Pierwszym globalnym samochodem Forda, który otrzymał skrót RS (w tym przypadku od wyrazów Rallye Sport) był model Escort Mark I z 1970 roku. Liczba 1600 w nazwie pojawiła się oczywiście z powodu pojemności silnika, który został zaprojektowany po to aby poprawić osiągi rajdowych Escortów Twin Cam, które Ford wystawiał do sportowej rywalizacji. Nad jednostką oznaczoną symbolem BDA pracowali brytyjscy specjaliści z Coswortha. Osiągała ona moc 115 KM i 142 Nm i sprawiła, że Escorty stały się najlepszymi samochodami w swojej kategorii. Pod koniec produkcji pierwszej generacji Escorta powstała jeszcze wersja RS2000 silnikiem 2.0 L Pinto, który mimo większej pojemności generował o 15 KM mniej (100KM), ale nieco więcej momentu obrotowego (146 Nm). Wszystkie wersje miały napęd na tylną oś.
Zobacz ile kosztuje Ford Escort
Ford RS1600
Escorty w wersjach ze skrótem RS pojawiły się też w kolejnej generacji tego kultowego modelu Forda. W palecie pozostał RS1600 z nieco zmodernizowanym silnikiem 1.6. Dołączył do niego najnowszy Escort RS z silnikiem o pojemności 1.8, czyli RS1800. Była to wersja specjalnie stworzona do homologacji rajdowej, której jednostka Coswortha BDE generowała 115 KM i 163 Nm. Zmodernizowana wersja tego silnikai o oznaczeniu BDG, która trafiała do rajdowych Escortów osiągała nawet 253 KM. Przy masie około 1000 kg Escort stał się jednym z najlepszych rajdowych samochodów tamtych czasów. W sumie wygrał aż 20 rund Rajdowych Mistrzostw Świata a jego drogową wersję chciało mieć wielu miłośników sportów motorowych.
fot. Ford
fot. Ford
W ostatnim okresie produkcji, na niektóre rynki trafiła wersja RS2000 z nieco zmodernizowanym wyglądem. Cechowały je zmieniony przód z dwoma podwójnymi reflektorami i plastikową szeroką atrapą chłodnicy oraz większe tylne lampy.
fot. Ford
W 1970 roku do palety Forda trafił kolejny RS. Tym razem była to wersja Capri RS2600. Na początku powstało ich jedynie 50 sztuk, potrzebnych do procesu homologacji wersji wyścigowej, ale później producent zdecydował się na kontynuowanie produkcji. Capri RS cechowała przede wszystkim niska waga (drzwi, maska i klapa wykonane z włókna szklanego) oraz silnik o pojemności 2600 cm3 i mocy 150 KM i 215 Nm momentu obrotowego. Początkowo nie był on wyposażony we wtrysk paliwa, ale w 1971 roku wprowadzono to rozwiązanie kiedy RS2600 został pokazany na targach w Szwajcarii. Dzięki redukcji masy Capri ważyło jedynie 900 kg i osiągało w zależności od przełożeń skrzyni biegów od 190 do 205 km/h. Setka pojawiała się na liczniku po nieco ponad 8 sekundach. RS2600 wyróżniało się oczywiście sportowym wyposażeniem w postaci hamulców Ferodo, poprawionym sztywniejszym układem zawieszenia Bilstein, felgami oraz brakiem metalowych zderzaków. Capri RS2600 powstawało do 1973 roku i zostało zastąpione ewolucją RS3100.
fot. Ford
Wersja RS3100 bazowała na seryjnym modelu Capri 3000GT i powstała w ilości 249 sztuk (plus 6 wersji przedprodukcyjnych). Z wyglądu oczywiście nie różniła się bardzo od poliftingowych Capri, ale pod maską znalazł się silnik Essex 3000V6, którego pojemności zwiększono 3090 cm3. Jednostka osiągała moc 150 KM i 253 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu Capri osiągał 100 km/h w granicach 8 sekund. W Capri RS3100 nie mogło zabraknąć klasycznych czteroramiennych 13 calowych felg RS o szerokości 6 cali.
Sir Jackie Stewart i Ford Capri RS3100
fot. Ford
Pod koniec 1980 roku do sprzedaży weszła zupełnie nowa generacja Forda Escorta. W palecie modelowej pozostała wersja RS1600, ale do nazwy dodano jeszcze literkę "i". Stało się tak dlatego, że nowy RS był wyposażony w silnik 1.6 ale już z wtryskiem paliwa. Moc silnika nie zmieniła się i pozostała na poziomie 115 KM. RS1600i miał za to 148 Nm momentu obrotowego i 5-biegową skrzynie. Niestety dla sportowych Escortów napęd nie trafiał już na tylne a na przednie koła.
Ford Escort RS1600i
W 1984 roku pojawiła się najmocniejsza wersja Escorta trzeciej generacji - RS Turbo. Pod maskę trafiła jednostka również o pojemności 1.6, ale wspierana przez układ turbodoładowania oparty na sprężarce Garrett. Dzięki temu gorący hot hatch Forda dysponował mocą 134 KM i 180 Nm i rozpędzał się do 201 km/h a pierwszą setkę osiągał po niespełna 9 sekundach. Wersja RS Turbo podobnie jak RS1600i była dostępna zarówno w modelach przed jak i po liftingu.
Zobacz ile kosztuje Ford Escort
fot. Ford
W 1984 roku doszło do prezentacji jednego z najbardziej niecodziennych samochodów w historii marki Ford. Był to model RS200, który w wersji drogowej pojawił się tylko dlatego, że wymagały tego przepisy homologacyjne rajdowej grupy B. W sumie powstało nieco ponad 220 sztuk drogowej wersji RS200. Za projekt nadwozia było odpowiedzialne biuro projektowe Ghia. Całą resztą zajęli się inżynierowie z Ford Motorsport, który umieścili turbodoładowany silnik o pojemności 1.8 litra centralnie. Dla lepszego wyważenia auta, skrzynia biegów znalazła się z przodu. Napęd trafiał oczywiście na wszystkie cztery koła. Moc seryjnej jednostki wynosiła 253 KM (opcjonalnie 304). W wersji rajdowej było to ponad 450 KM. W połączeniu z nadwoziem ważącym 1050 kg była to mieszanka iście piorunująca. RS200 do setki rozpędzał się w niespełna 4 sekundy, a wersje rajdowe jeszcze szybciej.Pod koniec produkcji Ford przygotował jeszcze wersje Evolution z silnikiem o mocy 826 KM, który setkę mógł osiągnąć w dwie sekundy. Niestety po kilku wypadkach również z udziałem RS200 na rajdowych trasach, FIA zakazała dalszego rozwoju i udziału samochodów grupy B w Rajdowych Mistrzostwach Świata i projekt Evolution nie wszedł w życie.
fot. Ford
fot. Ford
Zanim na rynku pojawiła się kolejna generacja Escorta w wersjach RS, Ford przygotował swoje pierwsze auto z przydomkiem RS Cosworth. Chodzi oczywiście o kultową Sierre. Premiera tego auta miała miejsce na targach IAA w Frankfurcie w 1985 roku. Produkcja rozpoczęła się w 1986 roku i trwała przez sześć lat (do 1992). Auto skonstruowane zostało przez Forda na potrzeby udziału w rajdowej Grupie A. Znanej z budowy silników F1 firmie Cosworth z siedzibą w Northhampton powierzono zbudowanie jednostki napędowej o mocy około 180 KM w specyfikacji drogowej i 300 KM w rajdowej. Finalnie cywilny silnik osiągał moc 204 KM. Do przeniesienia napędu posłużyła 5 biegowa skrzynia firmy Borg-Warner z modelu Ford Mustang. Przekładnia sprawiała jednak w trakcie testów kłopoty i musiała zostać zmodyfikowana. Ostatecznie zmieniono ją do tego stopnia, że Borg-Warner musiał stworzyć osobną linię produkcyjną dla skrzyń przeznaczonych dla modelu Sierra RS Cosworth.
fot. Ford
W 1988 roku pojawił się wyglądający mniej monstrualnie czterodrzwiowy sedan. Do napędu użyto turbodoładowanego, dwulitrowego silnika R4 zaprojektowanego przez Coswortha. Początkowo (lata 1986-1989) Ścierka miała napęd przenoszony na tylną oś. Dopiero modele od 1990 roku posiadały napęd na cztery koła.
Ford Sierra RS Cosworth
W 1990 roku na ulice wyjechał nowy Escort czwartej generacji. Fani sportowych emocji za kółkiem musieli poczekać na pierwszego RS-a do 1991 roku kiedy to zadebiutował RS2000 z silnikiem o pojemności dwóch litrów i 16-zaworową głowicą pochodzący z większej Sierry. 150 KM i 190 Nm pozwalało ważącemu 1124 kg Escortowi osiągać 211 km/h. Z zewnątrz RS2000 wyróżniały przeprojektowane zderzaki, spoiler na tylnej klapie i nowe rodzaje felg. Najlepsze dla miłośników Escorta miało jednak dopiero nadejść...
