Czy zimą warto wymienić olej na 5W-30? A może lepsze będzie 10W-40?

Zimą musi być zimno. Jak mawiał klasyk, takie jest odwieczne prawo natury. A zimna nie lubi nie tylko akumulator, ale i... olej silnikowy. Tylko czy to oznacza, że przed sezonem chłodnym mimo wszystko warto go zmienić? Sprawdźmy tą kwestię.

Listę dalszych porad eksploatacyjnych przygotowaliśmy też w serwisie Gazeta.pl.

Zimą słupki temperatury potrafią naprawdę zaskakiwać. Mogą pokazywać np. 25 stopni Celsjusza, jednak... na minusie! A tak ekstremalne warunki oznaczają poważne wyzwanie nie tylko dla kierowcy. Bo odśnieżanie nadwozia i skrobanie szyb to nie są jedyne wyzwania, które przygotowuje sezon chłodny. Niskie temperatury przynoszą też poważne ograniczenia dla oleju silnikowego. Choć gęsta, to nadal ciecz, która w skrajnym przypadku może zamarznąć. W ten sposób smarowanie w jednostce ustanie i ta zatrze się. W tym punkcie powstaje zatem zasadnicze pytanie: czy warto wymienić olej w silniku na zimę?

Zobacz wideo Jeździł kradzionym samochodem i na kradzionym paliwie

Czy zimą warto wymienić olej? W 90 proc. bez wątpienia... NIE!

Odpowiedź na tak zadane pytanie w XXI wieku tak naprawdę może być jedna i brzmi ona NIE! Już dawno producenci odeszli od stosowania olejów sezonowych. Obecnie tworzone środki smarne idealnie sprawdzają się zarówno latem, jak i zimą – i najlepiej wskazują na to oznaczenia olejów stosowane obecnie przez producentów (ale o tym szerzej za chwilę). Mimo wszystko to jeszcze nie oznacza, że olej w silniku zimą właściciel auta może traktować całkowicie bezrefleksyjnie. Bo wymaga on pamiętania przede wszystkim o dwóch rzeczach.

Olej warto wymienić zimą, gdy jest stary

Choć oleju nie trzeba specjalnie wymieniać przed zimą, warto pamiętać o jego regularnej wymianie w ogóle. Nawet jeżeli środek smarny spełnia wymogi zimowe, spełnia je wyłącznie przez określony czas. Później wyraźnie gęstnieje lub staje się rozrzedzony, a przez to traci swoje właściwości i w mniejszym stopniu chroni silnik w czasie eksploatacji. To może oznaczać problem z jednostką napędową w sytuacji, w której na dworze zapanują mrozy. Co ile wymieniać olej? Specjaliści zalecają ustawienie interwału na co najmniej rok lub 10 do 15 tys. km. Co ważne, wraz z olejem należy wymienić też filtr oleju.

Kierowca, który jeździ dużo i porusza się głównie w trasie, może np. nieznacznie przekroczyć interwał kilometrów. Gdy pojazd jest eksploatowany w mieście i na krótkich dystansach, roczny termin wymiany powinien być świętością! W takim przypadku środek smarny często jest bowiem rozrzedzany przez zbierającą się wewnątrz silnika wilgoć.

Plama oleju na jezdni i wielki korek na Trasie SiekierkowskiejTwój samochód zostawia plamy na parkingu? Szykuj oszczędności

Oznaczenia olejów, czyli co warto wiedzieć o zimowych właściwościach

Drugim i niewiele mniej kluczowym aspektem jest prawidłowy wybór oleju silnikowego. Na szczęście zasady są tu dość proste. Jak rozszyfrować oznaczenie środka smarnego? Weźmy za przykład pochodzący z tytułu symbol 5W-30. Liczba lub cyfra znajdująca się przed myślnikiem oznacza odporność na mrozy zimą. Liczba lub cyfra znajdująca się po myślniku wskazuje na odporność na wysokie temperatury latem. I tak właściwości zimowe można rozszyfrować w następujący sposób:

  • 0W – olej syntetyczny zachowa płynność przy -35 stopniach Celsjusza
  • 5W – olej syntetyczny zachowa płynność przy -30 stopniach Celsjusza
  • 10W – olej półsyntetyczny zachowa płynność przy -25 stopniach Celsjusza
  • 15W – olej mineralny zachowa płynność przy -20 stopniach Celsjusza
  • 20W – olej mineralny zachowa płynność przy -15 stopniach Celsjusza
  • 25W – olej mineralny zachowa płynność przy -10 stopniach Celsjusza

Warto też pamiętać o tym, że z wyborem oleju i decyzją o niższym indeksie odporności temperaturowej zimą, nie ma co przesadzać. Oznaczenie najlepiej dobrać do warunków, które kierowca realnie napotyka na swojej drodze – szczególnie że już kilka minut po rozruchu silnik zacznie się nagrzewać, a wtedy odporność na mróz straci tak potężne znaczenie.

Więcej o: