Prędkość maksymalna: 371 km/h
Moc: 720 KM
0-100 km/h: 3,2 sek.
Włochy to prawdziwa ojczyzna supersamochodów - nazwy takie jak Ferrari czy Lamborghini rozpalają zmysły każdego kto choć trochę interesuje się motoryzacją. Ostatnimi czasy dołączył do nich jeszcze jeden producent o nazwie Pagani. To właśnie ich Huayra jest najszybszym włoskim autem i to od jej parametrów zaczęliśmy nasze zestawienie. Model Huayra zastąpił legendarną już Zondę. Pod maską nowego Pagani pracuje potężne V12 Mercedesa, które pozwala rozpędzić się do 371 km/h. Niektóre źródła podają, że Huayra jest w stanie przekroczyć 380 km/h.
Zonda również nie miała czego się wstydzić w sprawach prędkości maksymalnej - niektóre jej wersje według producenta były w stanie przełamać barierę 350 km/h.
Pagani Huayra
Pagani Huayra
W wyścigu po medal "najszybszego samochodu świata" Włosi pozostają daleko w tyle za konkurencją, choć oczywiście ich samochody robią wielkie wrażenie. Zanim opiszemy jeszcze kilka godnych uwagi Włochów musimy zaznaczyć, że na naszą listę trafiły tylko samochody, których prędkość maksymalna jest pewna i potwierdzona w testach. Bardzo często producenci podają osiągi z kosmosu, do których później nie udaje się nawet zbliżyć. Jak się okazuje, wielka moc to nie wszystko. "Rekordzistom na papierze" poświęcimy kiedyś osobny materiał.
Ferrari LaFerrari
Podobnie jak McLaren P1 i Porsche 918 LaFerrari to nowy typ supersamochodów - hybrydy, których łączna moc oscyluje około 900 KM. Dwa silniki Ferrari generują nawet 963 KM. Na testowym torze w Maranello LaFerrari okazało się najszybszym kiedykolwiek testowanym samochodem z czarnym rumakiem na masce - pomknął 365 km/h.
Ferrari Enzo
Nazwany na cześć legendarnego założyciela firmy Ferrari Enzo to rasowy supersamochód. Ciekawostką jest, że Ferrari prędkość maksymalną Enzo określiło na poziomie 350 km/h, jednak podczas testów na owalnym torze w Nardo Ferrari pojechało o 5km/h szybciej.
Lamborghini Aventador
Najnowszy flagowiec Lamborghini po prostu musiał załapać się do tego zestawienia. Najszybsze samochody świata bez Lambo? Nie... coś by tu nie grało. Zaprezentowany w 2011 roku Aventador jest w stanie pojechać nawet 350 km/h.
Lamborghini Diablo GTR
Słynne Lamborghini Diablo w jednej ze swoich późniejszych wersji GTR robi wrażenie do dziś. 338 km/h to prędkość, która pozwoliła staremu Lambo załapać się do naszego zestawienia. Przez pewien czas to właśnie Diablo było najszybszym samochodem świata, jednak pierwszeństwo odebrało mu Bugatti EB110.
Diablo wspomnieliśmy trochę z sentymentu. Jakim autom z Półwyspu Apenińskiego warto się przyjrzeć? Choćby Lambo Murcielago, Reventon czy Ferrari F12 Berlinetta i FF.
Prędkość maksymalna: 388 km/h
Moc: 627 KM
0-100 km/h: 3,2 sek.
0-200 km/h: 9,4 sek.
McLaren F1 to już naprawdę wiekowe auto - jego premiera miała miejsce w Monako w 1991. Minęło więc 23 lata, a jednak F1 wciąż znajduje się poza zasięgiem wielu nowych supersamochodów. Prędkość maksymalna na poziomie 388 km/h pozwoliła Brytyjczykom cieszyć się mianem najszybszego samochodu produkcyjnego aż do 2005 roku.
McLaren F1
Anglia ma bardzo mocną reprezentacją w samochodach z oszałamiającą prędkością maksymalną. Wymienimy jeszcze parę.
McLaren P1
Drugim autem z Gaydon, które otarło się o rekord to hybrydowy 903-konny McLaren P1, czyli duchowy następca słynnego F1. Nowy potwór z Anglii jest w stanie pojechać aż 384 km/h, ale Brytyjczycy zdecydowali się na założenie produkcyjnej wersji elektronicznego kagańca, który pozwoli się rozpędzić do 350 km/h.
Ultima GTR 720
Oprócz McLarenów na naszą uwagę zasługuje także Ultima GTR 720. Nie zaskoczy Was pewnie informacja, że człon "720" z nazwy odnosi się do liczby koni mechanicznych. Brytyjczycy w momencie premiery Ultimy GTR 720 chwalili się, że ich auto jest lepsze od Bugatti Veyrona. Według nich miało znacznie lepiej przyspieszać. Prędkość maksymalna to już inna sprawa... ale 372 km/h nie powinno nikogo rozczarować.
