Podczas prac projektowych nad nowym samochodem sportowym, który ostatecznie w 1965 roku zadebiutował jako Ford Mustang, równocześnie trwała dyskusja nad jego nazwą. Propozycji było wiele: Avanti, Allegro, Torino? Projekt samochodu wybrany jako baza dla modelu produkcyjnego nazywał się z kolei Cougar. Nazwy Mustang użyto dopiero w 1962 roku przy okazji konceptu Mustang I, który otrzymał charakterystyczny znak galopującego konia autorstwa Pila Clarka. W późniejszych latach emblemat ewoluował, ale przez 50 lat pozostał symbolem sportowego Forda.
Logo Mustanga
Cougar Concept
Prace nad logo - 1963 rok
Mustang II concept
Korek wlewu paliwa - Mustang 1965
Zmodyfikowany emblemat na błotnikach - Mustang 1965-66
Znaczek Mustanga Boss 302 z 1969 roku
Grill Mustanga z 2005 roku
Odświeżone logo w 2010 roku
Mustang - amerykańska ikona wśród samochodów sportowych w 2014 roku obchodził już pięćdziesiąte urodziny. Postanowiliśmy wybrać się do wielkiego archiwum Forda, by dotrzeć do ciekawych prototypów, które nie miały szczęścia stać się kultowymi Mustangami.
Zobacz nieznane koncepty Mustangów
1970 Ford Mustang Milano Concept
Ford Mustang został oficjalnie zaprezentowany 17 kwietnia 1964 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Samochód wywołał furorę. Pierwszego dnia złożono ponad 20 tys. zamówień. Ford szacował roczną sprzedaż na poziomie ok. 100 tys. sztuk, podczas gdy przez pierwsze 12 miesięcy sprzedano 417 tys. Mustangów! Podstawowa wersja modelu o masie własnej 1667 kg była wyposażona w 2,8-litrowy silnik V6 o mocy 105 KM i 3-stopniową skrzynię biegów. Cennik otwierała kwota 2 368 dolarów. Do odmian hardtop i cabrio w krótkim czasie dołączyła wersja fastback.
Samochód szybko trafił na ekrany kin. Można go było zobaczyć w filmie "Goldfinger", ale to był dopiero początek jego występów. W sierpniu 1965 roku wprowadzono 306-konną odmianę 4.7 V8. Dwa lata później Shelby prezentuje model GT500 z 355-konnym silnikiem big-block. W 1968 roku Mustang ponownie został wykorzystany w filmie, tym razem "Bullit", w którym słynny 10-minutowy pościg przeszedł do historii kinematografii.
W 1969 roku było już dostępnych 11 kombinacji silnikowych. W 1971 roku Mustang znacznie urósł. Dwa lata później era muscle carów powoli dobiega końca ze względu na niedostatki paliwa, droższe ubezpieczenia i wprowadzone ograniczenia emisji spalin. 1973 to ostatni rok modelowy Mustanga na bazie Falcona. Wtedy przestano też produkować kabriolet.
Ford Mustang hardtop na salonie w Nowym Jorku - 1964 rok
Ford Mustang GT350 na salonie w Nowym Jorku - 1964 rok
1965 Ford Mustang Cabrio
Tankowanie przed jazdami testowymi - 1964 rok
1969 Ford Mustang Boss 302
1971 Ford Mustang Mach 1
1973 Ford Mustang Mach 1
Druga generacja Mustanga z 1974 roku jest żywym dowodem na to, że downsizing wymyślono już dawno temu, tylko nazwa pojawiła się i spopularyzowała w ostatnich latach. W porównaniu do poprzednika był 48 cm krótszy, 220 kg lżejszy i miał mniejsze i słabsze silniki. Podstawowa jednostka R4 2.3 generowała skromne 88 KM. Po raz pierwszy zrezygnowano z kultowego w Ameryce silnika V8, ale ten błąd naprawiono już po roku.
Shelby Mustang przeszedł do historii, ale Ford chciał przyciągnąć klientów poszukujących auta sportowego pakietem Cobra II, oferowanym od 1976 roku. Brak wersji ze zdejmowanym dachem (wynik zaostrzonych przepisów) został zrekompensowany modnym w latach 70. nadwoziem typu targa, z dwoma zdejmowanymi przezroczystymi panelami dachowymi.
Z dzisiejszego punktu widzenia Mustang II jest bodaj najmniej atrakcyjnym wcieleniem dzikiego konia (choć o gustach się nie dyskutuje), ale w tamtych czasach był prawdziwym przebojem. W pierwszym roku sprzedaży Ford sprzedał niemal 396 tys. Mustangów II.
