REKLAMA
Advertisement

To będzie kluczowa droga na Pomorzu. Jest kolejka chętnych do jej budowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wyniki przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi krajowej od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (DW213). Jest to kluczowy etap budowy infrastruktury drogowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino". Jednak to także ważna trasa dla turystów jadących nad Bałtyk.

Przetarg na realizację tego odcinka ogłoszono w sierpniu 2024 r. Po szczegółowym badaniu i ocenie złożonych ofert wyłoniony zostanie wykonawca, który przedstawił najkorzystniejszą propozycję. W toku postępowania GDDKiA odpowiedziała na ponad tysiąc pytań potencjalnych oferentów, co pozwoliło na lepsze przygotowanie ofert.

Najniższą ofertę, opiewającą na kwotę 177 899 777,77 zł, złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najwyższą ofertę, w wysokości 251 229 746,61 zł, przedstawiła firma Fabe Polska. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 364 318 517,26 zł, co zapewnia odpowiednie środki na realizację inwestycji.

Głównym kryterium oceny ofert jest cena, która stanowi 60 proc. punktacji. Pozostałe kryteria związane są z przedłużeniem okresu gwarancji jakości, m.in. dla ekranów akustycznych wraz z ich posadowieniem (10 proc.) oraz obiektów mostowych z ich wyposażeniem (30 proc.).

Zobacz wideo

Harmonogram realizacji inwestycji

Po wyborze wykonawcy umowa na realizację inwestycji ma zostać podpisana w II kwartale 2025 r. Prace projektowe i budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zakończyć się w terminie 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do okresu realizacji nie będą wliczane przerwy zimowe trwające od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie budowy planowane jest na II kwartał 2028 r.

Znaczenie drogi krajowej do elektrowni jądrowej

Budowa drogi krajowej została podzielona na dwa etapy: odcinek Lubiatowo – DW213 (około 11 km) oraz odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 (około 15 km). W ramach budowy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie powstanie również łącznik, który połączy nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Nowa trasa to inwestycja strategiczna, która przyniesie korzyści zarówno w kontekście rozwoju infrastruktury energetycznej, jak i dla mieszkańców regionu. Droga zwiększy przepustowość lokalnej sieci komunikacyjnej, odciąży drogi lokalne oraz skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. W sezonie turystycznym stanie się alternatywną trasą dojazdu nad Bałtyk, co poprawi komfort podróżnych i zwiększy bezpieczeństwo na drogach.

Ekologia i dostosowanie do ruchu ciężkiego

Inwestycja uwzględnia również aspekty środowiskowe. Nowa droga zmniejszy hałas, drgania oraz emisję zanieczyszczeń, co wpłynie pozytywnie na warunki życia lokalnej społeczności. Nawierzchnia drogi zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś, co umożliwi sprawny transport materiałów i sprzętu niezbędnego do budowy elektrowni jądrowej.

Więcej o: