Seat Leon

Seat Leon

Seat Leon - niemiecko-hiszpańska kombinacja

Seat Leon to niemiecki kompakt w hiszpańskiej skórze. Ten pojazd z segmentu C dostępny jest na rynku od 1999 roku.

Na potwierdzenie słów, że Seat Leon to niemiecki kompakt w hiszpańskiej skórze warto przypomnieć, że już pierwsza generacja samochodu bazowała na płycie podłogowej Audi A3 i Volkswagena Golfa IV.

Seat Leon 1 generacji

Rok po premierze podstawowej wersji zaczęło się dziać pod maską Leona. Konstruktorzy włożyli do małego kompakta silnik VR6 o pojemności 2,8 l, który generował 204 konie mechaniczne.

W 2002 r. można było kupić kolejne ciekawe egzemplarze. Seat Leon w sportowej wersji nadwozia miał dopisek Cupra, bądź Cupra R, w zależności od mocy silnika (210 lub 225 koni mechanicznych). Tym razem moc była krzesana ze znacznie mniejszego silnika, „zaledwie” 1,8 l. Przy dzisiejszych standardach już się nie wydaje taki mały.

Poza tym Seat Leon pierwszej generacji sprzedawany był w wersjach Stella, Singno, Sport, Top Sport i FR.

Seat Leon 2 generacji

Seat Leon drugiej generacji został pokazany w Genewie w 2005 r. Podobnie jak pierwszą generację, znowu oparto go o płytę podłogową koncernu Volkswagena. Seat Leon dzielił podwozie z Audi A3, Golfem, tym razem piątej generacji oraz Skodą Octavią.

Poszerzyła się gama wyposażenia w drugiej generacji. Tym razem Seat Leon dostępny był jako Audience, Stylance, Reference, Style, Sport, R Edition, FR, Cupra, Cupra R, Cupra 310 Limited Edition.

Co ciekawe sportowe wersje nie poszły za modą zmniejszania silników. Seat Leon w wersji Cupra dostał dwulitrowe jednostki o mocach od 241 do 286 koni mechanicznych. Dostępna była także limitowana edycja, która pod maską miała aż 310 koni mechanicznych, co na auto przednionapędowe jest aż nadto.

Seat Leon 3 generacji


Seat Leon trzeciej generacji to już rok 2012 i targi motoryzacyjne w Paryżu. I ponownie ta sama płyta podłogowa. Oprócz wymienionych wcześniej samochodów dostała ją także Skoda Rapid.

Do tej generacji Seat Leon produkowany był tylko w pięciodrzwiowej wersji hatchback. Teraz ten miejski kompakt dorobił się mniej rodzinnej, trzydrzwiowej wersji. Dla rodzin przygotowano kombi. Seat Leon trzeciej generacji pojawił się także jako uterenowione kombi z napędem na cztery koła w wersji X-Perience.

Seat Leon miał nawet wersję Cross Sport. Była to wyżej zawieszona Cupra z napędem na cztery koła.

Pod maską najmocniejszej Cupry trzeciej generacji pracował 300 konny silnik. Miał prawie tyle samo mocy, co najmocniejszy Seat Leon Cupra w limitowanej odsłonie z poprzedniej generacji.

Seat Leon ma na rynku sporą konkurencję. Oprócz bratnich modeli jak Audi A3, Skoda Octavia,Skoda Rapid czy Volkswagen Golf jest jeszcze wiele kompaktów. Klienci, którym nie podoba się Seat Leon mogą dosłownie przebierać w ofertach. Na rynku jest jeszcze Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Kia Cee'd, Mazda 3, Opel Astra, ,Peugeot 308, Renault Megane czy Toyota Auris.

Według pierwszych zapowiedzi Seat Leon czwartej generacji znów ma powrócić tylko do pięciodrzwiowej koncepcji. Pozostanie jednak rodzinne kombi. Samochód ma być napędzany małymi silniczkami od 1,0 do 1,5 l. Możliwe, że pojawi się też wersja hybrydowa.

Zobacz inne modele Seata:

Seat Leon Cupra
Seat Tarraco
Seat Ibiza
Seat Ateca
Seat Arona

samochody sportowe, samochody miejskie, samochody hiszpańskie

seat leon