Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4. 8 km i niższy limit prędkości

Jeszcze w te wakacje zostanie uruchomiony odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 pod Wrocławiem. Urządzenia właśnie postawiono, czas na odbiory i... mandaty. To newralgiczny odcinek A4.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4

Odcinkowy pomiar prędkości już na A4 stoi i jest gotowy, teraz czekają go testy i oficjalny odbiór. OPP będzie monitorować prawie 8 km autostrady A4 między węzłami Kąty Wrocławskie i Kostomłoty. Wkradł nam się błąd i napisaliśmy 12 km. Poprawne kilometry to osiem. Za błąd przepraszamy.  - Wybór lokalizacji poprzedziła analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonana wspólnie przez GDDKiA i GITD. Autostrada na tym odcinku nie posiada pasa awaryjnego. W latach 2018-2022 doszło tu do prawie 30 wypadków, w których zostało poszkodowanych około 50 osób - poinformowało GDDKiA Wrocław. O polskich drogach piszemy regularnie na stronie głównej gazeta.pl.

Zobacz wideo To nie USA, to autostrada A4. Pościg za kierowcą, który ukradł alkohol. I nie tylko pił

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 - ile można jechać?

Normalnie po polskich autostradach kierowcy samochodów osobowych mogą jechać 140 km/h. Jednak na A4 między węzłami Kąty Wrocławskie i Kostomłoty ze względów bezpieczeństwa dopuszczalną prędkość obniżono do 110 km/h. To właśnie tyle można tam będzie jechać.Jak w ogóle działa odcinkowy pomiar prędkości? W skrócie: urządzenia na początku odcinka rejestruje samochód i czas wjazdu, kolejne, ustawione na końcu rejestruje, o której kierowca dojechał do końca monitorowanego fragmentu, a system wylicza średnią prędkość. Jeśli na A4 będzie wyższa niż 110 km/h, to kierowca może się spodziewać mandatu.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 - od kiedy?

Urządzenia już stoją i są gotowe, ale dopięcie wszystkich szczegółów jeszcze trochę potrwa. Główny Instytut Transportu Drogowego podaje, że uruchomienie OPP jest planowane na koniec lipca. Tak więc jeszcze w te wakacje kierowcy na A4 będą pod bacznym okiem jednej z najskuteczniejszych broni do walki ze zbyt szybko jeżdżącymi osobami.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 - mandaty

Z urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości dostaje się takie same mandaty jak z fotoradarów i od policjanta. W nowym taryfikatorze mandatów te za prędkość są bardzo wysokie, odcinkowy pomiar prędkości na A4 na pewno znacznie spowolni kierowców. Tak jest zawsze. Po uruchomieniu urządzeń mandaty się sypią, a po czasie kierowcy zaczynają uważać. Mandaty za prędkość w 2023 r.:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Odcinkowy pomiar prędkości na drogach szybkiego ruchu - gdzie?

Autostrada A4 pod Wrocławiem to niejedyna droga szybkiego ruchu, na której będą działać urządzenia OPP.  Na tej samej autostradzie planowany OPP ma stanąć jeszcze między węzłami Balice i Rudno w województwie małopolskim. Kolejne odcinki ekspresówek, na których kierowców będą dyscyplinować odcinkowe pomiary prędkości:

  • woj. łódzkie: Pomorzany – Bociany, A1
  • woj. wielkopolskie: Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica, S11
  • woj. wielkopolskie: Konin MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary, A2
  • woj. kujawsko-pomorskie: Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, A1
  • woj. pomorskie: Peplin – Swarożyn, A1

OPP już działa w Warszawie na północy na drodze ekspresowej S8, a także pod Ursynowem, gdzie na S2 można jechać 80 km/h tunelem. Tuż przed wakacjami uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości na sporym kawałku S7 między miejscowościami Promna-Kolonia i Nowy Gózd. W sumie to aż 14 kilometrów. 

Więcej o: