Pas do skrętu i włączanie kierunkowskazu. Kierowcy się gubią, a przepisy są jasne

Na pasie do skrętu nie można wykonać innego manewru. Czy to oznacza, że kierowca może odpuścić sobie włączenie kierunkowskazu? Przepisy w tym zakresie są jasne. Tyle że chyba wszyscy nie spodziewają się takiej odpowiedzi, jaką udzielimy w tym materiale.

Więcej porad w zakresie ustawy prawo o ruchu drogowym publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.

Obecnie drogowcy mają cały szereg narzędzi służących do precyzyjnego regulowania ruchem w mieście. A jednym z ważniejszych są pasy do skrętu. Za ich pomocą drogę można podzielić na konkretne kierunki jazdy. W ten sposób planując przepustowość skrzyżowania, drogowcy mogą wesprzeć te kierunki ruchu, które są najczęściej wybierane przez kierujących.

Zobacz wideo Zielona Góra. Niebezpieczne potrącenie 29-latki na przejściu dla pieszych

Mogę tylko skręcić. Kierunkowskaz jest konieczny?

Ilość zalet pasów do skrętu jest oczywista. Kierowcy mają jednak co do nich pewną wątpliwość. A ta dotyczy konieczności użycia kierunkowskazu. Skoro na danym pasie ruchu nie da się wykonać innego manewru niż skręt w prawo czy lewo, po co dodatkowo sygnalizować go migaczem? No właśnie, trzeba to robić czy nie? I choć wątpliwości kierujących mogą wydawać się zasadne, stoją w sprzeczności z ustawą Prawo o ruchu drogowym. Ta nie ma wątpliwości, że kierunkowskaz jest absolutnie potrzebny.

Czy motocyklista musi włączać kierunkowskaz kiedy wyprzedza?Czy motocyklista musi włączać kierunkowskaz kiedy wyprzedza?

Pas do skrętu i kierunkowskaz. Przepisy są jasne

Taka interpretacja wynika wprost z art. 22 ust. 5 ustawy PoRD. Mówi on wyraźnie że "kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu". Przepis nie zawiera żadnego wyłączenia dotyczącego pasów kierunkowych. A jako że skręt na nich bez wątpienia również stanowi zmianę kierunku jazdy, zapis jest obowiązujący. Na tym kończy się interpretacja. Kropka.

Identyczne wątpliwości, ale też i identyczne rozwiązanie dotyczą nakazów skrętu. Choć za sprawą znaku drogowego kierujący nie może pojechać w innym kierunku, migacz włączyć musi. Cały czas ma obowiązek sygnalizowania zmiany kierunku jazdy.

Nie wrzucisz kierunkowskazu? Szykuj się na mandat

W sytuacji, w której jadąc pasem do skrętu kierujący nie wrzuci kierunkowskazu, popełnia wykroczenie. Niesygnalizowanie manewru wiąże się z mandatem wynoszącym 200 zł. Dodatkowo czyn oznacza 2 punkty karne. Grzywna nie jest mocno dolegliwa. I w zasadzie nie zmieniła się na podstawie nowego taryfikatora mandatów czy już niedługo nie zmieni się na bazie nowego taryfikatora punktów karnych.

Więcej o: