Wideo | Ford Lightweight Fusion

O ile można odchudzić współczesny samochód bez rezygnowania z systemów bezpieczeństwa i "zbędnego" wyposażenia? Fordowi udało się pozbawić model Fusion (Mondeo) ok. 360 kg

2014 Ford F -150 z lekkim nadwoziem

Ford już od kilku lat pracuje nad redukcją masy poszczególnych komponentów z których buduje się samochody. Oczywiście możliwości nie są nowe, często na przeszkodzie stoją jedynie koszty produkcji. Ale to wcale nie oznacza, że lekkie materiały nie znajdują drogi to relatywnie tanich modeli wielkoseryjnych. W zeszłym roku Ford zaprezentował najnowszą odsłonę swojego najlepiej sprzedającego się na rodzimym rynku samochodu, pickupa F-150. Jego nadwozie zbudowane jest ze stopów aluminium. Pojawiły się obawy o koszty napraw w przypadku nawet drobnych stłuczek, ale dla Forda ważniejsze okazały się zalety tego rozwiązania w postaci niższej masy własnej auta - o ponad 300 kg. Niższa masa to niższe spalanie i lepsze osiągi.

Odchudzić Mondeo

Inżynierowie zaczęli się zastanawiać ile można "wycisnąć" z popularnego modelu. W Stanach Zjednoczonych wciąż najpopularniejsze wśród osobówek są modele klasy średniej. Ford wziął więc model Fusion (do Europy trafi jako kolejna generacja Mondeo) i rozpoczął żmudny proces odchudzania. W konstrukcji nośnej wykorzystano stopy aluminium, stal o wysokiej wytrzymałości, a także mieszanki różnych stopów. Przednie sprężyny wykonano z kompozytów, a obręcze kół, deskę rozdzielczą, stelaże foteli i miskę olejową z włókien węglowych. Oprócz "lekkich" materiałów zdecydowano się także na oszczędności ilościowe. Pod maską pracuje silnik 1.0 EcoBoost o zaledwie trzech cylindrach. Efekt jest imponujący, Ford Lightweight Fusion waży zaledwie 1195 kg, ponad 360 kg mniej od modelu seryjnego. To oszczędność masy wynosząca 23%.

Za ile można kupić używanego Forda Mondeo? Sprawdź

Lekkie akumulatory

Prezentacja prototypu Ford Lightweight Fusion zbiegła się w czasie z ogłoszeniem finalizowania prac nad projektem lekkich akumulatorów 12V, zwanych Dual-Battery System. Zostały one opracowane wspólnie przez Forda i firmę Samsung. Łączą technologię litowo-jonową i kwasowo-ołowiową, co pozwala na stosowanie ich w samochodach odzyskujących energię hamowania. Jednocześnie są o 40% lżejsze (średnio o 5,4 kg) od porównywalnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Ford planuje zastosowanie tych akumulatorów w swoich samochodach w najbliższej przyszłości. Docelowym rozwiązaniem mają być akumulatory litowo-jonowe, wspólne prace Forda i Samsunga w tym zakresie trwają.

Zobacz wideo

ZOBACZ TAKŻE:

Ford Motorcraft Service | Tani serwis dla starszych Fordów

Więcej o:

Komentarze (12)

Wideo | Ford Lightweight Fusion

Sorc108
11 lat temu
Wystarczyło by wywalić te wszystkie zbędne gadżety elektroniczne i przewody od nich by odchudzić auto o sporą ilość kilogramów. Naprawdę można sobie szyby otwierać korbką, fotele przestawiać ręcznie, w czasie jazdy z tyłu nie oglądać telewizji na ekranach w zagłówkach, otwierać jednym ruchem ręki dach, włączać wycieraczki jak pada, od czasu do czasu schylić się i sprawdzić ciśnienie w oponach, otworzyć maskę i sprawdzić poziom oleju, wymienić osobiście koło jak złapiemy gumę, pokręcić kierownicą bez wspomagania (Już w Mercedesie 123 bez wspomy dawało się to robić jedną ręką), samemu też zmieniać biegi, wciskać sprzęgło i tak dalej i tym podobnie...
Trochę ruchu jeszcze nikomu nie zaszkodziło. :D A już zwłaszcza utytym Amerykanom... :P
wawiak80
11 lat temu
Myślę ze podobne rozwiązania powinien wprowadzić koncern GM, który produkuje Opla Insygnie. Auto ładne rozmiaramy zbilożne do Mondeo a cieższe przwie o 200 kilogramów. W efekcie Insygnia z silnikami słabszymi niz 160 KM jest bardzo mułowata.
Gosc: Robal
11 lat temu
O matko... Mondeo z trzycylindrowym silniczkiem 1 l... LITOŚCI !!!
Gosc: wąski
11 lat temu
W ramach odchudzana zamontowali dojazdówki na wszystkich czterech kołach? Jakieś strasznie wąskie te opony.
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).