Ford - Historia - Modele

Ford - Historia - Modele

Ford Model T - pierwszy samochód produkowany na taśmie

Ford zapoczątkował motoryzację jaką znamy obecnie. Henry Ford wymyślił linię montażową, co pozwoliło produkować samochody na masową skalę.

Ford założył swoją firmę w 1903 r. w Detroit w Stanach Zjednoczonych. Już w 1908 r. z taśmy zjechał pierwszy model koncernu - Ford Model T. Można go było zamówić w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że był to czarny. Taśma produkcyjna pozwoliła z czasem coraz bardziej zmniejszać koszty produkcji. Samochód w końcu stał się dostępny nie tylko dla bogatych. Na Forda mogli sobie pozwolić nawet ludzie średnio zarabiający.

Ford Model T był hitem. Do zakończenia produkcji w 1928 r. z taśmy zjechało 15 mln samochodów. Kolejne 4,3 mln Ford sprzedał produkując w latach 1927-31 następcę Motelu T, czyli Model A.

Ford zdobywa rynek Amerykański

Podczas II wojny światowej Ford zarabiał na produkcji swojego odpowiednika Jeepa Willysa, modelu GPW. Po wojnie do produkcji trafiły zmodyfikowane przedwojenne konstrukcje.

Ford Custom , zupełnie nowy samochód osobowy został zaprezentowany dopiero w 1950 r. Ciekawą konstrukcją było też pierwsze kompaktowe auto Forda, które ujrzało światło dzienne w 1960 r. Był to Ford Falcon. Oprócz tego popularność zyskał Ford Mustang z 1964 r., wówczas tani sportowy samochód, który obecnie jest pożądanym klasykiem.

Fordy sprzedawały się tak dobrze w tamtym okresie, że firma musiała przyhamować produkcję. Ford zbliżał się do 60 proc. udziału w rynku, a był to niebezpieczny poziom. Gdyby go przekroczył musiałby się liczyć z ogromnymi karami nałożonymi przez urząd antymonopolowy. W efekcie klienci musieli czekać na swojego Forda nawet po 3 miesiące.

Obecnie najpopularniejszym samochodem w Stanach Zjednoczonych jest Ford serii F. Tego dostawczego pick-upa, produkowanego od 1948 r. można zobaczyć prawie na każdej ulicy. Do 2010 r. Ford sprzedał ok. 33,9 mln egzemplarzy modelu F.

Ford na rynku światowym

Pierwszą fabrykę w Europie Ford zbudował w 1911 r. w Manchaster w Anglii i podobnie jak w Stanach Zjednoczonych produkował w niej model T. Później były to już konstrukcje brytyjskie.

Następnie Ford otworzył fabryki w Niemczech, przez pewien czas zarządzał też zakładami we Francji. Filie niemieckie i angielskie zacieśniały współpracę, co sprawiło, że Ford produkował praktycznie te same modele na oba rynki. Oddziały w Wielkiej Brytanii straciły na znaczeniu i to Niemcy są dzisiaj głównym punktem, gdzie Ford ma europejskie biura konstrukcyjne.

Ford Escort, Sierra i Scorpio - nowe kierunki rozwoju giganta

Najnowsza historia Forda to postawienie na hatchbacki. W latach 80’ debiutował w tej wersji Ford Escort , Sierra czy Scorpio. W tym czasie Ford ucierpiał trochę przez kłopoty jakościowe. Reputację pozwolił odzyskać mu dopiero Ford Focus, który wyróżniał się stylistyką i jakością wykonania. Wersją sportową Focusa Ford udowodnił, że da się zrobić przednionapędowy samochód, który radzi sobie z mocą większą niż 200 koni mechanicznych.

Warto przypomnieć też Forda GT. W latach 60’ Ford chciał pokazać światu, że da się wygrać w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z niepokonanym Ferrari. Powstał wówczas Ford GT40 (samochód miał wysokość 40 cali, stąd nazwa), który po konstrukcyjnym dopieszczeniu wygrał wspomniany wyścig 4 razy z rzędu.

Ford w wersji luksusowej

Ford ma też swoją markę luksusową. Są to sprzedawane w Ameryce samochody pod szyldem Lincoln. Na przełomie lat Ford miał udziały w takich markach jak Jaguar, Aston Martin, Land Rover czy Volvo.

Przeglądaj modele:

Ford C-max
Ford Edge
Ford F-150
Ford Fiesta
Ford Focus
Ford Focus RS
Ford Fusion
Ford GT
Ford Ka
Ford Kuga
Ford Mondeo
Ford Mustang
Ford Ranger
Ford S-Max
Ford Transit

samochody sportowe samochody miejskie

ford