Inteligentne systemy sygnalizacji świetlnej (iVRI’s), rozpoznające zbliżające się samochody ciężarowe i przedłużające dla nich zielone światło, są od dłuższego czasu testowane na drogach Holandii. Rozwiązanie pozwalające kierowcom ciężarówek bez stresu pokonać skrzyżowanie, tak aby inicjowanie hamowania nie musiało się odbywać na ostatnią chwilę, bazuje na aplikacjach dla przewoźników. Poza poprawą bezpieczeństwa na drodze, niewyhamowywanie ciężarówek ma wpływ zwiększenie efektywności transportów.
Nieco inaczej działający projekt opracowali Amerykanie. Departament Transportu ze stanu Pensylwania przygotuje i wdroży inteligentne sygnalizatory komunikujące się z tachografami ciężarówek (testowo na dwóch newralgicznych skrzyżowaniach). Punkty te znajdują się w niewielkich miejscowościach Harrisburg oraz Middlesex, gdzie natężenie ruchu samochodów ciężarowych jest bardzo wysokie. Zestawy muszą często się zatrzymywać, co w konsekwencji podnosi emisję gazów cieplarnianych. Zatrzymanie wiąże się z ponownym wprawieniem w ruch ciężkich transportów i mozolnym rozpędzaniem.
Amerykański system, którego koszt opracowana wyniósł 1,3 miliona dolarów (ponad 5 milionów złotych), w przeciwieństwie do holenderskiego nie potrzebuje aplikacji. Rozwiązanie wykorzystuje sygnały wysyłane przez elektroniczne tachografy (takie urządzenia są obowiązkowe w USA od 2017 roku). W ten sposób znaleziono nowe zastosowane dla tachografu, wykorzystując możliwości urządzenia w zakresie bezprzewodowej łączności.
Zasada działania jest prosta. Tachografy w ciężarówkach wysyłają sygnał do komputera znajdującego się przy skrzyżowaniu, przekazując przy tym informacje o satelitarnym położeniu pojazdu i powiadamiając o prędkości. System po przetworzeniu danych szacuje moment wjazdu ciężarówki na skrzyżowanie i decyduje o przedłużeniu światła zielonego. Maksymalny czas takiego wydłużenia ma wynosić do 7 sekund.