1974 Ford Mustang II
1974 Ford Mustang II Hardtop
1976 Ford Mustang II Mach I
1977 Ford Mustang II Cobra II
1978 Ford Mustang II King Cobra I
Ford zachęcony sukcesem drugiej generacji przygotował zupełnie nową konstrukcję już na rok modelowy 1979. Zbudowany na platformie zwanej Fox był nieco dłuższy, ale jeszcze lżejszy (ok. 90 kg). Stylistyka po raz pierwszy inspirowana była europejskimi modelami. Podstawowa jednostka napędowa pozostała, ale dodano m.in. wersję R4 2.3 Turbo o mocy 140 KM. Nie zdobyła ona serc klientów i Ford zrezygnował z niej zastępując ją "ekonomicznym" 4.2 V8 o zawrotnej mocy 119 KM, a później (przez normy emisji spalin) 115 KM. Najmocniejsza wersja 5.0 V8 oferowała 140 KM.
Powrót nieco bardziej sportowych Mustangów nastąpił w 1982 roku, kiedy to pojawiła się wersja GT. Oferowała moc 157 KM, a od roku 1983 całe 175 KM, co było znaczącym postępem. Ciekawa jest wersja SVO przygotowana z myślą o wyścigach, napędzana silnikiem 2.3 Turbo o mocy 175, a później nawet 205 KM.
Po 10 latach produkcji przyszła pora na poważne zmiany. Z przodu pojawiły się reflektory schowane pod jednym kloszem, a topowa wersja 5.0 generowała teraz 225 KM. W 1989 roku Ford obchodził 25-lecie Mustanga przez rok dodając znaczki upamiętniające rocznicę.
1980 Ford Mustang LX Coupe
1981 Ford Mustang Ghia
1982 Ford Mustang 5.0 GT
1983 Ford Mustang 5.0 Convertible
1986 Ford Mustang 5.0 GT
1987 Ford Mustang po faceliftingu
1989 Ford Mustang Convertible
1991 Ford Mustang GT
1993 Ford Mustang Cobra
Podczas salonu samochodowego NAIAS w Detroit w 1993 roku Ford pokazał czwartą generację Mustanga. Oferowany był w dwóch wersjach nadwoziowych, wersja 5.0 oferowała 215 KM, a topowa SVT Mustang Cobra 240 KM.
Prawdziwa rewolucja w prostym technicznie Mustangu nastąpiła w 1996 roku. Silnik V8 5.0 produkowany w różnych wersjach mocy od 1962 roku został zastąpiony nową jednostką 4.6 V8 zwaną Modular z wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy. Mustang GT (SOHC) generował 215 KM, ale Mustang Cobra (DOHC) już 305 KM.
W 1999 roku czwarta generacja przeszła lifting "zaostrzający" jego wygląd. Wersja Cobra po raz pierwszy otrzymała w pełni niezależne tylne zawieszenie, a jej moc podniesiono do 320 KM. Rarytasem dla kolekcjonerów i atrakcyjną propozycją dla teamów wyścigowych była Cobra R z 2000 roku. Niższa masa, silnik 5.4 V8 (DOHC) i sześciobiegowa skrzynia ręczna czyniły z Mustanga szybką bestię, która powstała w ilości 300 sztuk. W kolejnych latach Ford złożył hołd Steve'owi McQueen wersją Mustang Bullit GT i "odświeżył" nazwę Mach 1.
1994 Ford Mustang Convertible
1965, 1994 i 1999 Ford Mustang Convertible
2000 Ford SVT Mustang Cobra
2002 Ford Mustang GT Convertible
2004 Ford SVT Mustang Cobra
Tak jak Mustang z 1964 roku był pierwszym amerykańskim samochodem sportowym w przystępnej cenie, tak Mustang z 2005 roku jako pierwszy powrócił do korzeni i stał się muscle carem. I tak, jak w latach 60. GM i Chrysler podążyły śladami Forda, tak po czterech dekadach konkurencja postanowiła w szybkim tempie nadrobić straty. Ale Ford był pierwszy.
Stylistyka piątej generacji była mocno inspirowana pierwszym Mustangiem. Także wszystkie wersje odwoływały się do wspaniałej historii, a Ford odcinał kolejne kupony. Na drogi wkrótce wyjechały GT350H (2006), Shelby GT500 (2007), Cobra Jet (2008), limitowany Mustang Bullit, czy Boss 302 (2011).
Kryzys finansowy z 2008 roku mocno wpłynął na rynek motoryzacyjny, a sprzedaż Mustangów spadła o ok. 50%. Mimo to powstała kolejna generacja, która odniosła wielki sukces.
