Honda uderza w Toyotę. CR-V, ZR-V i e:Ny1 są jak RAV4, Corolla Cross i bZ4X

Posłuchaj artykułu (ładuję...)
Honda przedstawiła w Polsce trzy zupełnie nowe SUV-y, które wkrótce trafią do sprzedaży. Mowa o szóstej generacji CR-V, modelu ZR-V opartym na płycie Civica oraz w pełni elektrycznym e:Ny1, mającym dużo wspólnego z aktualną ewolucją HR-V. Auta te będą konkurować przede wszystkim z Toyotami.

Honda nadrabia zaległości w Europie, która ma odegrać kluczową rolę w realizacji globalnych celów japońskiej firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Honda tworząca wiele rozwiązań w zakresie mobilności, w ostatnich latach podąża strategią obniżenia globalnej emisji CO2, w którą wpisuje się m.in. elektryfikacja pojazdów. Po wprowadzeniu do sprzedaży w 2022 roku hybrydowego modelu Civic, przyszedł czas na kolejne samochody. Japończycy z premierą nowości przygotowanych na rynek europejski nie zamierzali czekać, i za jednym zamachem przedstawili aż trzy samochody, które zostaną wprowadzone do salonów jeszcze w tym roku. Więcej o nowych samochodach przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.

Zaledwie tydzień po światowej premierze trzech Hond - modeli CR-V, ZR-V, e:Ny1, wszystkie przyjechały do Polski i zostały zaprezentowane dealerom, klientom oraz przedstawicielom mediów. Z informacji przekazanych przez polskiego importera wynika, że pojazdy trafią do krajowej sprzedaży w drugiej połowie bieżącego roku, a wyposażenie podstawowe każdego pojazdu będzie bogate, włączając w to najnowsze technologie z zakresu bezpieczeństwa. 

Honda ZR-V, Honda e:Ny1, Honda CR-V - trzy nowości japońskiej marki
Honda ZR-V, Honda e:Ny1, Honda CR-V - trzy nowości japońskiej marki Fot. Rafał Mądry

Trzy najnowsze Hondy pokazane w Polsce

Biorąc udział w premierowym pokazie tych samochodów wysłuchałem, co dokładnie przygotowała Honda, a także mogłem wszystkie pojazdy obejrzeć z bliska, wejść do środka i wyrobić sobie wstępną opinię. Moją uwagę przykuł przede wszystkim atrakcyjny design wnętrza każdego z prezentowanych aut oraz użycie wysokiej jakości materiałów w wykończeniu. Pierwsze co przyszło mi na myśl po organoleptycznym teście, to że Honda swoje auta wykonała wyraźnie lepiej od Toyoty. 

Skojarzenia z Toyotą nie są przypadkowe. To oczywiste, że w pierwszej kolejności z tą japońską marką porównuje się Hondę. Poza tym widać, że Honda widząc globalny sukces hybryd sygnowanych znaczkiem Toyoty, odrabia lekcje i podąża podobną ścieżką. Robi to jednak wyraźnie po swojemu, a najnowsze produkty są tego przykładem. Co więcej, każdy z nich będzie bezpośrednio uderzał właśnie w konkurencyjny model Toyoty.

Elektryczna Honda e:Ny1
Elektryczna Honda e:Ny1 Fot. Rafał Mądry

Honda CR-V szóstej generacji

Najszybciej u dealerów zaparkuje szósta generacja Hondy CR-V, której zadaniem będzie m.in. rywalizowanie z Toyotą RAV4. Nowy CR-V jest szerszy, dłuższy i wyższy od poprzedniej generacji, dzięki czemu zapewni pasażerom więcej przestrzeni wewnętrznej. Jak dowiedziałem się podczas konferencji prasowej, rozstaw osi dłuższy o 38 mm (2700 mm) pozwala na uzyskanie o 15 mm większej przestrzeni na nogi dla pasażerów podróżujących z tyłu oraz o 18 proc. większej pojemności bagażowej. Kufer liczy 587 litrów (o 90 l więcej niż w poprzednik). W kabinie nie brakuje schowków pozwalających utrzymać porządek, fotele są obszerne, a regulacja pochylenia oparć tylnej kanapy jest ośmiostopniowa. Siedząc w nowym CR-V czuć, że to duże auto z naprawdę obszerną kabiną (długość nadwozia wynosi 4705 mm).

Ten wszechstronny SUV będzie oferowany z w pełni hybrydowym układem napędowym (e:HEV) lub – po raz pierwszy na rynku europejskim – z układem hybrydowym plug-in (e:PHEV). Przypadek? Otóż dokładnie w takich wariantach napędu w sprzedaży występuje Toyota RAV4. W obu wariantach CR-V zastosowano 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący w cyklu Atkinsona o mocy 148 KM i 189 Nm, połączony z motorami elektrycznymi (napędowy i generator). Silnik napędowy generuje 184 KM i 335 Nm. Nowa jest przekładnie e-CVT, a napęd na cztery koła wersji e:HEV udoskonalono pod kątem lepszego rozkładu momentu obrotowego oraz większej wydajności na zakrętach. Wariant z wtyczką e:PHEV ma napęd jedynie na przód, a gniazdo do ładowania umieszczono na przednim błotniku po lewej stronie.

Akumulator litowo-jonowy o dużej gęstości gromadzonej energii oraz dwa kompaktowe, lekkie silniki elektryczne współpracują z silnikiem benzynowym oraz umożliwiają płynne przełączanie pomiędzy trybami elektrycznym, hybrydowym i silnika spalinowego. Odmiana plug-in z baterią 17,7 kWh umożliwi przejechanie 80 km w trybie napędu w pełni elektrycznego. Przy temperaturze akumulatora w okolicach 25 stopni Celsjusza, stan pełnego naładowania można osiągnąć w 2,5 godziny przy użyciu ładowarki o mocy 6,8 kW.

