Myszka w Warszawie

Warszawa znalazła się na trasie wyjątkowego rajdu. 4 tysiące kilometrów z Tallina do Monte Carlo chcą pokonać członkowie holenderskiego klubu Fiata Topolino. Czy im się uda?

Fiat Topolino w 1936 roku zapoczątkował modę na małe samochody. Niewielkie nadwozie mieściło nie tylko pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 569 cm3 (13 KM), ale przede wszystkim dwie dorosłe osoby. Dzięki ultralekkiej konstrukcji ważącej zaledwie 400 kg auto mogło się rozpędzić do 85 km/h. Jeszcze w 1936 roku pierwsze egzemplarze trafiły do salonów Polskiego Fiata . Auto na tyle spodobało się polskim kierowcom, że PZInż (Polskie Zakłady Inżynierii) w Warszawie wspólnie z Fiatem zdecydowały o wyprodukowaniu krótkiej serii Fiata 500 Topolino w zakładach nad Wisłą.

Pod koniec lat 40-tych na rynku pojawiły się praktyczne odmiany pierwszej "pięćsetki": Giardiniera i oklejony drewnianym ozdobami w iście amerykańskim stylu "woody wagon" - Belvedere. Były to pierwsze prawdziwe kombi produkcji turyńskiego koncernu. W 1949 roku podczas salonu w Genewie pokazano unowocześnioną wersję Topolino z nowym przodem. Moc wzrosła do 16,5 KM, co zwiększyło prędkość maksymalną o 10 km/h. Opływowe kształty zastąpiono nieco toporną stylistyką wzorowaną na samochodach amerykańskich.

Sukces tej konstrukcji potwierdzają sprzedane licencje na jego budowę firmom Simca i NSU. Produkcję Fiata 500 Topolino zakończono w 1955 roku. Jego następcą był kultowy Fiat 500, który wyewoluował z kolei w model 126 .

I właśnie takimi samochodami członkowie holenderskiego klubu próbują pokonać trasę z Tallina do Monte Carlo. Nieprzypadkowo, bo w 1939 roku w warunkach zimowych odbył się taki właśnie rajd. Trasa wiodła przez Królewiec, Warszawę, Poznań, Berlin, Unnę, Venlo, Onhaye, Dijon do Lyonu i dalej przez Grenoble prosto do Monte Carlo. Tegoroczny przejazd odbywa się w dużo lepszych warunkach ale w tempie zdecydowanie turystycznym. Przynajmniej jak na dzisiejsze czasy, gdyż średnia prędkość na odcinku Tallin-Warszawa wyniosła 55 km/h. Mimo przedwojennej konstrukcji silnika zużycie paliwa wyniosło średnio zaledwie 4,5 l/100km. O emisji CO2 nikt nawet nie wspomina.

W niedzielę 3 maja 2009 roku Fiat Auto Poland zorganizował spotkanie z uczestnikami tego niecodziennego wydarzenia przed Pałacem w Wilanowie. A samochody uczestniczące w tegorocznej wyprawie można obejrzeć w naszej galerii .

Marcin Lewandowski

Fiat 500 nagrodzony za stylistykę - ZOBACZ TUTAJ

Zobacz jak jeździ Fiat Abarth - WIDEO

Samochody: Fiat 500 - ogłoszenia

Więcej o:

Komentarze (0)

Myszka w Warszawie

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy - napisz pierwszy z nich!

Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).