Jeździsz rowerem czy samochodem po Warszawie? Odczujesz nowe przepisy o zielonym standardzie w stolicy

Władze Warszawy chwalą się, że stolica jest pierwszym miastem Polski, w których przyjęto rozwiązanie nowego zielonego standardu. Regulacje obejmą także zmotoryzowanych czy korzystających z rowerów oraz miejskiej komunikacji. Oto co się zmieni.

Program "Warszawski Standard Zielonego Budynku" wchodzi w życie. W drodze zarządzenia Prezydenta Rafała Trzaskowskiego wprowadzono zbiór wytycznych, które opracowano dla budynków miejskich. Pomysłodawcy zapowiadają obiekty bardziej przyjazne dla środowiska i tańsze w utrzymaniu. Dla budowniczych oznacza to, że już na etapie projektowania powinny uwzględnić wszystkie wytyczne, jakie przewidziano dla tzw. zielonego budownictwa.

Zobacz wideo Warszawa zalana. Rekordowa ulewa sparaliżowała miasto [20.08.2024]

Zielony standard oznacza także ciekawe perspektywy dla kierowców, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej czy osób korzystających z pojazdów w ramach carsharingu. Na liście wytycznych uwzględniono bowiem pomysły w ramach tzw. zrównoważonej mobilności. Co to oznacza? Przede wszystkim ułatwienia dla tych, którzy chętnie korzystają z samochodów elektrycznych.

Elektrykiem łatwiej

Łatwiej będzie o naładowanie samochodu w nowych miejskich obiektach. Wymagane minimum to co najmniej jeden punkt ładowania na każde pięć miejsc parkingowych dla samochodów (budynki niemieszkalne o innej funkcji niż biurowa) oraz ładowarka na dwa miejsca w przypadku budynków biurowych. A to nie wszystko. Obowiązkowe będzie okablowanie wyprowadzone do każdego miejsca parkingowego (lub infrastruktura kanałowa dla przyszłej instalacji), by w przyszłości łatwiej dodawać kolejne punkty ładowania nie tylko dla samochodów, ale i rowerów z elektrycznym wspomaganiem.

Nie zapomniano o rowerzystach. Stąd w budynkach mieszkalnych należy oczekiwać dwóch miejsc dla rowerów na każdy lokal mieszkalny, z których co najmniej jedno powinno być przygotowane na rowery cargo. W pozostałych obiektach wspomina się o liczbie miejsc stanowiących min. 15 proc. całkowitej liczby użytkowników budynku. Do tego jeszcze szatnie z szafkami na ubrania, natryski lub stacja obsługi rowerów.

Carsharing mile widziany. Pobliskie przystanki także

O miejsce do parkowania nie będą się musieli martwić miłośnicy pojazdów dostępnych w ramach carsharingu. Wedle nowych przepisów obowiązkowe będzie przynajmniej jedno miejsce parkingowe na samochód z wypożyczalni. To wszystko? Nie.

Jeśli w projekcie obiektu przewidziano parkingi naziemne, to wówczas wykonawca powinien zadbać o zadaszenie miejsc zewnętrznych dla samochodów i rowerów. Dopuszcza się zadaszenie zielone lub wzbogacone o instalację fotowoltaiczną.

Pozostaje jeszcze wspomnieć o korzystających z komunikacji miejskiej. Mile widziane są pobliskie przystanki komunikacji zbiorowej. W praktyce to nie więcej niż 5 min. spaceru do przystanku autobusowego czy tramwajowego. W przypadku stacji metra czy kolei podróżni powinni mieć przystanek w odległości nie większej niż 833 m (ok. 10 min. spaceru).

Z nowymi przepisami można zapoznać się na stronie warszawskiego urzędu miasta. Dokument wraz ze wzorami kart oceny projektów inwestycyjnych liczy ponad 40 stron.

Więcej o: