Na przełomie ostatnich kilkudziesięciu lat problemy z nadwagą w świecie motoryzacji to nic nowego. Firmy starają się, ale nie za bardzo im to wychodzi. Co chwilę czytamy o zastosowaniu tego czy innego lekkiego materiału w jakimś nowym modelu samochodu. Karbon, aluminium stały się popularne, głównie z racji swojej niskiej masy. Mimo to, aktualne samochody biją rekordy ociężałości.
Są również i pozytywne przykłady. Dobrym przykładem może być BMW X3. Różnica pomiędzy pierwszym modelem tej serii E83 (od 2004 roku), a aktualnym modelem F25 (od 2010 roku) wynosi tylko 30 kg. To jednak wyjątek. Jak prezentuje się reszta zestawień i kto bije rekord nadwagi? Możecie to zobaczyć w naszym zestawieniu.
Pierwsza generacja ważyła 750 kg. Aktualnie Golf szóstej generacji to minimum 1217 kg masy własnej. Różnica to 467 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Model, który pojawił się 1996 roku ważył 1160 kg. Octavia (model 1Z) z 2004 roku ma masę własną 1265 kg. Różnica? 105 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Model E87 produkowany w latach 2004 - 2011 ważył co najmniej 1205 kg. Nowa "jedynka" F20 ma masę własną 1320 kg. Różnica - 115 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Pierwsza generacja Seata Ibizy z 1984 roku ważyła zaledwie 890 kg. Druga generacja (1993 - 2002) już 910 kg. Aktualny model (od 2008)... 1049 kg. Różnica 159 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Gdybyśmy wstawili na wagę Twingo z 1993 roku, wskazówka powędrowałaby do wartości 790 kg. Obecny model (od 2007 roku) waży minimum 994 kg. Różnica to 204 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Mercedes klasy A (W168) w 1997 roku ważył 1020 kg. Następca (W169) już 1245 kg. Różnica? 225 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Skoda Favorit z masą własną 855 kg dzisiaj należałaby do najlżejszych aut na rynku. Obecnie sprzedawana Fabia waży minimum 1090 kg. Różnica to 235 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Mercedes W123 to duży samochód. Nic więc dziwnego, że ważył 1340 kg. Aktualny model W212 może się pochwalić masą własną wynoszącą 1615 kg. Różnica? 275 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
C-klasa wypada jeszcze gorzej. Pierwsza generacja modelu (190) ważyła 1190 kg, najnowsza (W204) aż 1480 kg. Różnica to 310 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Fiesta pierwszej generacji pierwszej generacji, produkowana od 1976 roku, ważyła zaledwie 715 kg. Najnowsze wcielenie małego Forda - dumne 1041 kg. Różnica wynosi aż 326 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Pierwszy model A, produkowany od 1982 roku, ważył 740 kg, Corsa B - 835 kg, a Corsa D już 1120 kg. Powstaje całkiem spora różnica 380 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Przedstawiciel generacji P6, produkowanej w latach 1978?1984, miał masę własną 710 kg. Następca nosi nazwę Yaris. Trzecia generacja modelu pojawiła się w 2011 roku i waży minimum 1100 kg. Różnica wynosi zatem 390 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
Pierwsza generacja modelu 80 (B2) ważyła 910 kg. Dzisiaj po tyle mają miejskie samochody. Najnowsze Audi A4 (B8) ma aż 1505 kg masy własnej. Różnica? 595 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały
To też dobry przykład, pokazujący jak z biegiem lat, samochody przybierają na wadze. Opel Ascona B ważył 915 kg, jego dzisiejszy następca - Insignia - co najmniej 1503 kg. Różnica wynosi więc aż 588 kg.
Martin Śliwa
ZOBACZ TAKŻE:
Tymi samochodami Niemcy nie chcą jeździć. Rynkowe Niewypały