Tajemnica czarnych kropek na lusterkach rozwikłana. Nawet nie wiesz, ile razy ci pomogły

Posłuchaj artykułu (ładuję...)
Na lusterku bocznym w twoim aucie są czarne paski i kropki? To intencjonalny zamysł producenta. Rozwiązanie to poprawia bowiem bezpieczeństwo jazdy.

Pionowe czarne kreski (najczęściej przerywane), które są wyrysowane na lusterkach zewnętrznych samochodu, zwykle znajdują się w odległości mniej więcej jednej trzeciej długości od zewnętrznej krawędzi lusterka. Mają konkretne zadanie. Oddzielają powierzchnię asferyczną od sferycznej. Choć wcale nie musimy sobie zdawać z tego sprawę, to dla kierowców to niesamowicie ważne. Zwiększają nasze bezpieczeństwo. Więcej ciekawostek ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo 48-latka potrącona przez samochód w Łukowie. Jechała rowerem po przejściu dla pieszych

Czarne kreski na lusterkach? Tak, ale tylko na asferycznych

Tak zwany asystent martwego pola to elektroniczny system monitorowania obszaru, którego kierowca nie widzi w lusterku. Montowany jest w wielu nowych samochodach. Kiedy jakiś pojazd znajduje się we wspomnianym martwym polu, system informuje o tym kierowcę i utrudnia lub uniemożliwia zmianę pasa na ten zajmowany przez inne auto.

To dość skomplikowany system często wymagający dopłaty. W nowych samochodach pojawia się jednak coraz częściej, także w tych z niższych segmentów. Często oznaczany jest poniższym symbolem. Niektórzy producenci umieszczają lampkę na łączeniu lusterka z nadwoziem.

Citroen C4 Picasso i Grand Picasso FL
Citroen C4 Picasso i Grand Picasso FL fot. Citroen

Producenci lusterek znaleźli prostszy sposób, by problem martwego pola zażegnać (a przynajmniej ograniczyć). Rozwiązaniem są lusterka asferyczne. W nowych samochodach są standardem (choć nie we wszystkich). W autach kilku- czy kilkunastoletnich natkniemy się na nie znacznie rzadziej.

Czarne paski na lusterkach - czemu służą

Lusterka tego typu posiadają dwie różnie odbijające światło strefy, które przedzielone są pionową czarną linią (najczęściej przerywaną). Wewnętrzna, większa część to powierzchnia sferyczna, która nie zniekształca obrazu i pokazuje kierowcy, co znajduje się za samochodem. Mniejsza część asferyczna delikatnie zakrzywia obraz. Wszystko po to, by lusterko "obserwowało" szerszy kąt. Dzięki temu kierowca widzi auta, które znajdują się w martwym polu zwykłych lusterek.

Czasem w starszych samochodach na lusterkach można dostrzec dodatkowe niewielkie okrągłe lusterka szerokokątne, doklejone przez kierowcę. To właśnie powierzchnia asferyczna. Podobną funkcję pełnią dodatkowe, mniejsze lusterka montowane w samochodach należących do szkół jazdy.

Więcej o:

Komentarze (7)

Tajemnica czarnych kropek na lusterkach rozwikłana. Nawet nie wiesz, ile razy ci pomogły

Gosc: Yor
3 lata temu
Darek Nowak jesteś najlepszy
Gosc: Tomek
3 lata temu
Co z ukrytą funkcją hamulca, szmatławce ?
Gosc: Anka
3 lata temu
A co z tajemniczym przełącznikiem przy lusterku?
Gosc: gosc
3 lata temu
Teraz poproszę o rozwikłanie zagadki tajemniczej czerwonej linki w bagażniku...
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).