Tory wyścigowe dla samochodów w Niemczech. Poznaj słynne obiekty Formuły 1

Tory wyścigowe dla samochodów w Niemczech mają długą historię, podobnie zresztą jak długa jest historia wyścigów samochodowych w tym kraju. Rozgrywki samochodowe w Niemczech odbywały się już na początku XX w., a pierwszy wyścig o Grand Prix Niemiec odbył się w 1926 r. Na jakich obiektach ścigali się i ścigają nadal najlepsi kierowcy świata?

Tory Formuły 1 w Niemczech: Nürburgring najbardziej rozpoznawalnym torem w Niemczech

Tory wyścigowe dla samochodów w Niemczech przyciągają co roku wielu fanów imprez motoryzacyjnych. Jakie są najbardziej znane tory Formuły 1? W Niemczech tym obiektem będzie na pewno Nürburgring. Tor wyścigowy Nürburgring położony jest w górach Eifel. Został oddany do użytku w 1927 r. i pierwotnie składał się z dwóch pętli:

  • północnej Nordschleife
  • południowej Südschliefe.

Pętla południowa liczyła 7,7 km, północna zaś - 22,8 km. Po otwarciu tor stał się miejscem rozgrywek sportowych, jak Grand Prix Niemiec czy ADAC Eifelrennen. Po II wojnie światowej na Niemcy został założony zakaz organizowania imprez międzynarodowych. Zakaz został zniesiony w 1951 r., a Nürburgring stał się torem Formuły 1 w Niemczech. W latach 60. z uwagi na niebezpieczeństwo toru został on zbojkotowany przez kierowców. Nordschleife jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej niebezpiecznych torów wyścigowych w Niemczech i na świecie. Z tego względu zyskał miano "zielonego piekła". W 1970 r. wyścigi Formuły 1 po raz pierwszy odbyły się w Hockenheim, a tor Nürburgring został poddany modyfikacji. Nie przyniosło to jednak oczekiwanych rezultatów. W dalszej konsekwencji, zawody o Grand Prix Niemiec przeniesiono na tor w Hockenheim. W tym czasie tor wyścigowy w Nürburgring został poddany ponownej przebudowie. Tor południowy został całkowicie zburzony, a w jego miejsce powstał obiekt o nazwie GP-Strecke. Oficjalne otwarcie obiektu miało miejsce w 1984 r. Od sezonu 2007, torami Formuły 1 w Niemczech były naprzemiennie Hockenheimring i Nürburgring.   

Zobacz wideo Kierowca z wyobraźnią. Jechał bolidem F1 po czeskiej autostradzie

Tor wyścigowy F1 w Niemczech: Hockenheimring

Tor wyścigowy F1 w Niemczech — Hockenheimring — mieści się w Dolinie Renu, nieopodal miasta Hockenheim. Powstanie toru wyścigowego w Hockenheim wiąże się z nazwiskiem Ernsta Christa, który wpadł na pomysł budowy obiektu w swoim mieście i zyskał poparcie burmistrza Hockenheim — Philippa Kleina oraz miejscowego klubu motoryzacyjnego. Budowa toru wyścigowego rozpoczęła się na początku 1932 r. i trwała dwa miesiące. Jako miejsce budowy toru w Hockenheim wybrano miejscowy las i wykorzystano istniejące już wcześniej elementy konstrukcji. Pierwotna długość toru wynosiła 12 km i w dużej mierze wiodła przez leśne drogi. W kilka miesięcy po otwarciu, na torze wyścigowym w Hockenheim odbył się pierwszy wyścig motocyklowy. Tuż przed II wojną światową, tor został poddany pierwszej modyfikacji, w wyniku której jego długość została skrócona do niespełna 7,7 km. Po wojnie obiekt wymagał renowacji. W 1964 r. rozpoczęła się przebudową toru, w efekcie czego jego długość została skrócona do 6,789 km. W 1970 r. po raz pierwszy w historii Hockenheimring stał się torem wyścigowym F1 w Niemczech. Wiązało się to z bojkotem toru Nordschleife, będącego częścią toru w Nürburg. Tor Nordschleife okrył się złą sławą, a wśród zawodników uchodził za nadzwyczaj niebezpieczny. Kolejny raz rozgrywki Formuły 1 odbyły się na torze wyścigowym w Hockenheim w 1977 r. i od tego czasu obiekt stał się stałym torem wyścigowym F1 w Niemczech. W 2001 r. miała miejsce kolejna renowacja toru, w wyniku której trasa została skrócona do 4,547 km. Z uwagi na fakt, że po remoncie tor wyścigowy w Hockenheim popadł w kłopoty finansowe, zdecydowano, że od 2007 r. wyścigi Grand Prix Formuły 1 będą się odbywać na przemian w Hockenheimring i Nürburgring. 

Tory samochodowe w Niemczech: AVUS w Berlinie

Opisując tory samochodowe w Niemczech, warto wspomnieć także o torze AVUS, będącym częścią autostrady na południowym-zachodzie Berlina. Autostrada, będąca najstarszą na świecie, została oddana do użytku w 1921 r. Tor na początku przebiegał przez proste odcinki autostrady i składał się z dwóch nawrotów. Taka konstrukcja sprawiała, że samochody osiągały niebywałe prędkości, bijąc wszelkie rekordy. Z czasem tor został zmodyfikowany, a po wojnie jego długość została skrócona do 8,3 km. Tor AVUS w Berlinie wpisał się w historię wyścigów Grand Prix. W 1959 r. stał się torem wyścigowym F1 w Niemczech. Podczas rozgrywek miały jednak miejsce nieszczęśliwy wypadek, w wyniku którego śmierć poniósł francuski kierowca Jean Behra. W konsekwencji tego wydarzenia podjęto decyzję o niekontynuowaniu wyścigów Formuły 1 na torze wyścigowym AVUS. Obiekt pozostawał w użyciu do 1998 r., kiedy to zorganizowane zostały na nim ostatnie wyścigi samochodowe.

Zobacz też: Tory wyścigowe we Francji. Na których obiektach rozgrywają się najważniejsze imprezy motoryzacyjne?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.