Lamborghini powoli zmierzające w kierunku elektryfikacji gamy i dekarbonizacji, po wprowadzeniu na rynek w 2023 roku pierwszej hybrydy plug-in V12 w historii (mowa o modelu Revuelto), teraz przedstawia kolejne auto z napędem hybrydowym typu plug-in. Model Urus SE dzięki technologii PHEV przejedzie około 60 km w trybie całkowicie elektrycznym, może się poszczycić o 80 proc. zredukowaną emisją, a przy tym wyróżnia się osiągami i jest najszybszym Urusem, jaki do tej pory powstał. Jednostka elektryczna współpracująca z benzynowym motorem V8 wpływa na poprawę dynamiki w każdych warunkach.
Silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem został przeprojektowany. Motor rozwija moc 620 KM (456 kW) i 800 Nm momentu obrotowego. Jednostka spalinowa jest połączona z elektrycznym układem napędowym zapewniającym 192 KM (141 kW) i 483 Nm momentu obrotowego. Łączna moc systemowa wynosi 800 KM i 950 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 25,7 kWh znajduje się pod podłogą bagażnika.
Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi umieszczony wewnątrz 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów może działać jako doładowanie silnika spalinowego V8, ale także jako element trakcyjny. Producent informuje, że Lamborghini Urus SE jest zdolne do przejechania ponad 60 km w trybie elektrycznym. Maksymalna prędkość przy wykorzystaniu energii elektrycznej sięga 130 km/h. SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, do 200 km/h w zaledwie 11,4 s oraz osiąga prędkość maksymalną 312 km/h.
Co jeszcze nowego otrzymał Urus SE? W modelu debiutuje nowy, centralnie umieszczony, wzdłużny elektryczny system wektorowania momentu obrotowego z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym, który w sposób zmienny i ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią i tylną oś. Skrzynia rozdzielcza działa w synergii z nowym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu zainstalowanym na tylnej osi. Oba systemy zostały zaprojektowane i skalibrowane tak, aby jak najlepiej pasowały do każdego rodzaju przyczepności i stylu jazdy.
Do dedykowanych trybów jazdy majacych wpływ na zmianę charakteru samochodu: Strada, Sport i Corsa (do jazdy szosowej i torowej) oraz Neve, Sabbia i Terra (do jazdy po nawierzchniach o innej przyczepności niż asfalt) dołączyły nowe tryby: EV Drive, Hybrid, Performance i Recharge. W zależności od wybranego trybu jazdy, resory pneumatyczne pojazdu dostosowują się do prześwitu, ze skokiem od 15 mm w Corsie do 75 mm, gdy aktywowany jest system podnoszenia. Parametry regulujące układ kierowniczy, właściwości jezdne i dźwięk silnika V8 twin-turbo są również zmienne.
Patrząc na atletyczną sylwetkę auta od razu dostrzeżemy odmieniony pas przedni. Nowa jest maska silnika, inaczej wyglądają elementy obejmujące klastry reflektorów, które wykorzystują technologię Matrix LED i wprowadzają zupełnie nową sygnaturę świetlną, całkiem nowy jest zderzak z potężnymi wlotami powietrza oraz grill. Muskularny tył otrzymał inny dyfuzor, przeprojektowaną klapę bagażnika i niżej zamontowaną tablicę rejestracyjną.
Wraz z nowym spojlerem przy dużych prędkościach zwiększa on siłę docisku z tyłu o 35 proc. w porównaniu do Urusa S, który do tej pory był pozycjonowany na szczycie gamy modelu. Wydajność aerodynamiczna w porównaniu z oryginalnym Urusem wzrosła do 15 proc. Poproawiono także zarządzanie przepływem powietrza w układzie hamulcowym - Urus SE notuje o 30 proc. lepsze chłodzenie powietrzem w porównaniu z poprzednim systemem. Felgi aluminiowe zostały zaktualizowane poprzez wprowadzenie w standardzie 23-calowych obręczy z nowymi oponami Pirelli P Zero. Aby spełnić różne wymagania klientów w zakresie komfortu i sportowego charakteru, dostępne są trzy dedykowane opony P Zero: od 21" do 23", oraz zimowe opony Scorpion Winter 2.
Odświeżono również kabinę. Nowe rozwiązania można dostrzec w przedniej części deski rozdzielczej, zaczerpnięte z modelu Revuleto. Większy centralny ekran o przekątnej 12,3" zawiera nową wersję interfejsu (HMI). Zestaw cyfrowych zegarów został oparty o ekran 12,3" zintegrowany z centralną częścią deski rozdzielczej. Nieco inny kształt mają otwory wentylacyjne, nowy design można znaleźć też na elementach wykończenia z anodyzowanego aluminium oraz na panelach, siedzeniach i pokryciach deski rozdzielczej. Możliwości personalizacji wnętrza obejmują 47 kombinacji kolorystycznych i cztery rodzaje haftów, z dodatkowymi możliwościami oferowanymi za pośrednictwem programu Ad Personam. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.