Salon Samochodowy w Genewie został odwołany. W związku z koronawirusem rząd Szwajcarii wydał zakaz organizowania imprez masowych. Organizatorzy nie mieli więc wyjścia i musieli anulować najważniejsze targi branży motoryzacyjnej w Europie. Oficjalną informację podano dopiero w piątek 28 lutego, a już na poniedziałek 2 marca zaplanowano start imprezy. Producenci nie mieli więc wyjścia, a prezentacje nowych modeli przeniosły się do internetu.
Wszystkie "premiery z Genewy" znajdziecie w tym miejscu. Dzisiaj przyjrzymy się tym najważniejszym i najciekawszym.
Tradycyjnie pierwszy dzień Genewy to uroczyste ogłoszenie zwycięzcy w europejskim plebiscycie Car of the Year. To najbardziej prestiżowa motoryzacyjna nagroda na Starym Kontynencie. Wybór jurorów wyraźnie podzielił opinię publiczną, co widać było także w komentarzach pod naszym tekstem. 60 dziennikarzy z 23 różnych krajów na Samochód Roku wybrało małego Peugeota 208. Oto oficjalne wyniki:
Dzień później miały rozpocząć się właściwe targi. Na wtorek i środę zaplanowano dni prasowe, gdzie producenci chcieli pokazywać nowe modele, a dziennikarze mieliby chwilę na zrobienie zdjęć oraz zapoznanie się z nowościami. W czwartek salon miał się otworzyć dla wszystkich. Koronawirus pokrzyżował jednak plany, a producenci zamiast wystawiać się na genewskich halach, zasypali nas informacjami, zdjęciami i filmami w internecie.
O jakich samochodach na pewno warto wspomnieć? Przy każdym samochodzie zamieszczamy link do obszerniejszego artykułu o nim.
Każde targi to też okazja dla producentów na pochwalenie się najlepszym, co mają. I nie mamy tu na myśli futurystycznych, naszpikowanych technologią z kosmosu konceptów, a produkcyjne samochody z najwyższej półki. W Genewie, Paryżu czy Frankfurcie są stoiska, przy których każdy fan motoryzacji zatrzyma się na dłuższą chwilę. Często to jedyna okazja, żeby zobaczyć limitowanego do zaledwie 12 sztuk Bentleya czy "rodzinne auto" ze Szwecji o mocy 1700 KM.
Czym chcieli zaskoczyć nas producenci w Genewie? Tutaj również wybraliśmy kilka najciekawszych aut, a klikając w nazwę każdego z nich zostaniecie przekierowani na materiał o nim.
Jesteśmy ciekawi, jaka jest przyszłość tak dużych imprez motoryzacyjnych. Już od dłuższego mówi się o ich kryzysie, a przy każdych kolejnych targach liczba nieobecnych marek się wydłuża. Całkiem możliwe, że odwołanie Genewy może być impulsem dla następnych producentów do rezygnacji z wystawiania się na targowych halach. Prezentacje przeniosły się w końcu do internetu. Księgowym może wyjść w tabelkach, że to znacznie bardziej opłacalna forma prezentacji nowego modelu niż kosztowne targi. Nawet tak prestiżowe jak Genewa.