Peugeot - Modele - Historia

Peugeot - Modele - Historia

Peugeot i pierwsze automobile z silnikiem parowym

Peugeot to francuska marka samochodów, która miała swoje początki w 1810 r. Obecnie wraz z Citroënem, Peugeot tworzy koncern PSA.
Pierwszy zakład mechaniczny założył Jean Pierre Peugeot w 1810 r. w Sochaux koło Miluzy. Końcem wieku XIX Armand i Eugéne otworzyli firmę Les Fils de Peugeot Fr?res (Synowie braci Peugeot). Produkowali w niej rowery od 1886 r. Dopiero Armand Peugeot, wnuk Jean Pierre’a postawił na produkcję samochodów.

Serpollet-Peugeot - pierwszy automobil z silnikiem parowym ujrzał światło dzienne w 1889 r. ale dopiero wersja z 1891 r. z silnikiem Daimlera okazała się sukcesem. Na początku XX w. Peugeot wypuścił pierwszy motocykl swojej konstrukcji. W 1912 r. nadszedł czas na pierwszą ciężarówkę. Wówczas otwarto zakład Peugeot w Sochaux, do dziś jedną z największych fabryk francuskiego producenta.

W tamtych czasach Peugeot mocno angażował się w sport. Była to najlepsza forma reklamy dla producentów samochodów. Peugeot stał na podium wielu rajdów i wyścigów, co pozwalała roznosić sławę marki

Peugeot wprowadza swoje charakterystyczne nazewnictwo

Po I wojnie światowej Peugeot ruszył z produkcją w 1919 r. Z taśmy zjeżdżało z roku na rok coraz więcej samochodów.

Peugeot swoje samochody oznacza trzema cyframi z zerem w środku. Model, który zapoczątkował takie nazewnictwo powstał w 1929 r., był to Peugeot 201. Pierwsza cyfra to oznaczenie klasy samochodu, a ostatnia jego serii.

Podczas II wojny światowej fabryki Peugeot przejęli Niemcy, a zarządzał nimi Ferdinand Porsche.

Peugeot w latach powojennych

Po wojnie na rynek trafił Peugeot 203, produkowany od 1948 do 1960 r.

8 lat później w Polsce FSO zaczęło eksportować Warszawę 201/203 i 204. Przedsiębiorstwo musiało zrezygnować z zera ze środka nazwy, bo Peugeot straszył polskiego producenta sądem.

Pierwszy diesel pojawił się w Peugeot 403 w 1959 r. 2 lata później pojawił się następca, Peugeot 404. Był to bardzo udany model, bo oprócz wysokiej jakości wyróżniał się linią nadwozia. Francuski producent sprzedał aż 2 mln sztuk wspomnianego pojazdu.

W tamtych czasach Peugeot był kojarzony z marką luksusową, mówiono, że to taki francuski Mercedes. Później jednak do produkcji trafiły mniejsze samochody jak Peugeot 104, co nieco odmieniło wizerunek marki.

Peugeot jako światowy producent pojazdów

Gdy Peugeot wykupił 90 proc. akcji Citroëna w 1976 r. powstał koncern PSA. Kilka lat później przejęli europejską filię Chryslera, która sprzedawała samochody pod marką Talbot. Po zaprzestaniu produkcji Talbotów, wypuszczono Peugeota 309, który w rzeczywistości był planowanym Talbotem Horizon ze zmienioną nazwą.

Peugeot wiele razy zdobył tytuł samochodu roku. W 1969 r. modelem 504, później zrobił to Peugeot 405 w 1988 r., czy 307 w 2002 r.

50-milionowy Peugeot wyjechał z fabryki w 2008 r. Na świecie są 24 placówki, które produkują samochody pod omawianą marką. Peugeot sprzedaje również rowery, motorowery i elektronarzędzia.

Jako, że Francuzi przywiązani są do marki Peugeot, to sam prezydent jeździ jednym z samochodów marki. Wozi go największa limuzyna - Peugeot 607. Nie gardzą nią też szefowie francuskich firm.

Zobacz inne modele marki Peugeot:

Peugeot 206
Peugeot 3008
Peugeot 1008
Peugeot 308
Peugeot 208
Peugeot 408


samochody francuskie, samochody miejskie, samochody sportowe

peugeot