Uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) oznacza zakończenie kilkuletnich prac przygotowawczych. Zatwierdzony wariant przebiegu obwodnicy, omijający Dobiegniew od strony południowej, został oceniony jako najkorzystniejszy pod względem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym oraz zyskał największe poparcie społeczne. Nowa droga o długości blisko 6 km, na rysunku oznaczona jako wariant żółty, będzie wyposażona w cztery skrzyżowania, dwa wiadukty drogowe, jeden wiadukt kolejowy i most nad Mierzęcką Strugą.
Decyzja środowiskowa pozwala na dokończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz przystąpienie do przygotowania dokumentów i ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji. Obwodnica będzie budowana w systemie „Projektuj i buduj", co oznacza, że wykonawca na początku opracuje projekt, a następnie przystąpi do prac budowlanych po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Obwodnica Dobiegniewa jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100), który obejmuje sześć kluczowych inwestycji drogowych w województwie lubuskim. Oprócz Dobiegniewa, realizowane są obwodnice Strzelec Krajeńskich i Krosna Odrzańskiego, a dla obwodnic Kostrzyna nad Odrą, Wschowy i Dębowej Łęki wydane zostały decyzje środowiskowe. W przygotowaniu jest również obwodnica Przytocznej, a także obwodnica Słubic, dla której przygotowania są w toku dzięki wsparciu finansowemu gminy Słubice.
Realizacja obwodnicy Dobiegniewa nie tylko poprawi komfort podróży, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Nowa trasa ma również pozytywny wpływ na środowisko, minimalizując wpływ ruchu tranzytowego na miasto.