Aston Martin One-77
Imponującymi cyferkami może pochwalić się także producent takich modeli jak DB9 czy DBS. One-77 to najszybszy i najbardziej ekskluzywny samochód oferowany przez brytyjską markę. Potężny 760-konny silni jest w stanie rozpędzić Astona Martina do 354 km/h. One-77 zaprezentowano w 2009 roku, a na rynek trafi tylko 77 egzemplarzy. Każdy w cenie 1,7 miliona funtów.
Jaguar XJ 220
Jaguar XJ 220
Wskazówka prędkościomierza leciwego Jaguara (zaprezentowano go w 1988 roku) zatrzymuje się dopiero na 354 km/h. Legenda głosi, że tym modelem Brytyjczycy chcieli za wszelką cenę utrzeć nosa Włochom i pokazać, że nie tylko Ferrari i Lamborghini są w stanie bić rekordy prędkości.
Ascari A10
Tyle samo co Jaguar XJ 220 może pojechać znacznie młodsze dziecko brytyjskiej motoryzacji. Ascari A10 to dzieło małej firmy z Wysp Brytyjskich Ascari Cars, A10 do produkcji wszedł w 2007 roku. Aby móc jeździć supersamochodem Ascari trzeba wysupłać 350 tysięcy.
Prędkość maksymalna: 408 km/h
Moc: 1018 KM
0-100 km/h: 3,1 sek.
0-200 km/h: 8,9 sek.
Koenigsegg również podjął rękawicę rzuconą przez Niemców i Francuzów z Bugatti. Ich CCX R może pojechać zawrotne 408 km/h.
Koenigsegg CCX R Special Edition V8 S
Koenigsegg CCX R Special Edition V8 S
Teraz pewnie naraziliśmy się wielu określając prędkość maksymalną najszybszego z Koenigseggów jako "marne" 408 km/h... Z Koenigseggami jest jeden problem - bardzo często Szwedzi podają wyższą prędkość maksymalną niż ta, którą ich auta rzeczywiście osiągają podczas testów. Jak dotąd żadne szwedzkie auto w oficjalnych przejazdach i pomiarach nie zdetronizowało Bugatti Super Sport i Hennesseya. W CCX R drzemie potencjał, według twórców osiągalne jest dla niego nawet 417 km/h.
Koenigsegg CCR
Kolejny szwedzki supersamochód z naszej listy został zaprezentowany w 2004 roku podczas genewskich targów motoryzacyjnych. Prędkość maksymalna CCR zbliżyła się do 390 km/h. W jego przypadku Koenigsegg również twierdzi, że auto może pojechać więcej - gdyby nie ogranicznik otarłoby się o 395 km/h. Jednak oficjalnie CCR nigdy tyle nie pojechał.
No i nie zapominajmy o Koenigseggu One:1 - bestii ze stosunkiem mocy do wagi 1:1 (KM do kg). Wyniki o tyle imponujący, że tych koni mechanicznych ma być aż... 1341! Czekamy więc z niecierpliwością, aż One:1 wyjedzie na tory i zacznie podgryzać liderów wyścigu o miano najszybszego produkcyjnego auta. Może sam rozsiądzie się na tronie?
Koenigsegg One:1
Prędkość maksymalna: 412 km/h
Moc: 1200 KM
0-100 km/h: 2,8 sek.
Swego czasu amerykański SSC Ultimate Aero TT pokonał Bugatti Veyrona i stał się najszybszym seryjnie produkowanym samochodem świata, w 2007 roku wpisano go do Księgi Rekordów Guinessa. Aero uległ dopiero Super Sportowi. SSC zaprezentował następcę Aero - model Tuatara. Według producenta spokojnie przekroczy 440 km/h, jednak na razie wszystkie osiągi superauta widnieją na papierze, Tuatara nie potwierdziła jeszcze swoich aspiracji.
Jedno z amerykańskich aut uplasowało się na samym szczycie naszego zestawienia, ale postanowiliśmy wspomnieć jeszcze Jankesa, który zbliżył się do bariery 400 km/h.
Saleen S7
Saleen S7
W pogoni za wielką mocą i oszałamiającą prędkością maksymalną za Wielką Wodą zbudowano także Saleena S7. Teoretycznie Saleen S7 może pojechać nawet 400 km/h, jednak Amerykanie nigdy nie rozpędzili swojego supersamochodu do tak astronomicznej prędkości i nie ubiegali się o miano najszybszego auta świata. Potwierdzona prędkość maksymalna Saleena S7 to 386 km/h. Pod maską superauta pracuje aż 750 KM, dzięki nim pierwsza setka to kwestia 3,2 sekundy.
Prędkość maksymalna: 414 km/h
Moc: 1120 KM
0-100 km/h: 2,9 sek.
0-200 km/h: 7,9 sek.
