Nowe hybrydy plug-in na rynku. Audi Q7 TFSI e quattro i Audi Q8 TFSI e quattro [CENA]

Audi Q7 i Audi Q8 po liftingu zyskały napęd hybrydowy typu plug-in. Mocny silnik benzynowy 3.0 V6 został połączony z motorem elektrycznym, czerpiącym energię z akumulatora trakcyjnego, który może być ładowany podczas jazdy oraz po podłączeniu do sieci energetycznej. Zasięg w trybie jazdy na napędzie elektrycznym sięga 90 kilometrów. Auta można już zamawiać w Polsce.

Audi przedstawiło dwie nowe zelektryfikowane wersje swoich flagowych SUV-ów. To modele Q7 TFSI e quattro i Q8 TFSI e quattro. Sercem hybryd plug-in występujących w dwóch wariantach (55 TFSI e quattro i 60 TFSI e quattro) jest sześciocylindrowy silnik o pojemności trzech litrów, wytwarzający moc 340 KM. Motor zasilany benzyną połączono z kompaktowym silnikiem elektryczny (PSM) o maksymalnej mocy 177 KM i 460 Nm oraz chłodzonym cieczą akumulatorem o pojemności 25,9 kWh brutto (22 kWh netto), umieszczonym pod podłogą bagażnika. Akumulator ładuje się z mocą 7,4 kW i osiąga 100 procent w około 3 godziny i 45 minut przy ładowaniu z maksymalną mocą.

Dwie wersje mocy układu plug-in hybrid

W przypadku wersji 55 TFSI e quattro maksymalna moc wynosi 394 KM i 600 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,7 sekundy. Wyżej w gamie znajduje się 60 TFSI e quattro o mocy 490 KM i 700 Nm. W tej konfiguracji Q7 i Q8 rozpędzają się od 0 do 100 km/h w 5 sekund. Prędkość maksymalna obu wariantów jest elektronicznie ograniczona do 240 km/h, a prędkość maksymalna na napędzie całkowicie elektrycznym wynosi 135 km/h. Jak informuje producent, nowe hybrydy plug-in przy naładowanej do pełna baterii w trybie całkowicie elektrycznym pokonają do 90 kilometrów w obszarach miejskich.

Dwa rodzaje pracy hybrydy

Tryb hybrydowy wykorzystuje dwa rodzaje pracy: automatyczny i podtrzymania. W trybie automatycznym przewidywana strategia działania aktywuje się automatycznie po uruchomieniu nawigacji w standardowej nawigacji MMI plus. Przyspieszenie zapewnia głównie silnik TFSI, wspomagany w razie potrzeby przez silnik elektryczny. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika, napęd elektryczny eliminuje ułamek sekundy potrzebny turbosprężarce do wytworzenia jeszcze większego ciśnienia, dzięki zwiększonemu momentowi obrotowemu. Strategia działania polega na przejechaniu jak największej odległości na zasilaniu elektrycznym i wykorzystaniu istniejącego poziomu naładowania akumulatora, zanim kierowca dotrze do celu.

W trybie podtrzymania, poziom naładowania akumulatora jest utrzymywany na aktualnym poziomie z minimalnymi wahaniami. Osiąga się to poprzez odzyskiwanie energii hamowania w procesie rekuperacji (odzyskiwanie energii kinetycznej i przekształcanie jej w energię elektryczną) oraz poprzez ładowanie akumulatora kiedy pracuje motor 3.0 TFSI. W rezultacie, po pokonaniu konwencjonalnej trasy długodystansowej, akumulator jest przygotowany do pokonania wymaganego dystansu na napędzie całkowicie elektrycznym.