fot. Ford
I nadeszło w 1992 roku kiedy to Ford pokazał Escorta RS Cosworth z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 227 KM i 304 Nm momentu obrotowego i stałym napędem na cztery koła. Escort ten powstał na płycie podłogowej Sierry RS Cosworth i od swoich braci wyróżniał się poszerzonymi błotnikami, bardziej masywnymi zderzakami, dwoma owalnymi wlotami powietrza oraz charakterystycznym wysokim spoilerem na klapie bagażnika. Escort RS, podobnie jak większość aut z tej rodziny powstał w celach homologacyjnych (pierwsze 2500 sztuk). W sumie Ford wyprodukował ich 1996 roku 7145 sztuk. Auto ważyło w zależności od wersji wyposażenia od 1275 do 1320 kg i od 0 do 100 km/h przyspieszało w niecałe 7 sekund. Prędkość maksymalna wynosiła 220 km/h.
fot. Ford
fot. Ford
Sześć lat po tym jak zakończono produkcję Escorta RS Coswroth Ford postanowił wypuścić niejako jego następcę. Mowa oczywiście o Focusie RS pierwszej generacji. Auto było nawiązaniem do rajdowych Focusów WRC, które od 1999 roku walczyły na rajdowych trasach. RS był dostępny tylko i wyłącznie w niebieskim kolorze "imperial blue" w komplecie z grafitowymi felgami OZ Racing w rozmiarze 18 cali. Od swojego poprzednika najbardziej odróżniał go układ napędowy. Był zupełnie inny niż w Escorcie RS Cosworth bo moc pięciocylindrowej jednostki o pojemności 2-litrów była przenoszona tylko na przednie koła. 215 KM i 310 Nm momentu trafiało na asfalt za pomocą 5-biegowej skrzyni biegów wspomaganej "szperą" marki Quaife. Focus prowadził się jednak bardzo dobrze, także dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu i hamulcom Brembo. Wewnątrz Focusa RS znalazły się sportowe fotele Sparco i niebiesko czarna tapicerka. W sumie wyprodukowano 4501 sztuk pierwszego Focusa z logo RS.
fot. Ford
fot. Ford
2009 roku przyniósł jednego z najlepszych drogowych sportowych Fordów w historii, czyli Focusa RS drugiej generacji. Auto było wyposażone w 2.5-litrowy, pięciocylindrowy silnik turbo o mocy 305 KM i 440 Nm momentu obrotowego. Początkowo wydawało się niemożliwe, żeby RS był w stanie przenieść tą moc na asfalt, ponieważ podobnie jak u poprzednika napęd trafiał na przednie koła. Okazało się jednak, że inżynierowie Forda poradzili sobie z tym problemem i Focus RS prowadził się fantastycznie. Dodatkowo RS przy zmianie przełożeń w 6-biegowej skrzyni wydobywał z siebie dźwięki niczym Focus WRC. Auto było dostępne w trzech kolorach - zielonym, granatowym i białym. Na osie trafiły 19-calowe felgi a całe nadwozie zostało poszerzone o 4 cm i wyposażone w większe wloty powietrza, dyfuzor i spoiler. Najmocniejsze seryjnie produkowane przednionapędowe auto w 2009 roku przyspieszało do 100 km/h w 5,9 sekundy i maksymalnie osiągał 263 km/h.
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
W historii Forda pojawiły się także dwa wyjątkowe auta, które przy nazwie RS otrzymały liczbę 500. Sierra Cosworth RS 500 umieszczenie tej liczy w nazwie zawdzięcza ilości wyprodukowanych egzemplarzy. Na tle i tak inżyniersko fantastycznej jak na lata 80-te Sierry Cosworth, RS 500 wyróżniała się nowym silnikiem YBB, który w wyścigach znosił bez problemu moc rzędu 550 KM. W kwalifikacjach sięgała ona podobno nawet 700 KM. Drogowe wersje można było odróżnić po niewielkich detalach w nadwoziu i dodatkowym emblemacie na tylnej klapie. Mimo upływu 25 lat pamięć o RS500, szczególnie w Anglii, jego ojczyźnie, jest wciąż żywa. Ze względu na niewielką liczbę wyprodukowanych aut, które dzięki sukcesom na torach szybko zyskały status kultowych.
fot. Ford
Kilka lat temu nazwa RS 500 ponownie powróciła do palety Forda. Producent z niebieskim owalem na masce postanowił wskrzesić legendę nazywając RS 500 najbardziej radykalną wersję Focusa. "500" w tym przypadku, także oznacza ilość wyprodukowanych sztuk. Sprzedały się w 12 godzin. Focus RS 500 bazuje oczywiście na seryjnym "RS-sie", ale wyróżnia się zwiększoną do 350 KM mocą, czarnym matowym lakierem oraz kilkoma detalami.
fot. Ford