Rekord produkcji we Francji. Model, który go ustanowił, wcale nie jest francuski

Ta marka wytrąciła francuskim konkurentom statuetkę z ręki. Choć pochodzi z Japonii, to jej model był najczęściej produkowanym autem we Francji. I co ciekawe, to auto znają w Polsce wszyscy. Znają i kochają. Poznajesz je po zdjęciu?

Francuzi są motoryzacyjnymi potentatami w Europie. To oni stworzyli takie marki, jak Citroen, Peugeot, DS czy Renault. Niestety nawet taka pozycja nie uchroniła ich przed utratą pierwszego miejsca w pewnym rankingu. Wiedzieliście bowiem o tym, że najczęściej produkowanym autem we Francji, wcale nie jest model francuskiego producenta?

Zobacz wideo

Najczęściej produkowanym autem we Francji jest... Toyota Yaris Cross

No dobrze, a więc jakie auto zgarnęło tę nagrodę? Pojazdem tym jest... Toyota Yaris Cross. W 2024 r. zakład Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes opuściło w sumie 206 679 egzemplarzy małego crossovera. To pozwoliło na ustanowienie rekordu dla tego kraju. A na tym nie koniec, bo jednocześnie montownia TMMF stała się największą fabryką motoryzacyjną we Francji.

W sumie w 2024 r. z jej taśmy zjechało bowiem 279 613 sztuk Yarisów Cross i Yarisów. To daje jakieś 1200 aut dziennie przez pięć dni w tygodniu na trzy zmiany. I co ciekawe, prawie wszystkie pojazdy dysponowały napędem hybrydowym. Ich odsetek sięgnął 98,5 proc. Te liczby sprawiają, że w niespełna 24 lata fabryka wyprodukowała już ponad pięć milionów aut. Od początku nowego millenium produkuje bowiem Yarisy, a od 2021 r. także Yarisy Cross.

Rekord produkcji we Francji. Model, który go ustanowił, wcale nie jest francuski
Rekord produkcji we Francji. Model, który go ustanowił, wcale nie jest francuski Fot. Toyota

Francuska fabryka musi sprostać ogromnym zamówieniom z całej Europy

206 679 egzemplarzy Yarisa Cross zmontowanych we Francji świadczy o jeszcze jednym. O skali sukcesu tego modelu w Europie. W końcu miejski crossover jest najczęściej wybieranym modelem Toyoty w Europie. W 2024 r. sprzedało się 204 797 sztuk. Numerem dwa jest Yaris, który również jest produkowany w Valenciennes.

W tym punkcie warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Osiągnięcie francuskiej fabryki Toyoty oczywiście nie jest osiągnięciem samotnym. Bo aby montownie mogły opuszczać kolejne pojazdy, konieczne jest stworzenia łańcucha dostawców. A jednym z kluczowych dla Valenciennes jest Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Polskie zakłady tworzą na potrzeby francuskich m.in. przekładnie hybrydowe oraz silniki elektryczne MG1 stanowiące integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.

Więcej o: