W Polsce zgarniają najwięcej kontraktów na budowę dróg. Za granicą za to ich nie lubią

Posłuchaj artykułu (ładuję...)
Krajowy lider w budowie dróg krajowych i zwycięzca wielu przetargów prowadzonych przez GDDKiA próbuje sił za granicą. Okazuje się, że nawet największym polskim firmom budowlanym nie jest tak łatwo w przypadku walki o zagraniczne kontrakty. W Budimexie na długo zapamiętają batalię o budowę autostrady w Czechach.

Oto jeden z tych pozytywnych rankingów, w którym Polska znajduje się w ścisłej czołówce. Na europejskim tle nasz kraj jest ogromnym placem budowy. Korzysta na tym m.in. warszawski Budimex. To według GDDKiA największy wykonawca we wszystkich drogowych kategoriach wybranych przez drogową dyrekcję. Firma zebrała najwięcej kontraktów na budowę dróg (25) wyprzedzając takie przedsiębiorstwa jak Mirbud (17) czy Strabag (14). To również numer 1 w zestawieniu wartości umów (ponad 11 mld. zł) i rankingu długości realizowanych zadań (do wybudowania ponad 287 km nowych tras).

Zobacz wideo

Okazuje się, że doskonałe wyniki na krajowym podwórku (tylko w ostatnim kwartale 2024 r. podpisano kolejne umowy o wartości 4,3 mld zł i wartość portfela zamówień powiększono niemal do 18 mld zł) to już za mało. Stąd europejskie aspiracje firmy. Budimex próbuje sił m.in. w Niemczech (w październiku 2024 r. otwarto nowy most w Liepe w kraju związkowym Brandeburgia) oraz u naszych południowych sąsiadów. W Czechach kontynuuje prace nad budową autostrady D35 z Dzbanova do Litomyśli oraz suchego zbiornika przeciwpowodziowego Kutrin. W przypadku Słowacji to budowa ważnego skrzyżowania łączącego autostrady D1 i D4 w pobliżu Bratysławy.

Budowa węzła autostradowego w pobliżu Bratysławy
Budowa węzła autostradowego w pobliżu Bratysławy Budimex

Czesi wykluczyli firmę z Polski

Dotychczas zebrane doświadczenia nie są jednak aż tak dobre jak oczekiwano. Nie wszędzie polska firma budowlana jest mile widziana. Budimex przekonał się o tym najboleśniej na czeskim rynku, na którym starał się o przetarg na budowę autostrady D11 z Trutnova do granicy z Polską. Jeszcze w 2023 r. czeski odpowiednik GDDKiA wybrał ofertę Budimexu jako najkorzystniejszą w postępowaniu. Konkurenci złożyli jednak odwołania i po długich sporach (sprawą zajął się nawet czeski urząd antymonopolowy) dopięli swego. Czesi zakwestionowali referencje polskiej firmy w zakresie budowy tuneli i ostatecznie wykluczyli Budimex z przetargu.

Jedyny drogowy czeski kontrakt warszawska firma realizuje własnymi siłami. Okazuje się, że nawet w kwestii podwykonawców nie jest łatwo. Stąd Polacy korzystają w Czechach tylko z własnego sprzętu budowlanego oraz własnych ekip. Jeśli nie będzie żadnego poślizgu to nowy odcinek autostrady D35 o długości ponad 7,5 km będzie gotowy pod koniec 2027 r. 

Więcej o:

Komentarze (3)

W Polsce zgarniają najwięcej kontraktów na budowę dróg. Za granicą za to ich nie lubią

roni_b
3 miesiące temu
Przyda im sie na przyszłość, nauczą się pisać prawdę w papierach. Przecież oni 100m tuneli sami zbudowali, a tam trzeba było mieć kilometry udokumentowane....
romantw
3 miesiące temu
Jak to Polska, przecież według PiSu sprzedane wszystko Niemcom !
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).