Wszyscy wiemy, że reklama jest dźwignią handlu. Samochody są dosyć częstymi obiektami telewizyjnych spotów, nie inaczej było z Polonezem. Jak na tamte czasy reklamy zostały zrealizowane z rozmachem, ale z dzisiejszego punktu widzenia wywołują uśmiech na twarzy, w tym cena samochodu przed denominacją - 1,4 mln zł miesięcznie :)
Chcesz kupić Poloneza? Sprawdź ogłoszenia
W reklamie z 1994 roku wykorzystano specjalną wersję Poloneza Caro z pakietem stylistycznym Orciari.
Na koniec reklama Poloneza Atu z nowym układem hamulcowym. Testerzy nie mogą się mylić :)
AEZ Portofino 8x17 5x112 ET35 | Dotz Hanzo 8x17 5x112 ET35 | AEZ Phoenix 8x17 5x112 ET45 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
To popularne określenie Polonezów z pierwszych lat produkcji. Wszystko zaczęło się od popularnego polskiego serialu kryminalnego "07 zgłoś się" z porucznikiem MO Sławomir Borewiczem. Główny bohater (grał go Bronisław Cieślak) jeździł właśnie białym Polonezem.
Fot. Pitak, Wikimedia Commons
Polski FSO Polonez wiele lat temu był bohaterem słynnego programu Top Gear. Niestety komunistyczny samochód nie ujął Jeremiego Clarksona. Wyjący tylny most, niedoróbki jakościowe i tragiczne prowadzenie tak zniesmaczyły brytyjskiego dziennikarza, że postanowił Poloneza... zniszczyć!
FSO Polonez zakwalifikował się do grupy najgorszych samochodów na świecie według Top Gear, które zaprezentowano w 2002 roku w filmie "The Worst Car In the History Of The World".
Jeremy Clarkson wspólnie z Jamesem Mayem przeprowadzili również pasjonujący wyścig pomiędzy FSO Polonezem a Mahindrą Jeepem. Oczywiście okraszony dużą dawką brytyjskiego humoru.
SONAX - letni płyn do spryskiwaczy | Sunnycar - Letni płyn do sppryskiwaczy | NIGRIN koncentrat do sprykiwaczy |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Po uruchomieniu produkcji Poloneza w 1978 roku od razu rozpoczęto też działania zmierzające do budowy sportowej wersji tego auta. Nazwano go Polonez 2000 Rallye, dlatego, że pod maską znalazł się silnik o pojemności dwóch litrów z Fiata 132C i głowicą DOHC. Przy wykorzystaniu sportowych gaźników Weber moc oscylowała w okolicach 170 KM. Do tego sportowe zawieszenie, mocniejsze sprzęgło i podstawowe wyposażenie bezpieczeństwa. Debiut najnowszej rajdowej broni PRL nastąpił podczas Rajdu Warszawskiego w 1979 roku. Polonezem gr. IV, Maciej Stawowiak, pilotowany przez Ryszarda Żyszkowskiego, zajął 10. miejsce w Rajdzie Portugalii 1980. Nadal jest to jeden z najlepszych wyników polskiego kierowcy w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
fot. FSO
6 lat po debiucie na odcinki specjalne wyjechał pierwszy polski samochód rajdowy homologowany w grupie B. Z fiatowskiego silnika 2.0 za pomocą gaźników Webera wydobyto 185 KM.
Zobacz czy stać Cię na własne auto FSO
Sportowych odmian Poloneza było znacznie więcej. Na polskich oesach (nie posiadał on homologacji FIA) można było spotkać wersję 2000 Turbo, której silnik wyposażony w turbosprężarkę generował 245 KM.
fot. FSO
Najbardziej radykalną wersją modelu był przygotowany do sportu w jednym egzemplarzu tzw. Stratopolonez. W nadwoziu polskiego samochodu zamknięto centralnie umieszczony silnik z rozbitej przez Jaroszewicza w Rajdzie Polski włoskiej Lancii Stratos. 2,5-litrowa jednostka generowała 260 KM. Napęd trafiał oczywiście na tył, przez co Stratopoloneza często było można zobaczyć w poślizgu. Obecnie auto znajduje się w Muzeum Techniki w Warszawie.
fot. FSO
W 1991 roku starty ekipy FSO Sport zawieszono, a OBRSO zostało zlikwidowane. Tak skończyła się historia polskich samochodów w sportach motorowych. Obecnie powstaje coraz więcej replik takich aut, które biorą udział w lokalnych i zagranicznych rajdach samochodów historycznych.
fot. Gabryś G.