Audi Q7 TFSI e quattroAudi Q7 TFSI e quattro Fot. Audi

Inteligentne ładowanie akumulatora

Nową funkcją jest inteligentne ładowanie akumulatora w trybie ładowania tylko powyżej prędkości około 65 km/h. Maksymalizuje to wydajność i zapewnia wysoki poziom jazdy na napędzie elektrycznym w mieście i w korkach. Co więcej, w trybie ładowania silnik 3.0 TFSI nie jest już stale wykorzystywany do ładowania akumulatora; zamiast tego wykorzystywana jest sama rekuperacja. Tryb ładowania kończy się, gdy akumulator naładuje się do maksymalnej pojemności 75 proc., aby oszczędzać akumulator i zwiększyć jego efektywność.

Działając jako generator, silnik elektryczny wykonuje wszystkie lekkie i umiarkowane hamowania do 0,3 g, co odpowiada ponad 90 procentom wszystkich przypadków zwalniania w codziennej jeździe. Hydrauliczne hamulce kół są używane tylko do gwałtownego hamowania. Hybrydowe SUV-y osiągają do 80 kW odzysku mocy podczas hamowania.

Audi Q7 TFSI e quattro i Audi Q8 TFSI e quattro - cena w Polsce

W Polsce można już zmawiać nowe Audi Q7 TFSI e quattro i Q8 TFSI e quattro z inteligentną technologią hybrydową, innowacyjną technologią oświetlenia i bogatym wyposażeniem standardowym. W przypadku napędu 60 TFSI e quattro standard wyposażenia obejmuje pakiet sportowy i nadwozie w linii wyposażenia S line. 

  • Q7 55 TFSI e quattro tiptronic - cena od 373 400 zł
  • Q7 55 TFSI e quattro tiptronic S line - cena od 398 900 zł
  • Q7 60 TFSI e quattro tiptronic S line - cena od 440 000 zł
  • Q8 55 TFSI e quattro tiptronic S line - cena od 439 200 zł 
  • Q8 60 TFSI e quattro tiptronic S line - cena od 472 000 zł 

Zelektryfikowane Q7 i Q8 mają znacznie ulepszony zakres wyposażenia w porównaniu z wersjami zasilanymi konwencjonalnymi silnikami. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in.: kamerę cofania, asystenta parkowania i świateł drogowych, komfortowy kluczyk czy kabel do ładowania Mode 3. W ramach liftingu Audi rozszerzyło również gamę aplikacji i systemów wspomagających kierowcę. Oprócz kontrastowych kolorów przeszyć foteli, klienci mogą wybierać spośród dziewięciu dekoracyjnych wstawek i trzech nowych wykończeń. Oferta opcjonalnych felg obejmuje pięć nowych wzorów w rozmiarach od 21" do 23". 

Reflektory LED są standardem. Wariant Matrix LED jest opcjonalny, podobnie jak reflektory HD Matrix LED z laserowym światłem drogowym o znacznie zwiększonym zasięgu. Do opcjonalnego wyposażenia należą także zdigitalizowane tylne światła OLED z cyfrowymi sygnaturami świetlnymi oraz funkcją sygnalizacji zbliżeniowej.

Standardowe wyposażenie wersji 55 TSI e quattro obejmuje zawieszenie na sprężynach stalowych z regulacją amortyzatorów. Opcjonalnie dostępne jest elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne ze stale adaptacyjnym systemem tłumienia (do wyboru adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne lub sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne). Wersja 60 TFSI e quattro otrzymuje zawieszenie pneumatycznego w ramach wyposażenia standardowego.

Układ kierowniczy na wszystkie koła

Interesującą opcją jest oferowany po raz pierwszy w Q7 i Q8 układ kierowniczy na wszystkie koła. Przy niskich prędkościach tylne koła obracają się nawet o pięć stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich. Zmniejsza to promień skrętu nawet o jeden metr i zwiększa zwrotność. Jednocześnie kierowca odczuwa większy komfort i stabilność przy wyższych prędkościach, ponieważ tylne koła obracają się w tym samym kierunku, co przednie. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS) zapewnia jeszcze większą dynamikę jako kolejna opcjonalna nowość w hybrydach plug-in. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.