała pierwszy sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,6 l. 3 lata wcześniej pojawił się Audi Typ K, pierwszy niemiecki samochód z kierownicą po właściwej stronie, czyli lewej.

Po I wojnie światowej założyciel Audi odszedł z przedsiębiorstwa. W 1928 r., podczas światowego kryzysu, spółkę przejęło DKW.

Później, w 1932 r. DKW, spółka-córka Audi, wspomniane na początku zakłady Horch oraz Wanderer łączą siły i powstaje Auto Union. Cztery przeplatające się pierścienie, które do dzisiaj są logo Audi powstały właśnie wtedy. Miały symbolizować czterech wymienionych udziałowców spółki.

Efektem współpracy był Audi Front, pierwsze europejskie auto z sześciocylindrowym silnikiem i napędem na przód. Samochód był produkowany między 1933 a 1938 r. Później marka Audi zniknęła na prawie 30 lat z rynku.

Audi zdobywa rynek

W roku 1959 Auto Union należało do Daimler-Benz, jednak nie miało to większego znaczenia dla Audi. W 1966 r. spółka należała już w całości do Volkswagena. Rok wcześniej pojawił się nowy samochód pod marką Audi, bazujący na DKW F102.

W 1968 r. jeden z pracowników zaprezentował projekt Audi 100. Od tego czasu nowe samochodu Audi miały w nazwie ilość koni mechanicznych, którymi dysponowało auto.

Znany dzisiaj slogan reklamowy Audi „Przewaga dzięki Technice (Vorsprung durch Technik) pojawił się w 1971 r. Od stycznia 1985 r. po wielu perypetiach z przejęciami i nazwami, jako oficjalna nazwa przedsiębiorstwa zostaje przyjęte Audi AG. Obecnie ponad 99 proc. akcji Audi należy do Volkswagena. Resztą obraca się na niemieckich giełdach.

Audi i jego sportowe modele

Audi dorobiło się swojej spółki-córki quattro GmbH. Zajmuje się ona produkcją sportowych wersji Audi, które na ulicy można spotkać z dopiskiem RS. Spółka zajmuje się też przygotowywaniem wyścigowych samochodów, które zbierają laury dla Audi. Dzięki quattro Audi może poszczycić się szeroką gamą samochodów sportowych. Od Audi RS 4, przez 5,6 do 7. Mają nawet w ofercie sportowego SUVa. Wisienką na torcie Audi jest R8, zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 r. w Paryżu. Druga generacja Audi R8 z dziesięciocylindrowym silnikiem konkuruje z takimi samochodami jak Lamborghini Huracán, Ferrari 488 GTB, Honda NSX, Nissan GT-R czy Porsche 911.

Jak wskazuje nazwa spółki, z fabryk quattro GmbH wyjeżdżają samochody Audi tylko z napędem na cztery koła.

Przegladaj inn modele Audi:

Audi Q5
Audi Q4
Audi A1
Audi A6
Audi Q8



samochody sportowe samochody miejskie samochody niemieckie

audi