Linia nadwozia była inspirowana pierwszą generacją z 1965 i 1969 roku
2005 Ford Mustang GT Convertible
2005 Ford Mustang GT
2006 Shelby GT-H dla firmy Hertz
2007 Shelby GT500
2008 Ford Mustang Bullit - wzorem filmowego pierwowzoru pozbawiony był wszelkich oznaczeń modelowych
2010 Ford Mustang GT
2011 Ford Mustang GT z nowym logo
2012 Ford Mustang Boss 302
2013 Shelby GT500 Convertible
Pod koniec 2013 roku odbyła się premiera już szóstej generacji Mustanga. Ford po raz pierwszy zaprezentował nowego Mustang w w Europie - Mustang po raz pierwszy pojawił się oficjalnie na Starym Kontynencie. Model oferuje elegancki i sportowy design, zaawansowane technologie i osiągi na światowym poziomie. Obok uznanego V8 o pojemności 5 litrów, rozwijającego ponad 426 KM i 529 Nm momentu obrotowego, w ofercie znalazła się nowa turbodoładowana jednostka 2.3 EcoBoost.
17 kwietnia 2014 roku Mustang świętował swoje 50. urodziny. Z tej okazji, dosłownie na dzień przed tym tym wielkim dniem, Ford pokazał limitowaną edycję najnowszej odmiany o nazwie "50 Years". Powstało jedynie 1964 sztuk tego modelu, a każdy będzie sygnowany specjalną plakietką znamionową z kolejnym numerem.
Zobacz więcej zdjęć nowego Mustanga
2014 Ford Mustang
2014 Ford Mustang - wnętrze
2014 Ford Mustang VI Cabrio
2015 Ford Mustang "50 Years"
2015 Ford Mustang "50 Years"
2015 Ford Mustang "50 Years"
2015 Ford Mustang "50 Years"
Nowy Ford Mustang nie przynosi rewolucji w wyglądzie. Zmiany zauważymy jednak bez lupy - muscle car stał się ostrzejszy. To zasługa nowych LED-owych reflektorów (z przodu i z tyłu), agresywniejszych zderzaków i wlotów powietrza oraz niżej poprowadzonej maski (dokładnie o 20 mm). Reszta zmian to wykończony czernią dyfuzor i mały spojler dla wersji GT.
fot. Ford
Z oferty definitywnie znika 3,7-litrowa V-szóstka. Z polskiej perspektywy to raczej ciekawostka, bo Mustang V6 nie był u nas oferowany. Ford jednak obiecuje także podrasowanie dwóch pozostałych silników. Zwłaszcza topowej V-ósemki. Mowa o lekkiej przebudowie jednostki, która poskutkuje zwiększoną mocą (aktualnie ma 421 KM), lepszymi osiągami i niższym spalaniem. Niestety, dokładne liczby i szczegóły techniczne poznamy bliżej premiery. 2,3-litrowego EcoBoosta również czekają poprawki.
Wraz z faceliftingiem debiutuje także nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów o 10 przełożeniach. Nowa konstrukcja to efekt mariażu pomiędzy koncernami General Motors i Fordem. Takie rozwiązanie pojawiło się już w Fordzie F-150 i nowym Chevrolecie Camaro. Największe zalety nowej skrzyni? Przede wszystkim błyskawiczne zmiany biegów. Ponadto nowa przekładnia ma pozwolić na uzyskanie niższego spalania.
fot. Ford
fot. Ford
Największą nowością w odświeżonym wnętrzu jest 12-calowy wyświetlacz, który może zastąpić klasyczne zegary. Jest to rozwiązanie inspirowane znakomitym wirtualnym kokpitem z Audi. Cyfrowe wskaźniki będzie można ustawić w jeden z 3 trybów: Normal, Sport oraz Track (tor). Kierowcy, którzy wybiorą wersję V8 będą mogli również - dzięki nowemu wydechowi - wybrać dźwięk rasowego, amerykańskiego silnika.
Wnętrze ma także być lepiej wykończone i kojarzyć się z klasą premium. Stąd zapowiedź materiałów wyższej jakości i nowych pakietów. Zaktualizowana zostanie także lista pokładowych systemów bezpieczeństwa. Jako przykład podano system zapobieganie kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, radar mierzący odległość do pojazdu z przodu, asystenta pasa czy system ostrzegania kierowcy o zagrożeniu. Część systemów ma być zupełnie nowa, część działa w Mustangu już wcześniej, ale teraz została ulepszona.
fot. Ford