Kołpaki Cardos WENUS 14 | Górecki Kołpaki Giga 14 | Kołpaki INTERTEC SEPANG 15 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
To nie jest prototyp powstały w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych. Polonez Atu "Wąski" to projekt prywatny, zrealizowany w 2013 roku przez profesjonalnych mechaników zajmujących się niekonwencjonalnymi modyfikacjami samochodów. Ta przeróbka nie była wcale taka prosta, jak mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka.
Auto jest węższe od zwykłego Poloneza aż o 48 cm. W środku jest miejsce tylko dla dwóch osób, które muszą siedzieć jeden za drugim. Samochód nie jest wyposażony w układ napędowy. Powód jest prosty, pod maską nie zmieścił się silnik. Można próbować zamontować go w bagażniku, ponieważ tam jest więcej miejsca. To jednak żadna strata, ponieważ jazda tak wąskim i długim samochodem byłaby bardzo ryzykowna.
Pomimo że wąski Polonez nie jeździ, to stanowi ciekawą propozycję dla kolekcjonerów. Niedawno pojazd ten można było znaleźć na jednym z serwisów ogłoszeniowych.
Polonez
Dziś już nie spotkamy policyjnego czy ratunkowego Poloneza na ulicy, ale był to popularny samochód wykorzystywany przez różnego rodzaju służby.
Wersja Cargo była bazą do budowy ambulansu. Specjalnie przystosowane liftbacki pełniły przez wiele lat służbę w milicji, a potem w policji. Polonezy były wykorzystywane także przesz straż pożarną jako pojazdy do ratownictwa drogowego i przewozu kadry dowódczej.
Fot. Stiopa, Wikimedia Commons
Fot. FSO
Bogata historia Poloneza zawiera również wiele projektów, które nie zostały skierowane do produkcji seryjnej. Zobaczcie, jakie Polonezy mogły trafić na polskie ulice.
Polonez Analog
Razem z pracami nad dostawczą wersją Truck rozpoczęto działania nad terenową odmianą Poloneza z napędem na cztery koła. W 1994 roku powstał pierwszy prototyp Analog 1 z napędem na przednie koła. Potem zbudowano prototyp Analog 2 z nowym, wyższym zawieszeniem. Następnie miał powstać samochód łączący zalety dwóch projektów i posiadający już napęd na obie osie, ale zrezygnowano z jego budowy i od razu rozpoczęła się faza Analog 4 z nadwoziem projektu Cezarego Nawrota. Auto miało stały napęd na przód, tył był dołączany w razie potrzeby. W sumie zbudowano 7 sztuk, nie wszystkie miały napęd 4x4, jeden egzemplarz był wyposażony w 90-konny silnik Diesla Citroena. Projekt wstrzymano w 1996 roku w momencie przejęcia FSO przez koreański koncern Daewoo.
Polonez Sedan
W 1982 roku zaprezentowano wizję czterodrzwiowego Poloneza, która miałaby zastąpić Fiata 125p po zakończeniu jego produkcji. Niestety na planach się skończyło. 10 lat później stworzono czterodrzwiową wersję na bazie Poloneza Caro, która wzbudziła duże zainteresowanie. Powstało kilka prototypów. Produkcję seryjną czterodrzwiowego Poloneza Atu rozpoczęto w 1996 roku.
Polonez Long
Polonez w roli limuzyny? Proszę bardzo. W 1979 roku zaprezentowano wersję z dodatkową parą drzwi, wzmocnioną płytą podłogową i zwiększonym rozstaw osi (3400 mm). Wnętrze mieściło 7 osób. Powstał tylko jeden egzemplarz.
Chińskie kopie znanych w Europie modeli to dziś nic nowego. Ale pewnie nie wiedzieliście, że spotkało to też Poloneza. W latach osiemdziesiątych pewna partia tych aut trafiła do Chin. Początkowo Chińczycy zaczęli kopiować i produkować do nich własne części zamienne, by później skopiować cały samochód. Oczywiście chińskie auta sprzedawane pod markami Dongfanghong i Yituo wyglądem różniły się od Poloneza, niektóre miały nawet inne rodzaje nadwozia, ale wiele źródeł twierdzi, ze ich bazą był właśnie Polonez liftback (kombi i sedan Atu powstały w późniejszym czasie), co najłatwiej zobaczyć po linii bocznej tych pojazdów.
Fot. newscarchina.com
Olej chłodniczy mineralny 1L | Olej chłodniczy syntetyk 1L | ROTHENBERGER Środek chłodniczy |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |