Jak sprawdzić, jaki mam olej w samochodzie? Kłopotliwe pytanie, które warto zadać

Jak sprawdzić, jaki mam olej w samochodzie? Już same oznaczenia na różnych olejach sprawiają, że można się pogubić. Jeszcze gorzej sytuacja ma się wtedy, gdy kupujemy auto i nie mamy informacji odnośnie stosowanej substancji smarnej.

Jak sprawdzić, jaki mam olej w samochodzie? 

Jak sprawdzić, jaki mam olej w samochodzie? Oczywiście najprostszą metodą jest zapytanie poprzedniego właściciela. Mogą tu jednak wystąpić dwa podstawowe problemy. Pierwszy dotyczy tego, że niekoniecznie poprzedni właściciel auta będzie szczery lub niekoniecznie pamięta szczegóły. Drugą trudnością jest to, że czasami myśl o zdobyciu tych informacji przychodzi zbyt późno. 

Poprawnie dobrany olej jest bardzo ważny i dlatego warto spróbować ustalić to, czym silnik był zalany wcześniej. Stosowanie się do zaleceń producenta wpływa na żywotność silnika. Przekłada się także np. na trwałość niektórych podzespołów hydraulicznych. Tradycyjnie oleje silnikowe klasyfikuje się jako:

  • Mineralne;
  • Półsyntetyczne;
  • Syntetyczne. 

Powyższy podział jest jednak mocno uproszczony w stosunku do tego, w jaki sposób rozwój technologii wpłynął na powstanie różnic pomiędzy poszczególnymi produktami. Dotyczą one np. współczynnika odporności na ścinanie, zawartości popiołów, zgodności z normami lub wytycznymi pochodzącymi bezpośrednio od producentów jednostek napędowych, ale też zdolnością do oczyszczania silnika z ubocznych produktów spalania. 

Jak sprawdzić jaki olej był używany wcześniej w silniku?

Skoro ustalenie tej informacji jest takie ważne, to jak sprawdzić jaki olej był używany wcześniej w silniku? Najbardziej intuicyjną metodą jest wspomniane już zaczerpnięcie wiedzy u źródła, czyli od poprzedniego właściciela. W sytuacji, gdy ten najprostszy sposób zawiedzie, pozostaje jeszcze jedna metoda. Chodzi o zajrzenie pod maskę po to, by odszukać tam karteczkę pozostawioną przez mechanika. Zawieszka serwisowa powinna zawierać najbardziej istotne parametry oleju, który zalano poprzednim razem. 

Zobacz wideo Odpady w Polsce to "ewidentny" przykład szarej strefy

Oczywiście warto również zajrzeć do książki serwisowej pojazdu. To tam można znaleźć wskazania pochodzące od producenta w zakresie wyboru optymalnego produktu smarnego. W przypadku ustalenia, że do silnika wlano olej syntetyczny lub mineralny, to z reguły stosuje się go w dalszym ciągu poza odstępstwami od tej reguły wskazanymi przez producenta. Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja z olejem półsyntetycznym. W jego przypadku niekiedy przechodzi się na syntetyczny.

Najczęściej przestrzega się przed tym, by nie wlać do silnika rzadszego oleju syntetycznego w sytuacji, gdy poprzednio był w nim stosowany gęstszy olej półsyntetyczny. Może to doprowadzić do rozszczelnienia silnika.   

Co zrobić, gdy nie uda się ustalić tego, jaki olej używany był poprzednio?

Jakie działania podjąć w sytuacji, gdy nie udało się ustalić poprzednio stosowanego oleju? Z reguły w nowych autach mają zastosowanie oleje syntetyczne. Ich wykorzystanie jest związane z tym, że otrzymują one w toku obróbki chemicznej lepsze właściwości.

Z kolei w przypadku aut używanych o dużym przebiegu częściej stawia się na oleje półsyntetyczne i mineralne. Posiadają one, jak zostało już wspomniane, gęstszą konsystencję. Dzięki niej lepiej uszczelniają układ. 

Wymiana oleju w silniku dopiero zakupionego auta używanego dalej budzi wątpliwości? W takiej sytuacji optymalnym wyjściem będzie skorzystanie z oferty specjalistów. Posiadane przez nich doświadczenie z pewnością pomoże w taki sposób poradzić sobie z problemami, aby nie doszło do przypadkowego uszkodzenia silnika.   

Zobacz też: Twój samochód zostawia plamy na parkingu? Szykuj oszczędności

Więcej o:
Copyright © Agora SA