Lamborghini Revuelto wzbudza ciary. Ma V12, trzy silniki elektryczne i potężną moc

Włosi oficjalnie przedstawili rewolucyjne Lamborghini Revuelto. Sportowe auto jest następcą modelu Aventador, wygląda oszałamiająco, zadziwia osiągami i zgodnie z tradycją marki z Sant'Agata Bolognese, otrzymało nazwę po jednym z hiszpańskich byków.

Nowy model stanowiący kolejny etap ewolucji sportowych pojazdów, został zaprezentowany w 60. rocznicę powstania marki Automobili Lamborghini. Revuelto to pierwszy supersportowy pojazd z bykiem w logo, który w związku z koniecznością redukcji emisji spalin, jest hybrydą plug-in z benzynową jednostkę V12 zamontowaną centralnie. Za napęd odpowiada 12-cylindrowy silnik wolnossący o pojemności 6.5 l, który jest wspomagany trzema jednostkami elektrycznymi.

Jeden silnik elektryczny o mocy 150 KM jest zintegrowany z nową dwusprzęgłową, ośmiobiegową skrzynią biegów umieszczoną poprzecznie za silnikiem. W tunelu transmisyjnym znajduje się dodatkowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 3,8 kWh, który zasila silniki elektryczne, zwiększające moc przy niskich prędkościach obrotach, a także umożliwiające jazdę w trybie zeroemisyjnym, redukując przy tym całkowitą emisję CO2 o 30 proc. w porównaniu z Aventadorem Ultimae. Kolejne dwie jednostki elektryczne są zamontowane z przodu i napędzają samochód (również na biegu wstecznym). Dzięki temu auto może poruszać się z napędem na cztery koła w trybie zeroemisyjnym.

Lamborghini Urus po tuningu Carlex Design Odważny tuning Lamborghini wykonany przez polską firmę

Jednostka V12 generuje moc 825 KM przy 9250 obr./min. Moc całego układu napędowego Lamborghini Revuelto wynosi 1015 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 2,5 sekundy, a osiągnięcie 200 km/h zajmuje mniej niż 7 sekund. Prędkość maksymalna to aż 350 km/h. Te oszałamiające wartości uzyskano dzięki wprowadzeniu elektrycznego wektorowania momentu obrotowego oraz napędu na cztery koła dostępnego również w trybie w pełni elektrycznym.

 

Lamborghini podłączane do gniazdka

Gdy poziom energii spadnie do zera, akumulator trakcyjny o pojemności 3,8 kWh można naładować zarówno zwykłym prądem z domowego gniazdka, jak i prądem stałym o mocy do 7 kW. Pełne ładowanie trwa 30 minut. W hybrydowym Lamborghini można również uzupełniać energię za pośrednictwem hamowania rekuperacyjnego lub bezpośrednio z silnika V12 (w czasie 6 minut).

Wraz z innowacyjnym układem napędowym debiutują trzy nowe, dedykowane tryby jazdy, m.in.: Recharge, Hybrid i Performance, które można łączyć z trybami Citta (City), Strada, Sport i Corsa, wybieranymi za pomocą dwóch tarcz umieszczonych na kierownicy. W sumie Revuelto wyposażono w 13 dynamicznych ustawień, które podkreślają różne osobowości i potencjał modelu.

Lamborghini RevueltoLamborghini Revuelto Fot. Lamborghini

Dużo włókna węglowego

Włókno węglowe jest głównym elementem konstrukcyjnym Lamborghini Revuelto, stosowanym nie tylko w kadłubie i ramie, ale także we wszystkich elementach nadwozia, z wyjątkiem drzwi i zderzaków. Szerokie zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów w połączeniu z potężną mocą silnika przyczyniło się do osiągnięcia najlepszego stosunku masy do mocy w historii marki Lamborghini – 1,75 kg/CV.

Oprócz nadwozia typu monocoque wykonanego w całości z multitechnologicznego włókna węglowego, posiada przednią konstrukcję z kutych kompozytów i specjalnego materiału wykonanego z krótkich włókien węglowych nasączonych żywicą. Technologia ta została opatentowana i wykorzystana przez Lamborghini już w 2008 roku. Revuelto jest też pierwszym supersportowym samochodem wyposażonym w konstrukcję przednią wykonaną w 100 proc. z włókna węglowego. Dzięki temu jest o 10 proc. lżejszy niż podwozie Aventadora, a przednia rama jest o 20 proc. lżejsza niż jego aluminiowy poprzednik. Sztywność skrętna również została poprawiona do wartości 40 000 Nm/°, co oznacza wzrost o 25 proc. w porównaniu z Aventadorem.

