Gallardo zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 roku to jeden z największych hitów sprzedażowych włoskiej marki. Było też pierwszym seryjnie produkowanym modelem Lamborghini napędzanym silnikiem V10. Ten jakże ważny dla producenta z Sant’Agata Bolognese pojazd obchodzi właśnie swoje 20 urodziny! Więcej artykułów poświęconych legendom motoryzacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Za praprzodka Gallardo można uznać prototypowe L140, które rozwijano już od 1987 roku. Celem było stworzenie kompaktowego modelu, zachowującego jednak charakter maszyn z logiem szarżującego byka. Na przestrzeni lat powstało kilka prototypów wyposażonych najpierw w silnik V8, a następnie jednostkę V10. Warto wspomnieć tutaj o koncepcyjnym modelu Cala, który zaprezentowano 1995 roku podczas Genewskiego salonu samochodowego. Sylwetka pojazdu oraz niektóre jego elementy m.in. wydłużone przednie reflektory, zdradzały, w którą stronę pójdą projektanci "baby Lambo".
Przełom nastąpił w 1998 roku. Wtedy to Lamborghini przeszło w ręce Audi, co pozwoliło na nowo opracować strategię rozwoju marki. Jedną z pierwszych decyzji było rozpoczęcie od nowa prac nad kompaktowym modelem. Pozostano jednak przy początkowej koncepcji — zachowano ogólne wymiary, a także pomysł na wykorzystanie 10-cylindrowego silnika. Projektowanie samochodu rozpoczęło się w 2000 roku na podstawie początkowej propozycji pracowni Italdesign-Giugiaro, a następnie zostało zoptymalizowane i dokończone przez nowo utworzoną jednostkę Lamborghini Centro Stile, na której czele stanął Luc Donckerwolke.
Finalnie pojazd zaprezentowano w 2003 roku podczas salonu w Genewie, nadając mu nazwę Gallardo, pochodzącą od jednej z ras byków wykorzystywanych w korridach. Za napęd odpowiadał 5-litrowy silnik V10 DOHC, dostarczający moc 500 KM. Zamiast klasycznego 72-stopniowego kąta rozwarcia cylindrów, wybrano kąt 90 stopni. Pomogło to ograniczyć wysokość jednostki, a przez to zyskać niżej położoną pokrywę komory silnika i lepszą widoczność z tyłu, a także obniżyć środek ciężkości i tym samym poprawić dynamikę. Za przekazanie napędu odpowiadała 6-biegowa skrzynia manualna wyposażona w najnowszej generacji synchronizatory o podwójnym i potrójnym stożku. W wersjach z napędem na wszystkie koła wykorzystano wypróbowany system VT.
Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku, Lamborghini zaprezentowało wersję cabrio - Gallardo Spyder. Odznaczała się m.in. mocniejszym silnikiem rozwijającym moc 520 KM, która przekazywana była za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej na wszystkie koła. Wspominane nowości zostały również wprowadzone w wersji coupé, rozpoczynając od roku modelowego 2006.
W 2007 roku, kiedy produkcja przekroczyła już rekordowe 5000 egzemplarzy, w Genewie zaprezentowano model Gallardo Superleggera. Samochód, dzięki zwiększeniu mocy o 10 KM i redukcji wagi o 100 kg, był jeszcze bardziej dynamiczny, osiągając stosunek wagi do mocy wynoszący zaledwie 2,5 kg/KM. Superleggera w standardzie została wyposażona w automatyczną skrzynię biegów i była dostępna w czterech specjalnych kolorach - Midas Yellow, Borealis Orange, Telesto Gray i Noctis Black. Model zyskał również wiele elementów wykonanych z włókna węglowego.
Na przestrzeni lat Gallardo ewoluowało — zyskiwało coraz mocniejsze silniki, traciło na wadze, a także zyskiwało na wyrazistości dzięki licznym wizualnym poprawkom i liftingom. Ostatnie Lamborghini Gallardo opuściło taśmę produkcyjną w historycznej fabryce Sant'Agata Bolognese 25 listopada 2013 roku – był to Gallardo LP 570-4 Spyder Performante w kolorze Rosso Mars. Przez ponad 10 lat produkcji wyprodukowano 14 022 egzemplarzy, które sprzedawane były w 45 krajach.