Piotr R Frankowski
-
Mogliśmy mieć markę samochodów Stoewer, cz. 1
Stalin wydał rozkaz, by na przejętych od Niemiec ziemiach, przekazanych Polsce, "zostawić Polakom gołą ziemię". Polecenie wykonano. Kompletne...
-
Opancerzone samochody. Dwie firmy mają 70 proc. światowego rynku
Opancerzone auta tworzone są już nie tylko dla głów państw i miliarderów, ale też dla osób prywatnych, stosunkowo zamożnych. Najczęściej są to...
-
Opancerzone samochody. Za zamachem na prezesa Deutsche Bank prawdopodobnie stał Putin
Opancerzone samochody produkowano już w latach 20. XX wieku, a jednym z pierwszych wytwórców był Mercedes. Nagły wzrost zainteresowania taki...
-
Elżbieta II potrafiła wyregulować gaźnik, ustawić zapłon i wykonać... remont silnika
Królowa Elżbieta II stanowiła wyjątek wśród monarchów, albowiem przez całe życie uwielbiała prowadzić samochód. Zmarła niedawno królowa...
-
Zagadka tarczowego hamulca. Kto jest prawdziwym wynalazcą?
Nie tracimy czasu na rozpamiętywanie pochodzenia rozmaitych samochodowych wynalazków. Przecież "wszyscy wiedzą, jak było". Ale to akurat bardz...
-
Wojna i samochody, cz. 10. Japoński przemysł motoryzacyjny sukces zawdzięcza amerykańskiemu statystykowi
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 9. Mitsubishi zaczęło powojenną przygodę z samochodami od produkcji Willysa Jeepa
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 8. Firma, która produkowała silniki dla Luftwaffe, stała się posiadaczem marki, która produkowała silniki dla RAF
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 7. Zakopane ładunki nuklearne miały eksplodować po kilku dniach od sowieckiego ataku
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 6. Absurdalny samolot Bristol Brabazon nawet latał, ale nikt nie był zainteresowany jego eksploatacją
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
- Kupują, a później żałują? Te pojazdy notują rekordowe spadki wartości
- Legendarna droga wymaga remontu. Brakuje 300 mln zł
- Na emeryturze możemy spędzić nawet ponad 20 lat. Zacznij już oszczędzaćMATERIAŁ PROMOCYJNY
- Szok? Od poniedziałku zmiana cen paliw
- Warszawa doczeka się kolejnej linii tramwajowej. Nowa nitka ma 6,5 km
- Jak ominąć mandat za parkowanie? Naciśnij "bułkę"
- Płukać czy nie płukać? Robią to z silnikiem, nie wiedząc, kiedy jest konieczne
- Rondo turbinowe a zwykłe? Miało ułatwić współpracę na drogach
- Renault Symbioz pojawił się w Polsce. Przejechaliśmy nim ponad 800 kilometrów
- Znak drogowy z czarną kropką. Co oznacza? Ważna informacja dla kierowcy
-
Wojna i samochody, cz. 5. Dlaczego Jaguar XK120 i Land Rover miały poszycia z aluminium?
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 4. Od połowy lat 30. koncern Fiata miał zakłady produkujące materiały wybuchowe
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 3. Ugo Gobbato został zastrzelony przez nieznanych sprawców na początku 1945 roku
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 2. Dzięki wiszącym cylindrom płomienie nie oślepiały pilota nocą
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Wojna i samochody, cz. 1. 4-tonowy, 28-cylindrowy silnik BMW osiągał moc 4000 KM
Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem...
-
Enzo Ferrari i jego Scuderia. Nikt w Modenie nie spodziewał się, że największe zagrożenie przyjdzie z Niemiec
Gdy rodził się Alfredo, zwany Dino, pierwszy syn Enzo, Ferrari nie miał dla swojego dziecka zbyt wiele czasu. Pochłaniało go przygotowanie flo...
-
Enzo Ferrari i jego Scuderia. "Zawodnik, który daje z siebie wszystko, wie, że może wrócić w drewnianym pudle!"
Scuderia Ferrari różniła się od podobnych zespołów, których sporo wówczas zakładali majętni entuzjaści motorsportu. Po pierwsze w nazwie miała...
-
Enzo Ferrari i jego Scuderia. "Zawodników zaatakowało stado wilków, które odpędził Ferrari, strzelając do nich z pistoletu"
Enzo Ferrari to postać-ikona, bardziej pomnik niźli wspomnienie o żywym człowieku. Tak jak w przypadku Ferdynanda Porsche, firma nosząca jego...
-
Enzo Ferrari i jego Scuderia. "Przekonany o własnej wyjątkowości łaził ulicami Turynu, przeklinając rodzinę Agnellich"
Enzo Ferrari to postać-ikona, bardziej pomnik niźli wspomnienie o żywym człowieku. Tak jak w przypadku Ferdynanda Porsche, firma nosząca jego...
-
Opel Diplomat V8: wymarła odmiana luksusu
Niektórym być może trudno będzie w to uwierzyć, ale kiedyś w przeszłości Opel budował samochody, które uważano za pełnoprawną alternatywę dla...