Za sprawą Revuelto przenosimy doświadczenie prowadzenia Lamborghini na wyższy poziom. Model ten robi znaczący krok naprzód w zakresie reaktywności i responsywności, aby zapewnić najbardziej emocjonującą i naturalną jazdę w każdym środowisku. Revuelto to samochód o najwyższych osiągach, który jednocześnie zapewnia wyjątkowe emocje z jazdy

– powiedział Rouven Mohr, dyrektor techniczny Lamborghini.

Design jest spójny z nowym językiem stylistycznym marki Lamborghini, ale również nawiązuje do wcześniejszych modeli. W wyglądzie sylwetki wyjątkowy i rozpoznawalny jest kształt klina, tak samo jak charakterystyczna sygnatura świetlna w kształcie litery Y.

Jednym z kluczowych elementów nadwozia jest nowe aktywne, tylne skrzydło. Za aerodynamikę odpowiada także dyfuzor, odprowadzając strumień powietrza z podwozia. Pionierskie rozwiązania umożliwiły Revuelto zwiększenie obciążenia aerodynamicznego z przodu o 33 proc. i 74 proc. z tyłu (w porównaniu do modelu Aventador Ultimae). Na felgi naciągnięto opony Bridgestone Potenza Sport, które dostępne jest w wersji: 265/35 ZRF20 na przednią oś i 345/30 ZRF21 na oś tylną, a także w rozmiarach: 265/30 ZRF21 z przodu i 355/25 ZRF22 z tyłu.

Lamborghini RevueltoLamborghini Revuelto Fot. Hybrydowe Lamborghini RevueltoLamborghini

Nowy infotainment i systemy wsparcia kierowcy

Revuelto wyposażono także nowy system interfejsu, składający się z trzech wyświetlaczy: zestawu wskaźników o przekątnej 12,3", wyświetlacza centralnego o przekątnej 8,4" oraz dodatkowo wyświetlacza o przekątnej 9,1". W samochodzie zainmplementowano też zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy i całkowicie przeprojektowany układ nawigacji. W rozbudowanym pakiecie elektronicznych asystentów jazdy znajduje się m.in. Amazon Alexa, która umożliwia dostęp do funkcji sterowania pojazdem, takich jak klimatyzacja, nawigacja i multimedia za pomocą poleceń głosowych. Korzystając z aplikacji mobilnej Lamborghini Unica, właściciel może na bieżąco monitorować stan samochodu, w tym poziom paliwa i naładowania akumulatora, zasięg elektryczny i jego dokładną pozycję po zaparkowaniu. Aplikacja Unica pozwala również na szereg zdalnych operacji, takich jak blokowanie i otwieranie drzwi, włączenie klaksonu czy włączenie świateł samochodu.

Lamborghini Huracan Sterrato Lamborghini Huracan Sterrato bez kamuflażu. Wygląda jak supersamochód dla rolników

Lamborghini Revuelto także po raz pierwszy prezentuje kompletny system ADAS (Advanced Driver Assistance System), który obejmuje zaawansowane funkcje poprawiające bezpieczeństwo i codzienną jazdę, dzięki rozbudowanemu systemowi kamer, radarów i czujników. Pakiet zawiera Active Lane Departure Warning (ALDW), który monitoruje pas ruchu i koryguje tor jazdy, jeśli kierowca nieumyślnie przekroczy linię. Z kolei system (LCW) monitoruje martwe punkty pojazdu i ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem podczas zmiany pasa ruchu. Adaptacyjny tempomat (ACC) reguluje prędkość samochodu i odległość od poprzedzającego pojazdu, autonomicznie przyspieszając lub hamując. W celu łatwiejszego i bezpieczniejszego manewrowania, Revuelto wyposażono w system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), zaś w trakcie cofania system ostrzega kierowcę o przeszkodach znajdujących się za autem, a w razie nieuchronnej kolizji wyhamuje pojazd.

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka związana z nazwą samochodu - revuelto z języka hiszpańskiego to jajecznica.

W materiale wykorzystano zdjęcia producenta

Więcej wiadomości na temat motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Więcej o: