Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 o łącznej długości 49 km. W praktyce oznacza to, że drogowcy będą mogli bez przeszkód rozpocząć pierwsze prace. Oczywiście, zanim to nastąpi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi jeszcze rozstrzygnąć ogłoszone w grudniu przetargi na wybór wykonawców inwestycji. Podpisanie umów nie nastąpi jednak tak szybko, jakby się można było tego spodziewać - planowane jest ono na czwarty kwartał tego roku. Co wiemy o nowej ekspresówce?
Nowa ekspresówka odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na duży ruch, na istniejącej trasie tworzą się korki. Mający powstać fragment S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie także dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z miejscowości do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.
49-kilometrowy fragment S6 został podzielony na trzy fragmenty realizacyjne. Są to:
Zwłaszcza ostatni z wymienionych odcinków wzbudza szczególne emocje. To właśnie w jego ciągu powstanie tunel pod Odrą o długości 5 km, a więc najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
Tunel na Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie dwururowym obiektem, który wydrążony zostanie maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
Zgodnie z planami GDDKiA, dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego w ich przypadku zakończenie prac wyznaczono na 2028 roku. Odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą ze względu na poziom skomplikowania będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji. Kierowcy skorzystają z niego dopiero w 2032 roku.