Lusterko wsteczne, choć niepozorne, odgrywa ważną rolę w każdym samochodzie. To dzięki niemu kierowca zyskuje pełną kontrolę nad tym, co dzieje się za jego plecami, nie tracąc z oczu drogi przed sobą. Ułatwia wyprzedzanie, cofanie i unikanie kolizji, stając się cichym bohaterem codziennej jazdy. Choć dziś wydaje się oczywistością, kiedyś było rewolucją, która zmieniła zasady gry na drodze. Kto jako pierwszy wpadł na pomysł, by spoglądać w tył bez obracania głowy? Cofnijmy się do początku XX wieku.
Pierwsze wzmianki o lusterku wstecznym sięgają 1911 roku, kiedy to podczas inauguracyjnego wyścigu Indianapolis 500. Ray Harroun, inżynier firmy Marmon Motor Car Company, zrezygnował z obecności mechanika pokładowego, który w tamtych czasach służył za "oczy z tyłu głowy". Zamiast tego postawił na autorski pomysł i na desce rozdzielczej swojego pojazdu Marmon Wasp zamontował małe lusterko. Był to prosty kawałek szkła, a jego użycie okazało się strzałem w dziesiątkę.
Harroun, zastępując dodatkową osobę lusterkiem wstecznym, nie tylko zyskał pełną kontrolę nad sytuacją za pojazdem, lecz także znacząco zmniejszył masę swojego auta i poprawił jego aerodynamikę. Lżejszy Marmon Wasp lepiej radził sobie na torze, co pozwoliło kierowcy skupić się wyłącznie na precyzyjnym prowadzeniu i strategii. Odważne podejście zaowocowało zwycięstwem w wyścigu, a jego nazwisko zapisało się w historii motoryzacji jako pioniera technologii, która na zawsze zmieniła świat samochodów.
Po sukcesie Harrouna producenci samochodów dostrzegli potencjał w skutecznym wynalazku. Już w latach 20. XX wieku lusterka zaczęły pojawiać się w seryjnych modelach. Jednym z pierwszych producentów, którzy wprowadzili je do wyposażenia wnętrza swoich modeli, był Cadillac. Początkowo były one opcjonalnym dodatkiem, przeznaczonym głównie dla bardziej wymagających kierowców. W miarę jak przepisy ruchu drogowego stawały się bardziej restrykcyjne, lusterko wsteczne zyskało status obowiązkowego elementu wyposażenia samochodu. Z czasem zaczęto też wprowadzać różne ulepszenia, zmieniono ich kształt oraz używano do produkcji lepszych materiałów, które miały poprawić bezpieczeństwo oraz trwałość elementów.
Sprawdź: Jak hamować na zakręcie? Rób tak zwłaszcza zimą. Prosta zasada sprawi, że odetchniesz z ulgą
Dzisiejsze lusterka wsteczne to małe cuda technologii. Modele elektrochromatyczne samodzielnie dostosowują się do warunków oświetlenia, eliminując ryzyko oślepienia przez światła innych pojazdów. W samochodach elektrycznych i luksusowych tradycyjne lusterka coraz częściej zastępują kamery, które oferują kierowcy szersze pole widzenia i większą precyzję. Dodatkowo nowoczesne systemy asystujące, takie jak monitorowanie martwego pola czy ostrzeganie o ruchu za pojazdem, w pełni integrują się z lusterkami, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.