Więcej na temat ruchu drogowego i znaczenia przepisów piszemy również w serwisie Gazeta.pl.
W XXI wieku sprawny przebieg ruchu i bezkolizyjność stały się dwoma kluczowymi pojęciami z punktu widzenia jazdy w mieście. I obydwa cele są osiągane m.in. poprzez określenie kierunku ruchu dla poszczególnych pasów ruchu. I choć przepisy w tym zakresie są raczej jasne, nie zawsze ich zakres dokładnie znają kierowcy. Dziś omówimy zatem przypadek pasów do skrętu i zawracania. Kiedy można, a kiedy nie?
Pas ruchu do skrętu zawsze pełni dokładnie tą samą rolę. Jak można przeczytać w par. 87 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, wskazuje że "jazda z pasa ruchu, na którym strzałki są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką". Co to oznacza w praktyce?
Kiedy po pojawieniu się strzałki do skrętu w lewo prowadzący nie będzie mógł zawrócić? Tak stanie się w kilku przypadkach:
Warto pamiętać o tym, że manewr zawracania można wykonać nie tylko na skrzyżowaniu. Już na kursie kierowcy uczą się tzw. zawracania na trzy. W tym przypadku również obowiązują jednak pewne ograniczenia. Kierujący nie ma możliwości zawrócić chociażby w sytuacji, w której pasy ruchu w przeciwnych kierunkach oddziela linia podwójna ciągła, ewentualnie porusza się drogą jednokierunkową. Poza tym zakaz zawracania obowiązuje w tunelu, na moście, na wiadukcie, na autostradzie, na drodze ekspresowej czy na przejściu dla pieszych.