Pod maską 911-stki (oczywiście już po wstępnym tuningu), która wpadła w ręce inżynierów 9ff domyślnie pracuje silnik o mocy 750 KM. W ekstremalnej wersji (GT9R) przygotowanej specjalnie do bicia rekordów prędkości liczba koni to już oszałamiające 1120... 9ff GT9R jest w stanie pojechać nawet 414 km/h! To bardzo ekskluzywna zabawka, 9ff wypuściło ze swojej fabryki tylko 20 Porsche w topowej wersji.
9ff GT-9R
Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Seryjnie produkowane auto ze Sttutgartu, którego nie mogło tu zabraknąć to oczywiście Porsche 918 Spyder. Nowe Porsche ma łączną moc 889 KM, prędkość maksymalną 345 km/h, do pierwszej setki rozpędza się w 2,6 sekundy, a mimo to... Porsche twierdzi, że w trybie jazdy ekologicznej na 100 kilometrów spali tylko 3 litry. Wszystko przez fakt, że 918 Spyder to hybryda i poza potężnym spalinowym silnikiem na pokładzie ma też dwa elektryczne - 127-konny przedni i 154-konny tylny.
Ruf CTR Yellow Bird
Sprawę Porsche zakończymy akcentem z lat 80 ubiegłego wieku. Poczciwe wściekle żółte Porsche powstało w 1987 na bazie Porsche 911. Zaprezentowano go podczas Salonu Samochodowego w Genewie, gdzie zrobiło niemałą furorę. Z prędkością maksymalną na poziomie 339 km/h Ruf CTR Yellow Bird zostawił w tyle największego rywala Porsche, czyli supersamochód od Ferrari - F40. Równie imponująco brzmi przyspieszenie żółtej 911-stki. Wskazówka prędkościomierza mijała pierwszą setkę po równych 4 sekundach, a do dotarcia do dwusetki potrzebowała tylko 11,3 sekundy.
Ruf CTR Yellow Bird
Teraz przejdziemy do wielkiej dwójki, która wciąż nie może się pogodzić kto dzierży miano najszybszego samochodu świata.
Prędkość maksymalna: 431 km/h (415 km/h)
Moc: 1200 KM
0-100 km/h: 2,5 sek.
0-200 km/h: 6,7 sek.
Oficjalnie to właśnie Bugatti Veyron w wersji Super Sport jest najszybszym samochodem świata. Choć największy rywal Super Sporta Hennessey Venom GT pokonał go o 4 km/h to Bugatti spełniło wszystkie warunki, by ich 1200-konny potwór wdrapał się na szczyt. Wersja znajdująca się w sprzedaży ma nałożony elektroniczny kaganiec (415 km/h).
fot Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
fot. Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
Przyjrzymy się jeszcze trzem modelom francuskiej marki o trochę słabszych osiągach.
Fot. Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Fot. Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Pisząc o Bugatti nie można zapomnieć o Bugatti Veyronie 16.4 Grand Sport Vitesse... W telegraficzym skrócie można go określić Super Sportem w wersji kabriolet. To supersamochód z otwartym dachem, a może pojechać 410 km/h...
fot. Bugatti Veyron
Teraz wspomnimy Bugatti od którego wszystko się zaczęło - Bugatti Veyron 8.0 Litre W16. Rok 2005, ponad tysiąc koni pod maską i prędkość maksymalna powyżej 400 km/h (dokładnie 407 km/h)... Nic dziwnego, że Bugatti Veyron został uznany za jeden z najważniejszych samochodów naszych czasów i zgarnął wiele prestiżowych nagród.
Bugatti EB 110
Bugatti EB110
Bugatti Veyron to nie jedyny samochód francuskiej marki, który robi wrażenie prędkością maksymalną. EB110 z roku 1991 mógł pojechać aż 350 km/h. Powstał z okazji 110 rocznicy narodzi założyciela firmy Ettore Bugatti. Wyprodukowano tylko 126 sztuk modelu EB110.
Prędkość maksymalna: 435 km/h
Moc: 1217 KM
0-100 km/h: 2,4 sek.
0-200 km/h: 7,0 sek.
Amerykanie okrzyknęli Venoma GT najszybszym samochodem świata - ich maszyna przekroczyła barierę 435 km/h. Jednak rekord ten nie został uznany za oficjalny, ponieważ wymaga się, aby auto pojechało w obydwie strony a za wynik bierze się średnią prędkości maksymalnych obydwu przejazdów. Niestety Hennessey Venom GT pomknął 435 km/h tylko w jedną stronę. Na więcej przejazdów nie zgodziła się NASA, która użyczyła lądowiska dla wahadłowców jako toru.
Dla wszystkich miłośników Venoma GT - Hennessey już lada chwila wypuści jego następcę model Venom F5. Auto ma pojechać nawet 466 km/h... Po więcej informacji zapraszamy TUTAJ.
Hennessey Venom GT
Hennessey Venom GT
Hennessey Venom GT