Nowa droga na południu Polski. Uwolni miasto znane z produkcji słynnych autobusów

Posłuchaj artykułu (ładuję...)
Łatwiej i sprawniej dojedziesz nie tylko w góry, ale także do kluczowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jedno z większych miast Podkarpacia doczeka się drugiego etapu tak wyczekiwanej obwodnicy. Oto ostatni krok do wydłużenia nowej trasy.

Zaczęło się od tak wyczekiwanej obwodnicy, dzięki której ruch tranzytowy od strony Krosna przekierowano w Sanoku na drogi krajowe DK28 i DK84 w stronę przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. To był pierwszy etap, który zrealizowano w styczniu 2020 r. Pora na drugą część obwodnicy miasta, by poprawić drogowe połączenie z Przemyślem i przejściami granicznymi w Korczowej i Medyce (kluczowe połączenie państw Unii Europejskiej z Ukrainą).

Zobacz wideo Odnowiona Mazda CX-60. Tak robi się SUV-a w 2025 r.

Przyszła trasa to zaledwie 3 km bardzo potrzebnego połączenia (2 km nowej drogi i rozbudowa istniejącego odcinka o długości 1 km). To będzie droga jednojezdniowa klasy G (droga główna) i GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu. Na długości 1,8 km przewidziano ekrany akustyczne, by osłonić pobliskie zabudowania. Powstanie m.in. pięć mostów, ronda (na połączeniu z DK834 i DK28) oraz dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu. Jednym z największych wyzwań będzie przeprawa nad linią kolejową i rzeką San (łączna długość obiektu to 290 m).

Obwodnica Sanoka. Drugi etap
Obwodnica Sanoka. Drugi etap GDDKiA

Budowa obwodnicy w 39 miesięcy

Drogowcy pochwali się, że wykonano ostatni krok do przedłużenia obwodnicy Sanoka. Do wojewody trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla drugiego odcinka wyczekiwanej trasy. Gdy powstanie uda się wreszcie poprowadzić ruch dalej od zwartej zabudowy mieszkaniowej Sanoka i jednopoziomowych skrzyżowań. Odetchną nie tylko mieszkańcy (mniejszy ruch i korki), ale także i kierowcy podróżujący tranzytem (zaoszczędzą sporo czasu i paliwa omijając miasto).

Znany jest już wykonawca. W maju 2024 r. GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex. Firma ma 39 miesięcy na realizację kontraktu o wartości ponad 152 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to sierpień 2027 r. (o ile nie nastąpi opóźnienie w procesie decyzyjnym albo po rozpoczęciu prac).

Więcej o: