40 lat Manty

We wrześniu 1970 roku Opel wprowadził na rynek coś dla kierowców ze sportową żyłką. 2-drzwiowa Manta, choć spokrewniona z rodzinną Asconą, zyskała szerokie grono miłośników

Wszystko o Oplu Astrze: dane techniczne, opinie, ceny

Jeden z dowcipów głosi, że kierowcy Manty nie jeżdżą Volkswagenem Scirocco tylko z powodu... pisowni jego nazwy.

Mantę i Asconę różniły właściwie tylko nadwozia. Układ jezdny, napędowy, deska rozdzielcza, a nawet fotele były wspólne. Pomogło to Mancie w zdobyciu w rodzimych Niemczech ogromnej popularności - łączyła zgrabną sylwetkę i sportowe walory z niską ceną. Za swoistym kultem szły jednak złośliwe docinki. Typowy kierowcy Manty rzekomo miał łokieć ciągle wystawiony za szybę, niemiłosiernie głośno słuchał muzyki, a bieliznę suszył na tylnym spojlerze.

Tylnonapędowa Manta początkowo występowała z 1,6-litrowym silnikiem o mocy 68 lub 80 koni oraz przejętym z Rekorda motorem o pojemności 1,9 litra i mocy 90 koni. W 1972 roku do oferty dołączyła podstawowa, 60-konna wersja 1.2, a rok później pojawiła się Manta GT/E z 1,9-litrowym motorem wzmocnionym do 105 koni (wtrysk Bosch L-Jetronic). Poza 4-biegową skrzynią ręczną na życzenie montowano 3-biegowy automat.

Manta znana była z doskonałych właściwości jezdnych i z powodzeniem startowała w rajdach. Na uwagę zasługuje także specjalna odmiana Berlinetta, rozpoznawalna m.in. dzięki winylowemu dachowi i wykończeniu kabiny w kolorze nadwozia. W latach 1971-1975 Mantę z 1,9-litrowym motorem sprzedawano nawet w USA, w salonach Buicka.

Rok 1974 to debiut najmocniejszej wersji Turbomanta, przygotowanej we współpracy z brytyjską firmą Broadspeed. Z 90-konnej jednostki o pojemności 1,9 litra dzięki turbosprężarce Holset udało się wycisnąć 156 koni. Gwarantowało to przyspieszenie od zera do 60 mil/h w ciągu zaledwie 7,6 s. Niestety, wysoki koszt produkcji i apetyt na paliwo zniechęciło GM do kontynuacji projektu po zbudowaniu zaledwie 5 prototypów. Kolejnych 28 egzemplarzy tuner Broadspeed stworzył na własną rękę na bazie czarnych modeli Berlinetta.

Opel próbował bez powodzenia zaszczepić Mancie 6-cylindrowe silniki. Udało się to belgijskiej firmie Transeurop Engineering, która we współpracy ze Steinmetzem stworzyła 142-konną wersję 2800TE. Efekt? Przyspieszenie dd zera do 60 mil/h w 7,5 s, co czyniło Mantę szybszą od ówczesnej 911-ki. Z auta zniknęły wszystkie emblematy Opla, ponieważ Niemcy nie chcieli firmować projektu. Nie mylili się, bowiem cena auta była dwukrotnie wyższa od "cywilnej" odmiany 1.9. Powstało jedynie 79 egzemplarzy 2800TE.

Po 5 latach na bazie nowej Ascony powstała druga generacja Manty, także z silnikami 1.2, 1.6 i 1.9. W 1976 roku najmocniejszy wariant otrzymał 2-litrową jednostkę z wtryskiem paliwa, rozwijającą 110 KM. Kryzys paliwowy zniechęcał Opla do eksperymentowania z mocniejszymi wersjami, ale nie zrażał niezależnych tunerów. Wśród nich był Irmscher, który stworzył blisko 30 tys. egzemplarzy Manty z 6-cylindrowymi silnikami o mocy od 150 do 177 koni. Taka moc umożliwiała rozwinięcie prędkości 225 km/h i przyspieszenie do setki w ciągu 8 s.

W 1977 roku do 2-drzwiowego coupe dołączyła odmiana 3-drzwiowa z otwieraną tylną klapą.

W 1982 roku Manta przeszła kosmetyczne zmiany, a pod maskę trafiły odnowione silniki o pojemności 1,3, 1,8 i 2 litrów. Produkcję modelu kontynuowano także po debiucie przednionapędowej Ascony. U schyłku produkcji, w 1986 roku, zadebiutowała najlepiej wyposażona wersja GSi Exclusive z fotelami Recaro i pakietem aerodynamicznym.

Ostatnia Manta zjechała z taśmy fabryki w Antwerpii 28 czerwca 1988 roku. Był to egzemplarz z numerem 1 056 436 - wersji GSi z nadwoziem koloru białego. Rok później Opel zaprezentował Calibrę.

Paryż 2010 - parada premier - ZOBACZ WSZYSTKIE

Opel Astra Sports Tourer | Galeria - ZOBACZ TUTAJ

Wszystko o autach - dane techniczne, oceny, opinie

Więcej o:

Komentarze (0)

40 lat Manty

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy - napisz pierwszy z nich!

Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).