Nasze dotychczasowe "bestsellerowe zestawienia" pokazywały konsumencki patriotyzm - kierowcy lubią samochody z własnych krajów i kupują je najczęściej. I tak w Niemczech rządzi Volkswagen, w Rosji Lada, a w Polsce... Skoda. U nas - ze zrozumiałych względów - o konsumenckim patriotyzmie mowy być nie może, ale na początku lat 90. takie zjawisko można było zaobserwować.
Zacznijmy jednak od wspomnianej Lady. Dwadzieścia lat temu Samara zajmowała piąte miejsce na polskiej liście bestsellerów. Polacy doceniali jej prostą konstrukcję i niewygórowaną cenę. Do dziś auto cieszy się ogromnym zainteresowaniem na rosyjskim rynku. W 1992 roku w Polsce znalazła niespełna 5 tys. nabywców.
Marka i model: Lada Samara
Liczba sprzedanych egzemplarzy: 4 788
Udział w rynku: 1,1 proc.
ZOBACZ TAKŻE:
Polska produkcja, dużo przestrzeni we wnętrzu. Poloneza można kupić za tysiąc zł
Skody nie mogło zabraknąć w bestsellerowym zestawieniu. W 1992 roku nie było jednak mowy o jej dominacji, ale mocna czwarta pozycja to i tak bardzo dobry wynik. Jak widać, Polacy od lat doceniają konstrukcje swoich sąsiadów.
Marka i model: Skoda Favorit
Liczba sprzedanych egzemplarzy: 7 827
Udział w rynku: 1,8 proc.
ZOBACZ TAKŻE:
Polska produkcja, dużo przestrzeni we wnętrzu. Poloneza można kupić za tysiąc zł
Podium zaczyna się od polskiego akcentu, wszak miejski Fiat był produkowany u nas. Dziś używanego "cieniasa" (jak często się go nazywa) można kupić nawet za kilkaset złotych (oto dowód: używany Fiat Cinquecento). Dawniej było to proste auto miejskie, na które nie każdy mógł sobie pozwolić. Samochód nie wytrzymał próby czasu - większość egzemplarzy jest mocno skorodowana, a liczne usterki uniemożliwiają normalną eksploatację. Ale w końcu to kilkunastoletnie auto. Nie zmienia to faktu, że w 1992 roku Cinquecento uplasowało się na trzecim miejscu polskiej listy bestsellerów.
Marka i model: Fiat Cinquecento
Liczba sprzedanych egzemplarzy: 9 129
Udział w rynku: 2,1 proc.
ZOBACZ TAKŻE:
Polska produkcja, dużo przestrzeni we wnętrzu. Poloneza można kupić za tysiąc zł
Dotarliśmy do naszego. Malucha nikomu nie trzeba przedstawiać. Dziś to prawdziwy rarytas, dawniej jedno z najpopularniejszych samochodów w naszym kraju. Co dziesiątym autem kupowanym w Polsce w 1992 roku był właśnie Fiat 126p. Ponad 50 tys. sprzedanych egzemplarzy to jednak sporo mniej od lidera naszego zestawienia. A został nim...
Marka i model: Fiat 126p
Liczba sprzedanych egzemplarzy: 52 821
Udział w rynku: 12,3 proc.
ZOBACZ TAKŻE:
Polska produkcja, dużo przestrzeni we wnętrzu. Poloneza można kupić za tysiąc zł
Oczywiście Polonez. Absolutny dominator, Pudzian polskiego rynku. Auto zjeżdżające z taśm FSO w 1992 roku sprzedawało się prawie pięciokrotnie lepiej niż lider polskiego zestawienia z 2011 roku, czyli Skoda Octavia. Aż trudno uwierzyć, ale cała branża we wczesnych latach 90. miała się znacznie lepiej niż obecnie. W 11 miesięcy 1992 roku w Polsce zarejestrowano 430 tys. samochodów. W ubiegłym roku Polacy kupili o ponad 100 tys. mniej nowych aut. No i mieliśmy własną markę...
Marka i model: FSO Polonez
Liczba sprzedanych egzemplarzy: 78 000
Udział w rynku: 18,1 proc.
ZOBACZ TAKŻE:
Polska produkcja, dużo przestrzeni we wnętrzu. Poloneza można kupić za tysiąc zł
Komentarze (61)
TOP 5 | Hity salonów sprzed 20 lat
Czyli około 150.000 nowych aut
Rok 2011: sprzedano niecałe 300.000 nowych samochodów. Pewnie ze 100.000 to auta flotowe
Ot dobrobyt i rozwój państwa...