Honda CR-V (szósta generacja)
Honda CR-V (szósta generacja) Fot. Rafał Mądry

Zupełnie nowy model Honda ZR-V

ZR-V to nowy kompaktowy SUV uzupełniający ofertę między modelami HR-V i CR-V. Samochód ten został zbudowany na platformie, którą otrzymał Civic, przez co łączy wygląd dynamicznego auta kompaktowego z wysokim poziomem praktyczności. Co ciekawe, rozmieszone po obu stronach zderzaka końcówki układu wydechowego są prawdziwe, ale pobudzającego dźwięku już nie zapewniają. Łatwo odgadnąć, że ZR-V na rynku będzie konkurować z Toyotą Corollą Cross, którą zdecydowanie przewyższa ciekawszym projektem wnętrza, lepszym wykonaniem kabiny i przestrzenią wygospodarowaną w drugim rzędzie siedzeń. Auto ma 4568 mm długości przy rozstawie osi liczącym 2657 mm. Bagażnik połknie 380 litrów ładunku (dla porównania w HR-V pojemność kufra wynosi 335 l).

Pod odważnie wystylizowanym nadwoziem ZR-V kryje się w pełni hybrydowy układ Hondy, który korzysta z DNA nowego Civica e:HEV. Zoptymalizowany na potrzeby SUV-a system dysponuje 2-litrowym 4-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem, działającym w cyklu Atkinsona, współpracującym z dwoma silnikami elektrycznymi. Spalinówka dostarcza 143 KM i 186 Nm, a napędowa jednostka elektryczna 186 KM i z moment obrotowy 315 Nm. Lekkie i sztywne podwozie korzysta z koncepcji zastosowanej w Civicu. Z tyłu pracuje wielowahaczowe zawieszenie, które ma zapewnić komfort i przyjemność prowadzenia, a co za tym idzie zwiększać pewność za kierownicą.

Honda ZR-V
Honda ZR-V Fot. Rafał Mądry

Elektryczna Honda e:Ny1

Po w pełni elektrycznej Hondzie e, która jest wesoło wyglądającym mieszczuchem, czas na trochę większe auto. Wyżej postawiona nad ziemią Honda e:Ny1 będzie miała na celu odebrać klientów Toyocie bZ4X. Honda swoją nowość zbudowała na platformie e:N Architecture F, przeznaczonej dla samochodów z przednim napędem (wykorzystuje ją Honda HR-V e:HEV).

W platformę wbudowano zintegrowaną jednostkę napędową. Silnik elektryczny połączony z przekładnią mechaniczną wytwarza maksymalną moc 150 kW (204 KM) i 310 Nm momentu obrotowego. Jak to w samochodach elektrycznych bywa, należy oczekiwać dynamicznych przyspieszeń oraz komfortowego zwalniania. Pod podłogą mieści się akumulator litowo-jonowy o pojemności 68,8 kWh (61,9 kWh netto), który wygląda jakby został do podłogi doczepiony w ostatnim momencie. Zgodnie z danymi producenta zapewnia za to zasięg do 412 km (WLTP). Możliwość szybkiego ładowania prądem stałym (maksymalnie 78 kW) pozwoli uzupełnić stan naładowania akumulatora od 10 do 80 proc. w ciągu 45 minut. Maksymalna moc ładowania prądem zmiennym wynosi 11 kW.

Przemyślane rozmieszczenie elementów elektrycznego układu napędowego sprawiło, że e:Ny1 oferuje dużo przestrzeni i komfortu we wnętrzu. Bagażnik zmieści 346 litrów ładunku. Nowy tunel środkowy charakteryzuje się prostym układem łatwo dostępnych przycisków, wieloma miejscami do przechowywania i przewozu drobnych przedmiotów, a także bezprzewodowym ładowaniem urządzeń mobilnych. Deska rozdzielcza wygląda inaczej w porównaniu do tego, co zastosowano w CR-V oraz ZR-V. W e:Ny1 na konsoli zamiast przycisków i pokręteł, jest duży ekran dotykowy o przekątnej 15,1 cala, podzielony na trzy segmenty, a za kierownicą znalazł się wolnostojący ekran (a nie wpasowany w deskę, jak w CR-V i ZR-V).

W każdym z trzech opisanych samochodów, którymi nie można było jeździć w trakcie statycznego pokazu (na testy dynamiczne przyjdzie odpowiednia pora), Honda wykorzystała zestaw multimedialny Connect z systemem Android, który działa dość płynnie i szybko. Polskie ceny i dokładne specyfikacje wyposażenia poznamy wkrótce. Więcej bardziej szczegółowych zdjęć wykonanych podczas prezentacji można obejrzeć w galerii.

Elektryczna Honda e:Ny1
Elektryczna Honda e:Ny1 Fot. Rafał Mądry
Zobacz wideo 35 nowych hybrydowych radiowozów zasiliło flotę warszawskiej policji
Więcej o:

Komentarze (2)

Honda uderza w Toyotę. CR-V, ZR-V i e:Ny1 są jak RAV4, Corolla Cross i bZ4X

ciastkozaur
2 lata temu
Na pewno są lepiej wykończone i wyciszone niż śmieci od tocioty.
kokokurew
2 lata temu
Nie napisaliście nic czy były jakieś ofiary opisanego w nagłówku uderzenia Hondy w Toyote?
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).