-
Festiwal Prędkości w Goodwood. Tym razem byłem widzem
Po raz pierwszy dotarłem na Festival of Speed na południowym wybrzeżu Anglii chyba w 1994 roku. Przeczytałem o pierwszej edycji w jednym z...
-
Ford Focus WRC: osiem minut w raju
Było to dawno temu. Na pograniczu Szkocji i Anglii, na starym powojskowym lotnisku, spotkałem się ponad dekadę temu z kończącym właśnie karier...
-
Seat Leon TDI z WTCC. "Wyścigowy diesel rozpędzał się bardzo brutalnie"
Tuż po tym jak znakomity francuski kierowca Yvan Muller wygrał wyścigowe mistrzostwa świata samochodów turystycznych WTCC za kierownicą Seata...
-
Wysokoprężne rekordy Opla. "Głowa dziennikarza została na szlabanie"
Owalny tor o dużym pochyleniu, służący do prób samochodów przy stałej, wysokiej prędkości, to tylko jeden z elementów wielkiego kompleksu...
-
Opel Kapitan. Jest rzadszy niż Bugatti Atlantic
Nie wszystko, co nowe, jest automatycznie dobre. Nie wszystkie stare rzeczy należy wyrzucić na wysypisko historii. Reklamy wmawiają nam, że...
-
Bitter CD: supersamochód, o którym nie słyszeliście
Powszechnie uważa się, że superauta istnieją po to, by leczyć ludzi z kompleksu niższości, bądź wyciągać ich z kryzysu wieku średniego. Czy...
-
Jean Ragnotti: geniusz, który nigdy nie dorósł
Jeana Ragnottiego znam od kilkudziesięciu lat. Pomógł mi wielokrotnie, służąc radą i psychicznym wsparciem. Emerytowany kierowca to zarazem...
-
Mille Miglia 1940: triumf BMW, cz. 3
W 2002 roku w ręce BMW Mobile Tradition trafiło coupe 328 z nadwoziem Touringa, dokładnie to samo, które wygrało wyścig Mille Miglia w 1940...
-
Mille Miglia 1940: triumf BMW, cz. 2
Z wojskową dokładnością zespół BMW przygotowywał się do wyścigu Mille Miglia 1940. Porażka nie wchodziła w rachubę - takie było polecenie z...
-
Mille Miglia 1940: triumf BMW, cz. 1
Był rok 1940. Na Zachodzie Europy trwała "Dziwna wojna", sporty motorowe zamarły. Planowany wyścig Berlin-Rzym nie odbył się, ale propagandyśc...
-
Rudolf Uhlenhaut: historia człowieka, który jeździł szybciej niż Fangio, cz. 3
Sukcesy sportowe Mercedesa do 1955 r., a także większość zwycięstw tej marki w wyścigach pod koniec lat 30. XX wieku mają ze sobą coś wspólneg...
-
Rudolf Uhlenhaut: historia człowieka, który jeździł szybciej niż Fangio, cz. 2
Sukcesy sportowe Mercedesa do 1955 r., a także większość zwycięstw tej marki w wyścigach pod koniec lat 30. XX wieku mają ze sobą coś wspólneg...
-
Rudolf Uhlenhaut: historia człowieka, który jeździł szybciej niż Fangio
Sukcesy sportowe Mercedesa do 1955 r., a także większość zwycięstw tej marki w wyścigach pod koniec lat 30. XX wieku mają ze sobą coś wspólneg...
-
Porsche 930 Turbo: TURBOLADER
"Turbo" było niegdyś słowem magicznym, dla każdego młodego fana samochodów z lat 80. czy 90. oznaczało ono bowiem siłę, prędkość i...
-
Mercedes SLR McLaren. To tylko pozorny mezalians, cz. 4. Edycja 722 pasuje do Dubaju
W ostatnim odcinku mojego cyklu, przypominającego samochód Mercedes SLR McLaren, opowiem o najbardziej atrakcyjnej wersji wyjątkowego superaut...
-
Mercedes SLR McLaren. To tylko pozorny mezalians, cz. 3. Ponad 300 km/h bez dachu
Nie jestem wielkim fanem samochodów bez dachu. Moja niechęć do kabrioletów i roadsterów ma dwa zasadnicze powody: komfort oraz bezpieczeństwo....
-
Mercedes SLR McLaren. To tylko pozorny mezalians, cz. 2
Tak jak zaplanowałem, moje pierwsze, kilkudniowe spotkanie z Mercedesem SLR McLaren przebiegło pod znakiem przygotowań do bicia rekordu...
-
Mercedes SLR McLaren. To tylko pozorny mezalians
Po raz pierwszy wsiadłem do SLR-a McLarena w 2004 roku. Wówczas nawet mieszkańcy Stuttgartu, krainy Mercedesa, nie byli przyzwyczajeni do wido...
-
W123 i W124. Betonowe fundamenty Mercedesa
Fundamentem potęgi marki Mercedes, wbrew powszechnemu mniemaniu, nie są superszybkie samochody sportowe, ani luksusowe limuzyny klasy S....
-
Auta zaprojektowane przez słynnych architektów. "Samochód jest architekturą"
Trzech wielkich architektów, którzy bez wątpienia wpłynęli na estetykę budowli na całym świecie, traktowało samochód jako rodzaj architektury....