Opinie Moto.pl: Seat Leon ST Cupra 4Drive - kombi, w którym się zakochałem

Filip Trusz
Trudno o nudniejszy z założenia samochód, niż kompaktowe kombi. No chyba, że to kombi z 300-konnym silnikiem, które osiągami wkracza na terytorium jeszcze do niedawna zarezerwowane dla aut typowo sportowych.

To w końcu kompakt, więc we wstępie wypada trochę ponudzić

Seat Leon ST Cupra nie zapomina o żadnym z atutów, za które kierowcy w całej Europie tak lubią kompaktowe kombi. To przede wszystkim przestronny, rodzinny samochód. Pod tym względem wszystko się zgadza - spory i ustawny bagażnik pomieści 587 l (1470 l po złożeniu oparć), a tylna kanapa oferuje sporo miejsca nawet dla wysokich pasażerów.

Seat Leon ST Cupra 4Drive
Seat Leon ST Cupra 4Drive fot. Piotr Mokwiński

Leon ST Cupra potrafi być też całkiem komfortowy. Oczywiście jest twardszy i sztywniejszy od zwykłego Leona, ale adaptacyjne zawieszenie w trybie Comfort daje sobie radę z nierównościami naprawdę nieźle. Seat nie rozczarowuje także pod względem wyposażenia, a lista pokładowych systemów wsparcia i bezpieczeństwa ma wszystkie najważniejsze pozycje, które przydadzą się i w trasie, i podczas jazdy w mieście.

Jeżeli coś można wytknąć Leonowi, to miejscami nie najlepsze wykończenie - zwłaszcza niektóre plastiki są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Jednak porównywalny Golf R, lepiej wykonany, jest wyraźnie droższy.

A zaręczam, że Leon Cupra to jeden z ostatnich samochodów, w których zwraca się uwagę i maca plastiki.

Seat Leon ST Cupra 4Drive
Seat Leon ST Cupra 4Drive fot. Piotr Mokwiński

Ale to w końcu rasowa Cupra - tu na pierwszym miejscu stoją emocje

Bo pod maską mamy tu silnik, który sprawia, że do praktyczności, przestronności i wszechstronności Cupra dopisuje sportowe emocje oraz frajdę z jazdy. I to te dwie rzeczy w Leonie Cupra wybijają się na pierwszy plan.

Dwulitrowa, benzynowa jednostka dostarcza aż 300 KM i 380 Nm dostępnych przy 1800 obr./min. Za zmiany biegów odpowiada dwusprzęgłowa przekładnia DSG - możemy się zdać na jej pracę albo samodzielnie dowodzić za pomocą łopatek przy kierownicy. W kombi dostępny jest napęd 4Drive.

Jak to wszystko wpływa na osiągi? Leon ST Cupra pod tym względem imponuje. Mówimy w końcu kompaktowym kombi, które osiąga:

  • pierwszą setkę w 4,9 s,
  • druga setkę w 18 s,
  • 250 km/h prędkości maksymalnej.
Seat Leon ST Cupra 4Drive
Seat Leon ST Cupra 4Drive fot. Piotr Mokwiński

Jak Seat Leon ST Cupra jeździ?

Seat już w standardzie ma adaptacyjne amortyzatory z regulowanym stopniem tłumienia, a także bardzo precyzyjny układ kierowniczy. Waży niewiele ponad 1.5 tony i dysponuje dobrym rozkładem masy. To wszystko przekłada się na łatwość prowadzenia. Silnik ochoczo współpracuje z prawą nogą kierowcy i błyskawicznie wspina się po kolejnych szczeblach skali prędkościomierza.

O optymalną trakcję dba seryjny napęd na obie osie. Utraty przyczepności są rzadkością i występują jedynie na mokrej nawierzchni. W zakrętach auto jest neutralne i przyjazne dla użytkownika. Nietrudno wyczuć, co się stanie po zbyt mocnym dociśnięciu gazu. Powrót na pierwotny tor jazdy to bułka z masłem. Przy prędkościach autostradowych w kabinie Leona jest nieco głośniej.

Ostrzejsza jazda Leonem ST Cuprą, zwłaszcza w trybach Sport lub Cupra, dostarcza naprawdę sporo emocji. Auto potrafi wtedy zapomnieć o swojej rodzinnej stronie, którą pokazuje w Comforcie.

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra fot. Piotr Mokwiński

Gdyby tylko Cupra dostała lepszy wydech...

Minusy? Brzmienie silnika jest zdecydowanie zbyt mało rasowe, jak na tak ostre i szybkie auto. No i trzeba się liczyć, że wysilony dwulitrowy silnik R4 ma spory apetyt na paliwo. Przy dłuższych przebiegach (miasto/trasa/trochę ostrej/trochę spokojnej jazdy) zużycie paliwa to ok. 10 l/100 km, jeżeli będziemy jeździć tylko po mieście, to wyjdzie ok. 12 l/100 km. Jednak przy dłuższych szaleństwach w których będziemy korzystać ze sportowych ustawień, spalanie podskoczy w okolice 20 l/100 km.

Seat Leon Cupra ST - ceny w Polsce

Ile za Cuprę trzeba zapłacić? Testowana przez wersja kombi z napędem 4Drive kosztuje wyjściowo 165 600 zł. Bez 4x4 zapłacimy 148 400 zł (290 KM), a za Cuprę w hatchbacku - 144 800 zł (również ma 290 KM).

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra fot. Piotr Mokwiński

Seat Leon ST Cupra - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Pomarańczowe akcenty na białym nadwoziu to dla mnie estetyczna przesada. Nie lubię też kombi, w tej klasie wolę mniejsze i poręczniejsze hatchbacki, nie potrzebuję aż tak dużego bagażnika, a tylną kanapą przejmuję się bardzo rzadko. To w ogóle samochód nie dla mnie. A jednak Seat Leon ST Cupra kupił mnie w całości. Oddając kluczyki czułem się, jakbym żegnał się z ukochaną. Na bardzo długo. Może na zawsze. I było mi smutno. Leon z tym silnikiem i napędem 4Drive to niesamowite auto. Zwłaszcza, kiedy weźmiemy pod uwagę, że to kompakt z 4,9 s do 100 km/h, a nie typowo sportowy model za grube tysiące.

Seat Leon ST Cupra 4Drive | Dane techniczne

  • Nadwozie: kombi, 5d
  • Moc: 300 KM przy 5500 obr./min
  • Moment obr.: 380 Nm przy 1800 obr./min
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
  • Napęd: na cztery koła
  • Wymiary: 4549/1816/1451 mm
  • Rozstaw osi: 2620 mm
  • Poj. bagażnika: 587 / 1470 l
  • 0-100 km/h: 4,9 s
  • Śr. zużycie paliwa: 10,0 l/100 km (dane testowe)
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Cena: od 165 600 zł
Zobacz wideo
Więcej o: