Opinie Moto.pl: Kia ProCeed - w tym szaleństwie jest metoda?

Filip Trusz
Kia ProCeed to wyjątkowy model. Dawno żaden kompakt nie wzbudził w naszych czytelnikach aż takiego zainteresowania. W komentarzach, na Facebooku i na Instagramie. A to w końcu klasa z założenia nudna i przewidywalna.

Shooting brake czyli, najprościej rzecz ujmując, usportowione, znacznie ciekawiej narysowane kombi. Kombi, w którym walory praktyczne schodzą na drugi plan, a na pierwszy wybija się stylistyka. Samochody typu shooting brake garściami czerpią z coupe, a auta tego typu kojarzymy z producentami klasy premium. Stylowego shooting brake'a w segmencie kompaktowym stworzył tylko Mercedes, wypuszczając na drogi taką odmianę CLA.

I nagle Kia ogłasza, że nowy Ceed (klasyczny kompakt, konkurent Golfa czy Astry) będzie oferowany nie tylko w wersji hatchback i Wagon (zwykłe kombi), ale także właśnie shooting brake. Ta informacja odbiła się szerokim echem w całej branży - również nasi czytelnicy bardzo zainteresowali się tym modelem. Artykuły o Kii ProCeed klikały się rekordowo, a w komentarzach toczyliście zażartą dyskusję o sensie tego auta. I nic dziwnego. W końcu to pierwszy shooting brake w klasie kompakt marki popularnej. Nikt do tej pory nie odważył się na ten krok.

Kia Proceed
Kia Proceed fot. Filip Trusz

Garść szczegółów technicznych - jak ProCeed wypada na tle zwykłego kombi?

Kia ProCeed ma 4 605 mm długości, czyli jest dłuższa od kombi o 5 mm. Ma też dłuższy przedni zwis (855 mm), a pod względem wysokości kombi góruje nad shooting brake’iem o 43 mm. Wysokość ProCeeda wynosi 1 422 mm, prześwit jest mniejszy o 5 mm niż w kombi i liczy 135 mm. Skonstruowany na tej samej platformie K2, co inne modele rodziny Ceed, ProCeed ma identyczny rozstaw osi wynoszący 2 650 mm. Bagażnik pomieści 594 litry, w kombi to 625 l.

Pod maską te same silniki, co w Ceedzie - 1.0 T-GDI 120 KM, 1.4 T-GDI 140 KM, diesel 1.6 CRDi 136 KM i 204-konny silnik 1.6 T-GDI dla wersji GT.

Kia Proceed
Kia Proceed fot. Filip Trusz

Jakie wrażenie robi Kia Proceed na żywo?

Trochę szkoda miejsca na opis wrażeń z jazdy, silników, zużycia paliwa, systemów wsparcia i bezpieczeństwa czy wykonania wnętrza, bo pod tym względem ProCeed praktycznie nie różni się od Ceeda. To kawał porządnego kompaktu.

Wspomnieć trzeba za to o wrażeniu, jakie Kia ProCeed robi na żywo. A wygląda naprawdę zjawiskowo i znacznie lepiej niż na zdjęciach. Wszyscy podczas pierwszych jazd mieliśmy to samo spostrzeżenie - z tyłu i profilu ProCeed wygląda, jak mała Panamera.

Porównanie do Porsche trzeba uznać za pochwałę. W końcu to producent z zupełnie innej ligi.

Kia Proceed
Kia Proceed fot. Filip Trusz

Czy w tym szaleństwie jest metoda - po co Kii ProCeed?

Kia swoim shooting brake'iem chce się wpisać w lukę pomiędzy kompaktami marek popularnych, a znacznie droższymi propozycjami Mercedesa, BMW czy Volvo. Świadczy o tym nie tylko wyjątkowe nadwozie, ale także cena.

Kia ProCeed dostępna będzie tylko w topowej wersji wyposażenia GT-Line, a jej ceny startują od 94 990 zł za silnik 1.0 120 KM (który jest typowym wabikiem cenowym i będzie się cieszył znikomym zainteresowaniem, co przyznaje sama Kia) i 98 990 zł za 1.4 140 KM.

Zobacz wideo

Koreańczycy twierdzą, że jest na rynku nisza na takie samochody. I podgryzają klasę premium dwoma kompaktami. Hyundai stworzył i30 Fastback, które możemy porównać z Mercedesem CLA, a Kia posyła do boju ProCeeda, odpowiednik CLA Shooting Brake.

Hyundai i Kia podpierają się liczbami i procentami. Klasyczny segment C traci kierowców nawet w swoim bastionie, Europie. W czasach crossoverów i SUV-ów zainteresowanie pięciodrzwiowymi hatchbackami i kombi spada. Jednak coraz więcej Europejczyków szuka czegoś innego w tym rozmiarze. Niekoniecznie SUV-a - wśród droższych kompaktów konsekwentnie wzrasta zainteresowanie sedanami, coupe i kabrioletami. Stąd pomysł na fastbacka i shooting brake'a marki popularnej.

Kia ProCeed
Kia ProCeed fot. Filip Trusz

Opinie Moto.pl: Kia ProCeed - podsumowanie

Kia modelem Stinger udowodniła, że potrafi zrobić zaskakujący samochód i odnieść nim rynkowy sukces. ProCeed to kolejny odważny krok. Ze względu na wysoką cenę w Polsce będzie to pewnie ciekawostka, ale Koreańczycy zadbali, by miał wszystko, co potrzebne, żeby zaistnieć w świadomości Europejczyków. Nowa Kia Ceed to bardzo dobra baza do eksperymentów, a nadwozie shooting brake - coś zupełnie nowego. To zdecydowanie jedna z najciekawszych premier segmentu C ostatnich lat.

A co Wy myślicie o Kii ProCeed? Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.
 

Test nowej Kii Ceed na polskich drogach. Czy to nowy wzór segmentu C?

Więcej o:

Komentarze (59)

Opinie Moto.pl: Kia ProCeed - w tym szaleństwie jest metoda?

Gosc: audi rs5
6 lat temu
Czytajac te negatywne "polskie" komentarze, az chcialoby sie zobaczyc jakimi autami jezdza Ci znawcy motoryzacji ;D
Gosc: Adam
6 lat temu
A gdzie zdjęcia z największej różnicy czyli tylnych siedzeń i bagażnika??
Gosc: jj
6 lat temu
140KM to max???
remo29
6 lat temu
Ni to kombi, ni coupe; za długie na kompakt i zbyt niskie z tyłu na kombi. W sumie nie wiem dla kogo, wygląda na kompromis między dzieciowozem, a zabawką dla tatusia przy założeniu, że małżonka uwierzy, że to "rodzinne kombi" ;) Chociaż też nie - z takimi silnikami nie ma zabawy.
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).